دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تأثیر تکامل‌بخش ذکر در سلوک الی‌الله
تأثیر تکامل‌بخش ذکر در سلوک الی‌الله

طاهره خوشحال دستجردی؛ مرضیه کاظمی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، صفحه 29-64

https://doi.org/10.22051/jml.2013.78

چکیده
  «ذکر» و یاد خداوند یکی از مهم‌ترین عبادت‌های اسلامی است و در تکامل معنوی انسان نقش مهمّی به‌عهده دارد. به همین دلیل، خداوند در قرآن، آیه‌های متعدّدی را درباره آن نازل فرموده است. در سیر و سلوک، ...  بیشتر
سیر تحوّل و کارکرد عرفانی- ادبی عنصر نور
سیر تحوّل و کارکرد عرفانی- ادبی عنصر نور

زرین واردی؛ نجمه دانائیان

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، صفحه 159-195

https://doi.org/10.22051/jml.2013.83

چکیده
  از دیرزمان، عنصر نور در اسطوره، تاریخ و فلسفه جهان‌شناسی اقوام گوناگون حضور داشته است. بنا بر کارکردهای متنوع نور (مثل مفاهیم قدسی، عقلانی، هستی‌شناختی، هدایتگری وزیباشناسی)، این سیر تاریخی از مصر ...  بیشتر
شیوه‌های تفسیر و تأویل آیات قرآن در معارف بهاء ولد
شیوه‌های تفسیر و تأویل آیات قرآن در معارف بهاء ولد

سیّدمحمّد دشتی؛ سمیه سهرابی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، صفحه 65-85

https://doi.org/10.22051/jml.2013.79

چکیده
  کتاب معارف بهاء ولد دربرگیرنده آیات فراوانی است که وی در فصول گوناگون کتاب به تفسیر و تأویل آن‌ها پرداخته است. در این مقاله، پس از مقدّمه‌ای درباره تفسیر و تأویل، به رویکرد‌های تفسیری و تأویلی معارف ...  بیشتر
«عین‌القلب»، «عین‌البصیره» و «عین‌الیقین» در آثار محی‌الدین ابن عربی
«عین‌القلب»، «عین‌البصیره» و «عین‌الیقین» در آثار محی‌الدین ابن عربی

مهدی زمانی؛ محمدجواد قاسمی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، صفحه 115-132

https://doi.org/10.22051/jml.2013.81

چکیده
  محی‌الدین ابن عربی در راستای تأکید بر این نکته که سنّت عرفان اسلامی بر شناخت حضوری و شهودی مبتنی است، دیدگاه عرفانی‌اش را بر نوعی از معرفت بی‌واسطه بنیان می‌نهد که از آن با عنوان «کشف» یاد می‌کند. ...  بیشتر
نظام داستان‌پردازی در حکایت‌های کوتاه کشف‌المحجوب
نظام داستان‌پردازی در حکایت‌های کوتاه کشف‌المحجوب

سهیلا روستا؛ احمد رضی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، صفحه 87-113

https://doi.org/10.22051/jml.2013.80

چکیده
  این مقاله به شناخت بهتر بخشی از ادبیات داستانی گذشته فارسی می‌پردازد؛ بخشی که در متون عرفانی بازتاب یافته و از ویژگی ایجاز و سادگی بیان برخوردار است. هدف آن نیز تشریح و تبیین ساختار روایی حکایت‌های کوتاه ...  بیشتر
نمادهای عرفانی «آب» و «عطش» در واقعه عاشورا
نمادهای عرفانی «آب» و «عطش» در واقعه عاشورا

زهرا پارسا پور

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، صفحه 7-28

https://doi.org/10.22051/jml.2013.77

چکیده
  گستردگی و عظمت واقعه عاشورا و برجستگی شخصیت‌های این مقطع از تاریخ، به‌ویژه سلسله‌جنبان این حادثه با شکوه، حسین‌بن علی(ع)، موجب می‌شود در تشریح حوادث و وقایع عاشورا از سطح فراتر رویم و در باطن و روح ...  بیشتر
همچو شیری در میان نقش گاو (تئوفانی‌ها در آثار مولوی)
همچو شیری در میان نقش گاو (تئوفانی‌ها در آثار مولوی)

جلیل مشیدی؛ ساسان زندمقدم

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، صفحه 133-158

https://doi.org/10.22051/jml.2013.82

چکیده
  درآثار مولانا جلال‌الدین بلخی، تمثیل‌ها و تشبیه‌تمثیل‌های بسیاری به‌کار رفته است تا مفاهیم و آموزه‌های مورد نظر خالق آن را برای مخاطب بازگو کند. در برخی موارد، مطابقت زائدالوصف ممثل‌ها بررسی‌شدنی ...  بیشتر