دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
بررسی و تحلیل کهن‌الگوی آنیما در غزل‌های مولانا
بررسی و تحلیل کهن‌الگوی آنیما در غزل‌های مولانا

علی محمدی؛ مریم اسمعلی پور

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 111-153

https://doi.org/10.22051/jml.2013.95

چکیده
  در این مقاله، به معرفی کهن‌الگوی آنیما و بازنمود آن در ناخودآگاه یونگ در برخی از اساطیر و ادبیات جهان و ادبیات معاصر ایران پرداخته، و با درنظرگرفتن دو نقش مثبت و منفی آنیما، برخی از ویژگی‌های آن در پهنه ...  بیشتر
بررسی ساختار مدور سوانح‌العشاق احمد غزالی
بررسی ساختار مدور سوانح‌العشاق احمد غزالی

نسرین فقیه ملک‌مرزبان؛ سپیده جواهری

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 56-81

https://doi.org/10.22051/jml.2013.93

چکیده
  سوانح‌العشّاق احمد غزالی نخستین اثر به زبان فارسی است که به طور مستقل درباره‌ی عشق نوشته شده است. این اثـر مجموعـه‌ای از آرای غـزالی درباره‌ی عشق، عاشق، معشوق و ارتباط مـیان آن‌هاست. از آن‌جا که این ...  بیشتر
پر ریختن رمزی جهان‌شمول از مثال اعلایی واحد در فرهنگ عرفانی ملل
پر ریختن رمزی جهان‌شمول از مثال اعلایی واحد در فرهنگ عرفانی ملل

مهدی نوریان؛ المیرا تخشا قهفرخی؛ ساسان زندمقدم

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 181-207

https://doi.org/10.22051/jml.2013.97

چکیده
  رمزهای مشترک در ادبیات عرفانی اقوام مختلف جهان از موضوع‌هایی است که می‌توان در ادبیات عرفانی به آن پرداخت. دلیل این اشتراک چیزی جز وجود یک مثال اعلای واحد نمی‌تواند باشد، که هرجا رخ نموده، حتی در سنت‌های ...  بیشتر
خوانش شارحان گلشن راز از اعیان ثابته و تطبیق آن با آرای ابن‌عربی
خوانش شارحان گلشن راز از اعیان ثابته و تطبیق آن با آرای ابن‌عربی

بتول مهدوی؛ سمیه شجاع

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 155-180

https://doi.org/10.22051/jml.2013.96

چکیده
  اصطلاح «اعیان ثابته» از برساخته‌های ذهن وقّاد محی‌الدین‌بن‌عربی است که پس از او، پیروان وی، مانند شیخ محمود شبستری از آن استفاده کرد‌ه‌اند. اعیان ثابته صورت‌‌‌های معقول اسمای الهی و حقایق ...  بیشتر
سلوک عرفانی در اشعار فارسی چَندَربَهان بَرَهمَن
سلوک عرفانی در اشعار فارسی چَندَربَهان بَرَهمَن

محمدکاظم کهدویی

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 83-110

https://doi.org/10.22051/jml.2013.94

چکیده
  چَندربَهان برهمن در سال 1023 هـ ق در لاهور به‌دنیا آمد. همنشینی با داراشکوه او را در جهت تعالی اخلاقی و عرفان و تصوف سوق داد؛ تا جایی که دیوان اشعارش سرشار از عبارت‌ها و اصطلاح‌های تصوف، و کتاب چهارچمن ...  بیشتر
قلب و خصوصیات آن از دیدگاه ابن‌عربی
قلب و خصوصیات آن از دیدگاه ابن‌عربی

مرتضی شجاری

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 27-55

https://doi.org/10.22051/jml.2013.92

چکیده
  ابن‌عربی حقیقت آدمی را «قلب» می‌داند؛ قلبی که تمامی قوای ظاهری و باطنی انسان رعیّت او هستند. قلب تجلی حق‌تعالی با همۀ صفات خود، از جمله اول و آخر و ظاهر و باطن است. همچنان‌که خداوند حدی ندارد، قلب ...  بیشتر
نقد و تحلیل پدیدارشناختی عرفان روزبهان با تأکید بر مبحث «تجلیات التباسی» در عبهرالعاشقین
نقد و تحلیل پدیدارشناختی عرفان روزبهان با تأکید بر مبحث «تجلیات التباسی» در عبهرالعاشقین

طاهره خوشحال دستجردی؛ راضیه حجتی زاده

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22051/jml.2013.91

چکیده
  پدیدارشناسی با همه گستردگی‌ای که دارد، نمی‌تواند با همه ابعاد برای بازنمایی و تشریح رخدادهای شهودی (تجلیات) به‌کار آید. از این‌رو، ما این مقاله را تنها به بحث و بررسی درباره برخی از وجوه آن، یعنی وجه ...  بیشتر