دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
بررسی چرایی و چگونگی تأویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، صفحه 9-36
چکیده
کشفالمحجوب نخستین کتابی است که در تصوف به زبان فارسی تألیف شده و استناد به آیات قرآن از ویژگیهای سبکی این متن کهن بهشمار میآید. در این پژوهش، چگونگی تأویل آیات قرآنیِ بهکاررفته در مقدمه و ... بیشتربررسی مؤلفههای آرمانشهری گفتمان های فتوت
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، صفحه 37-75
چکیده
در گسترة تمدن ایرانی- اسلامی، آیین فتوت به مثابه خرده فرهنگی نیرومند بنا به مقتضیات تاریخی موجد گفتمان های متکثری بوده است. این آیین برآمده از یک ضرورت اجتماعی و تاریخی در برابر نظامهای خودکامه ... بیشترتحلیل داستان «طوطی و بازرگان» مثنوی معنوی براساس نظریۀ افشانش ژاک دریدا
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، صفحه 77-99
چکیده
نظریۀ افشانش معنا الگویی است که زیرمجموعۀ ساختشکنی قرار می گیرد و براساس آن می توان زمینه ها و شیوههای تکثّر معنا را در یک متن بررسی کرد. در این پژوهشِ توصیفی-تحلیلی، حکایت طوطی و خواجۀ بازرگان ... بیشترتحلیل محتوایی و زبانی مفاخرهای بدیع از پیامبر (ص) به روایت نجمالدین رازی
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، صفحه 101-121
چکیده
پیشبینیناپذیر بودن نمودهای گوناگون ادب غنایی که ریشه در تجلیات بیحد و حصر عواطف انسانی دارد، تقویتکنندۀ این ذهنیت است که هر لحظه، در گوشه و کنار آثار مختلف، امکان بروز نمونهای نو و حتی ناشناخته ... بیشترعرفان مولانا در ساحت تجارب دینی و عرفانی
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، صفحه 123-155
چکیده
دین که یکی از مهم ترین عرصه های معرفتی است، ساحت های مختلفی ازجمله ساحت انفُسی و درونی دارد. در مطالعات عرفانی جدید، از ساحت انفُسی یا همان تجارب شخصی از خداوند به «تجربۀ دینی و عرفانی» تعبیر ... بیشترانواع اضطراب در اندیشه و آثار عطار
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، صفحه 157-188