دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
بررسی تطبیقی هستیشناسی عرفانی ابوحامد غزالی و بهاءولد
دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، صفحه 9-37
چکیده
هستیشناسی یکی از مهمترین مباحث عرفان اسلامی است که کمابیش از ابتدای مکتوب شدن مطالب عرفانی مورد توجه عرفا و متصوفه بوده است. هر یک از عرفای بزرگ صاحب اثر، براساس مشاهده، مکاشفه و تجربه ای که خود ... بیشترتأثیرپذیری متون نقّالیِ شاهنامه از عناصر صوفیانه
دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، صفحه 36-65
چکیده
سنّت نقّالی به معنای خاص آن احتمالاً چند صد سال پیش از حکومت صفویه در ایران وجود داشته است، ولی دورة رواج واقعیِ نقّالی به عهد صفوی بازمیگردد. نقّالی به انواع گوناگونی چون پردهخوانی، حمزهخوانی، ... بیشترسهگانۀ اسلام، ایمان و احسان از نظر خواجه یوسف همدانی (با تکیه بر دستنویس نویافتۀ الکشف)
دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، صفحه 67-95
چکیده
اسلام، ایمان و احسان، سهگانۀ اصلی ابعاد زندگی دنیوی و اخروی است. مستند این سهگانه حدیثی است معروف به حدیث جبرئیل که نشان میدهد اسلام بر اعمال ظاهری، ایمان بر اعمال باطنی و احسان بر مشاهده و رؤیت دلالت ... بیشترمطالعة تطبیقی شیوههای ارائة جزئیات در بافت متنی تجارب عرفانیِ صوفیه در متون مکتب کشف و شهود بر مبنای «فرانقش اندیشگانی»
دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، صفحه 97-130
چکیده
تجارب عرفانی که از آنها با عنوان «تجاربِ دینی» نیز یاد میشود، بهصورت معرفتی غیرحصولی و بیواسطه و از راه تهذیب نفس، مراقبه و نفی خواطر در چهارچوب احکام و معارف دینی حاصل میشوند. عامل اصلی ... بیشترمناجات ـ قصههای مثنوی
دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، صفحه 131-152
چکیده
«مناجات» در مثنوی از یک طرف مفهومی مکاشفهای دارد و از سوی دیگر نقش هنری آن اغلب، توضیح مضامین و تبیین مفاهیم قصههای آن است. مولانا بهمنظور بیان نکات عرفانی و در جهت تکمیل دقایق باطنی خویش کاربرد ... بیشترمنشأ گفتمان تصوّف سیاسی در ایران و تحلیل آن براساس نظریۀ گفتمان لاکلائو و موفه
دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، صفحه 153-187