دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
استعاره مفهومی رویش در معارف بهاء ولد
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، صفحه 137-172
چکیده
در مقاله حاضر استعارههای رویشی در معارف بهاء ولد براساس الگوی استعاره مفهومی توصیف و تحلیل شدهاند. استعارههای رویشی شامل مواردی است که در آنها از اصطلاحات حوزه گیاهان و روییدنیها برای ... بیشتربازنمون فراروایت نجاتبخشی عرفان اسلامی در گفتمان و روایت تذکر ه الاولیای عطار
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، صفحه 43-72
چکیده
با متون عرفانی یکی از شاخههای پربار ادبیات فارسی است. این متون به دلیل ارتباط شفافی که با تجربه و تخیل عرفانی و بشری دارد، منشأ زایشهای هنری و تجربههای زبانی بیانناپذیری است. یکی از ویژگیهای ... بیشترتأمّلات مرگاندیشانه در آثار سنایی
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، صفحه 73-104
چکیده
هدف این مقاله تحلیل جامع تأمّلات مرگاندیشانه در آثار سنایی است. مرگ، یکی از اندیشههای کلان و مهمّ در آثار سنایی است و او به پدیدۀ مرگ از زاویهها و چشماندازهای گوناگون نگریسته و آن ... بیشترتحلیل حسِ چشایی در آثار مولوی
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، صفحه 205-230
چکیده
حس چشایی یکی از پرکاربردترین حواسی است که در آثار مولوی برای نمایاندن تمامی ساحتهای مادی و روحانی استفاده شده و واژههای دیگری از خانوادۀ آن در بازتاب این معانی به شاعر یاری رسانده است. نوعِ ... بیشترجلوههای نمادین رنگ در ادب عرفانی
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، صفحه 7-42
چکیده
معـرفت عــرفانی و تجــارب شهودی عرفا در دایرۀ محدود الفاظ و واژگان نمی گنجد و نیازمند زبانی استعاری و رمزی است. یکی از راه های حسی کردن تصاویر، کمک گرفتن از عنصر رنگ است. در ادب عرفانی بسیاری ... بیشترمکتب سوررئالیسم و اندیشههای سهروردی
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، صفحه 105-136
چکیده
میان مکتبهای ادبی غرب و اندیشههای نهفته در متون کهن ادب پارسی، همانندیهایی به چشم میخورد که بازخوانی آنها با نگاهی تازه و تطبیقی، میتواند دستاوردهای فراوانی برای نقد ِ ادبی داشته ... بیشترمؤلفه های پدیدارشناسی هوسرلی
دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، صفحه 173-204