دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تحلیل سوانح­ العشاق از دیدگاه «من استعلایی» پدیدارشناختی
تحلیل سوانح­ العشاق از دیدگاه «من استعلایی» پدیدارشناختی

راضیه حجتی زاده

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 33-64

https://doi.org/10.22051/jml.2014.119

چکیده
    متون ادب فارسی به سبب برخورداری از تنوع وگستردگی فراوان از دیرباز توجه منتقدان را به خود معطوف داشته است. در این میان، سوانح احمد غزّالی از دو جهت، یکی به دلیل نظریه­پردازی‌های معرفت­شناسانه ...  بیشتر
فنا و بقا و اتّحاد و اتّصال در دیوان بیدل دهلوی
فنا و بقا و اتّحاد و اتّصال در دیوان بیدل دهلوی

سمیه خادمی؛ محمدسرور مولایی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 65-91

https://doi.org/10.22051/jml.2014.120

چکیده
           مقامات فنا و بقا و اتّحاد و اتّصال از مهم­ترین و پیچیده­ترین مباحث تصوّف و عرفان اسلامی به شمار می آید. عرفا این مقامات را نهایت سیر و سلوک سالک و هدف از پیمودن همۀ احوال و ...  بیشتر
گونه‌شناسی کشف صوری در مثنوی
گونه‌شناسی کشف صوری در مثنوی

سید مسلم مدنی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 171-194

https://doi.org/10.22051/jml.2014.124

چکیده
     کشف و شهود همچون بنیان شناخت‌های عرفانی به شمار می‌رود. عارفان از رهگذر کشف، رویارویی بی‌واسطه با حقیقت را تجربه می‌کنند؛ از همین‌رو پرداختن به گونه‌های کشف و اندازۀ توان معرفتی هر یک، همواره ...  بیشتر
مثال و خیال در اندیشۀ مولوی
مثال و خیال در اندیشۀ مولوی

زهرا رجبی؛ غلامحسین غلامحسین زاده

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 123-150

https://doi.org/10.22051/jml.2014.122

چکیده
    مولوی یکی از برجسته‌ترین عارفان اهل حکمت در تاریخ تفکر فارسی است و همین امر سبب شده است تا اثر ارزندۀ او مثنوی، سرشار از مفاهیم عرفانی- حکمی باشد. از جملۀ این مفاهیم، مفهوم عالم مثال است که تاکنون ...  بیشتر
مسألۀ زایش معانی از صور و اصالت زبان از دیدگاه عارفان
مسألۀ زایش معانی از صور و اصالت زبان از دیدگاه عارفان

لیلا پژوهنده

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22051/jml.2014.118

چکیده
   مسألۀ ظریف امکان زایش معنی و اندیشه از سخن، از نگاه عارفان پرسش اصیلی است که در این نوشتار به شیوه­ای تحلیلی در پی پاسخگویی به آن هستیم. این مسأله در حالی مطرح می­شود که در عرفان بر اصالت معنی و اندیشه ...  بیشتر
معنای زندگی از دیدگاه ابن عربی
معنای زندگی از دیدگاه ابن عربی

مهدیه کسایی زاده

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 151-169

https://doi.org/10.22051/jml.2014.123

چکیده
   در تفکر غربی، «معنای زندگی» به عنوان یک مسأله شناخته می­شود. از میان نظرات مختلف، یکی از دیدگاه­ها دربارۀ معنای زندگی، دیدگاه عرفانی است که اگرچه تاکنون کمتر به آن نظر شده است، می­تواند ...  بیشتر
هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی
هستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی

احسان رئیسی؛ سید علی اصغر میرباقری فرد؛ محسن محمدی فشارکی؛ حسین آقاحسینی

دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 93-121

https://doi.org/10.22051/jml.2014.121

چکیده
    بعد از تحول عمیقی که در سدۀ هفتم هجری در عرفان اسلامی پدید آمد، هستی‌شناسی نیز به دو رکن دیگر معرفت عرفانی، خداشناسی و انسان‌شناسی، افزوده شد. بر این اساس در سنت دوم عرفانی، شناخت هستی صرفاً یک شناخت ...  بیشتر