دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
تحلیل سوانح العشاق از دیدگاه «من استعلایی» پدیدارشناختی
دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 33-64
چکیده
متون ادب فارسی به سبب برخورداری از تنوع وگستردگی فراوان از دیرباز توجه منتقدان را به خود معطوف داشته است. در این میان، سوانح احمد غزّالی از دو جهت، یکی به دلیل نظریهپردازیهای معرفتشناسانه ... بیشترفنا و بقا و اتّحاد و اتّصال در دیوان بیدل دهلوی
دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 65-91
چکیده
مقامات فنا و بقا و اتّحاد و اتّصال از مهمترین و پیچیدهترین مباحث تصوّف و عرفان اسلامی به شمار می آید. عرفا این مقامات را نهایت سیر و سلوک سالک و هدف از پیمودن همۀ احوال و ... بیشترگونهشناسی کشف صوری در مثنوی
دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 171-194
چکیده
کشف و شهود همچون بنیان شناختهای عرفانی به شمار میرود. عارفان از رهگذر کشف، رویارویی بیواسطه با حقیقت را تجربه میکنند؛ از همینرو پرداختن به گونههای کشف و اندازۀ توان معرفتی هر یک، همواره ... بیشترمثال و خیال در اندیشۀ مولوی
دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 123-150
چکیده
مولوی یکی از برجستهترین عارفان اهل حکمت در تاریخ تفکر فارسی است و همین امر سبب شده است تا اثر ارزندۀ او مثنوی، سرشار از مفاهیم عرفانی- حکمی باشد. از جملۀ این مفاهیم، مفهوم عالم مثال است که تاکنون ... بیشترمسألۀ زایش معانی از صور و اصالت زبان از دیدگاه عارفان
دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 7-31
چکیده
مسألۀ ظریف امکان زایش معنی و اندیشه از سخن، از نگاه عارفان پرسش اصیلی است که در این نوشتار به شیوهای تحلیلی در پی پاسخگویی به آن هستیم. این مسأله در حالی مطرح میشود که در عرفان بر اصالت معنی و اندیشه ... بیشترمعنای زندگی از دیدگاه ابن عربی
دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 151-169
چکیده
در تفکر غربی، «معنای زندگی» به عنوان یک مسأله شناخته میشود. از میان نظرات مختلف، یکی از دیدگاهها دربارۀ معنای زندگی، دیدگاه عرفانی است که اگرچه تاکنون کمتر به آن نظر شده است، میتواند ... بیشترهستی و مراتب آن از دیدگاه عزیز نسفی
دوره 5، شماره 8 ، فروردین 1392، صفحه 93-121