دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
از لاکان تا مولانا (نگاهی لاکانی به سیر رشد روانی سوژه در آرای مولانا)
دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1391، صفحه 81-100
چکیده
در دیدگاه پساساختارگرانه لاکان، سوژه پس از عبور از «سطح خیالی»، به «ساحت نمادین» قدم میگذارد و آنجاست که توهّمهای کودکانه فرو میریزد و فرد دچار فقدان میشود. کودک پیوسته میل دارد به عالم ... بیشتراندیشه وحدت وجود در همسالجفون میخائیل نعیمه
دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1391، صفحه 121-142
چکیده
یکی از نظریاتی که از دیرباز به متصوّفه نسبت داده شده، نظریه وحدت وجود است که اساسی فلسفی- عرفانی دارد. این نظریه که به وحدت موجودات هستی نظر دارد، در عالم عرفان و فلسفه از جایگاه ویژهای برخوردار است. ... بیشترباژگونگی امور عالم در مثنوی مولانا
دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1391، صفحه 7-32
چکیده
باژگونگی امور عالمْ اصلی است که مبنای بسیاری از قصّهها و اندیشههای مثنوی بر آن گذاشته شده است و بررسی آن میتواند یکی از مهمترین عوامل جذابیّت این اثر را تبیین کند. بر این اساس، در این مقاله نخست ... بیشتربررسی مفهوم تجلّی و انواع آن از دیدگاه ابنعربی
دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1391، صفحه 101-120
چکیده
مبحث تجلّی از مباحث مهمِ عرفان اسلامی بهشمار میرود. ابنعربی از بزرگترین عارفانِ اسلامی است و وی را بنیانگذار عرفان نظری دانستهاند. بههمین دلیل، در این پژوهش، انواع تجلّی از دیدگاه ابنعربی ... بیشترتا تصحیح نهایی دیوان کبیر:نسخه قونیه یا تصحیح فروزانفر؟ (بررسی انتقادی چاپ نسخه قونیه)
دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1391، صفحه 143-179
چکیده
در پنجاه سال اخیر، تصحیح فروزانفر از کلّیات شمس، مهمترین کوشش در سامان دادن به غزلهای بیشماری است که (در چاپهای هندی و چاپهای ایرانی مبتنی بر آنها) به مولانا نسبت داده شده است. در سال 1386، به مناسبت ... بیشترتجلّیات جمالی و جلالی و پیامدهای رفتاری آن در عرفان سکریان و صحویان
دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1391، صفحه 33-60
چکیده
بررسی رابطه تجلّیات با هنجارهای رفتاری عارفان، مسئله پژوهشی این مقاله است. نویسنده نشان میدهد که تجلّیات جمالی، صفاتی مانند لطف، حسن و رحمت خداوند را در نظر عارفِ محب آورده، او را مست میکند ... بیشترتحلیل ژانر شطح بر اساس نظریه کنش گفتار
دوره 4، شماره 6 ، فروردین 1391، صفحه 61-80