دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
از زبان نار تا زبان نور چگونگی تکوین نثر عرفانی
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 97-109
چکیده
پس از شکلگیری زهد تحت تأثیر علل و اسبابی چند، جریان فربه تصوف به دنبال درآمیختن اکسیر عشق با مس زهد پدید آمد و نثر عرفانی نیز از بطن نثر زاهدانه متولد شد و رشد و نمو یافت.این نثر نیز شاخهای از نثر دینی ... بیشترترکیب ساختاری و درونمایههای عرفانیِ مثنوی مصیبتنامه عطار
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 135-159
چکیده
مثنوی مصیبتنامه در چهل مقاله و در ساختاری منسجم و سامانمند دیدگاهها و تجارب عرفانی عطار را به وضوح نمایان میسازد.اصالت مصیبتنامه عطار به سبب تجارب جدید و پویایی است که عطار به واسطه آن، هم حرکت ... بیشترجایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 111-133
چکیده
سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان ندادهاند و یا برای آن شرایط سختی قایل شدهاند.در مقابل، ... بیشتررابطه خدا و هستی از دیدگاه ابنعربی و شمس مغربی
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 23-45
چکیده
یکی از مباحث مهم در عرفان، بیان نسبت و رابطه میان خدا و هستی است؛ این مطلب که در اشعار عرفانی با عبارتهای گوناگون بیان شده است، با ظهور ابنعربی و تثبیت مکتب وحدت وجود، رنگ دیگری به خود میگیرد؛ در نگاه ... بیشتررساله قشیریه و تأثیر آن بر یکی از متون صوفیانه قرن دهم هجری
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 7-21
چکیده
استاد امام عبدالکریم بنهوازن قشیری(376-465 هـ.ق) یکی از بزرگترین عالمان، عارفان و متکلمان بزرگ قرن پنجم هجری قمری است که آثار فراوانی به او نسبت داده شده است.مهمترین اثر عرفانی او، کتاب الرساله القشیریه ... بیشتررویکرد تطبیقی – تحلیلی ملال و گریز از آن در اندیشه سنایی و شوپنهاور
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 47-72
چکیده
ملال از بنمایههای اصلی فلسفه شوپنهاور است.او برای فائق آمدن بر آن، دو راهکارِ «ژرفاندیشی هنری» و «انکار خواستِ زندگی» (طریق زهد و پارسامنشی) را پیشنهاد کرده است.در نگاه متافیزیکی سنایی ... بیشترمتناقضنما در دیوان کبیر ابنعربی
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 73-95