دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
از زبان نار تا زبان نور چگونگی تکوین نثر عرفانی
از زبان نار تا زبان نور چگونگی تکوین نثر عرفانی

حبیب الله عباسی

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 97-109

https://doi.org/10.22051/jml.2014.108

چکیده
  پس از شکل‌گیری زهد تحت تأثیر علل و اسبابی چند، جریان فربه تصوف به دنبال درآمیختن اکسیر عشق با مس زهد پدید آمد و نثر عرفانی نیز از بطن نثر زاهدانه متولد شد و رشد و نمو یافت.این نثر نیز شاخه‌ای از نثر دینی ...  بیشتر
ترکیب ساختاری و درون‌مایه‌های عرفانیِ مثنوی مصیبت‌نامه عطار
ترکیب ساختاری و درون‌مایه‌های عرفانیِ مثنوی مصیبت‌نامه عطار

بهمن نزهت

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 135-159

https://doi.org/10.22051/jml.2014.110

چکیده
  مثنوی مصیبت‌‌نامه در چهل مقاله و در ساختاری منسجم و سامانمند دیدگاه‌ها و تجارب عرفانی عطار را به وضوح نمایان می‌سازد.اصالت مصیبت‌نامه عطار به سبب تجارب جدید و پویایی‌ است که عطار به واسطه آن، هم حرکت ...  بیشتر
جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)
جایگاه سماع در امهات متون عرفانی تا قرن پنجم(هـ ق)

مصطفی ملک پایین؛ سید مهدی رحیمی

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 111-133

https://doi.org/10.22051/jml.2014.109

چکیده
  سماع، اصطلاحی است که از زمان رشد عرفان در ایران در آثار صوفیانه درباره آن سخن گفته شده است.بسیاری از عارفان متشرع یا علاقه چندانی به سماع نشان نداده‌اند و یا برای آن شرایط سختی قایل شده‌اند.در مقابل، ...  بیشتر
رابطه خدا و هستی از دیدگاه ابن‌عربی و شمس مغربی
رابطه خدا و هستی از دیدگاه ابن‌عربی و شمس مغربی

اعظم حسینی؛ زرین واردی

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 23-45

https://doi.org/10.22051/jml.2014.105

چکیده
  یکی از مباحث مهم در عرفان، بیان نسبت و رابطه میان خدا و هستی است؛ این مطلب که در اشعار عرفانی با عبارت‌های گوناگون بیان شده است، با ظهور ابن‌عربی و تثبیت مکتب وحدت وجود، رنگ دیگری به خود می‌گیرد؛ در نگاه ...  بیشتر
رساله قشیریه و تأثیر آن بر یکی از متون صوفیانه قرن دهم هجری
رساله قشیریه و تأثیر آن بر یکی از متون صوفیانه قرن دهم هجری

جمال احمدی

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 7-21

https://doi.org/10.22051/jml.2014.104

چکیده
  استاد امام عبدالکریم بن‌هوازن قشیری(376-465 هـ.ق) یکی از بزرگ‌ترین عالمان، عارفان و متکلمان بزرگ قرن پنجم هجری قمری است که آثار فراوانی به او نسبت داده شده است.مهم‌ترین اثر عرفانی او، کتاب الرساله القشیریه ...  بیشتر
رویکرد تطبیقی – تحلیلی ملال و گریز از آن در اندیشه سنایی و شوپنهاور
رویکرد تطبیقی – تحلیلی ملال و گریز از آن در اندیشه سنایی و شوپنهاور

مصطفی خورسندی شیرغان؛ محمد بهنام فر

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 47-72

https://doi.org/10.22051/jml.2014.106

چکیده
  ملال از بن‌مایه‌های اصلی فلسفه شوپنهاور است.او برای فائق آمدن بر آن، دو راهکارِ «ژرف‌اندیشی هنری» و «انکار خواستِ زندگی» (طریق زهد و پارسامنشی) را پیشنهاد کرده است.در نگاه متافیزیکی سنایی ...  بیشتر
متناقض‌نما در دیوان کبیر ابن‌عربی
متناقض‌نما در دیوان کبیر ابن‌عربی

روح الله صیادی نژاد؛ فاطمه سمیعی ولوجردی

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، صفحه 73-95

https://doi.org/10.22051/jml.2014.107

چکیده
  یکی از انواع آشنایی‌زدایی در زبان، انتخاب بیان پارادوکسی است که از قوانین شناخته شده رستاخیز کلمات به شمار می‌رود و در حوزه بوطیقاهای جدید و زبان‌شناسی قرار می‌گیرد.ادیبان تاری‌زبان در بهره‌گیری ...  بیشتر