دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
بازنمایی و تحلیل ساختارهای مردم گرایی در سیرۀ عملی و نظری ابوسعید ابوالخیر با رویکرد نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو
دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، صفحه 9-39
چکیده
ابوسعید ابوالخیر در گفتار، منش و اندیشه به انسان و دغدغه های او توجه ویژه ای داشته و نظام عرفانی خود را بر این اساس انسجام بخشیده است. در مکتب روانشناسی انسان گرا که آبراهام مزلو برجسته ترین ... بیشتربررسی و تحلیل کارکرد پادگفتمانی در داستان شیخ صنعان
دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، صفحه 41-69
چکیده
مسئلۀ اصلی پژوهشِ حاضر این است که نقش پادگفتمان ها در تقویت، تثبیت و بازآفرینی معنای نشانه ای و یا ساخت شکنی از نشانه های گفتمانی مربوط به دیگری چیست. این پژوهش میکوشد با تبیین سازوکار زبانی ... بیشترگرهگشایی معنایی ـ ساختی از یک غزل پیچیدۀ حافظ
دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، صفحه 71-99
چکیده
بخش زیادی از شعر حافظ، محصول تجربه های عرفانی است و شاعر در مقام صورتبندی زبانی آنها از انواع شگردهای بلاغی بهره برده است. تجربه های عرفانی، بیشتر در غزل های روایی او نمایان شده و به دلیل ... بیشترنسبت سلوک و شهود در عرفان مولانا
دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، صفحه 101-129
چکیده
اگر سلوک را مجموعة خصوصیات زیستعملی در مقابل محتوای معرفتیِ شهود که در تبیین نظام هستی و معرفت حق بهکار میآید، درنظر بگیریم، آنگاه میتوانیم دربارۀ نسبت میان آن دو در عرفان عارفان بزرگی چون مولانا ... بیشترواکاوی خوانش تصویری خورشید از گزارۀ عقل فعال و نورالانور در رساله های رمزی سهروردی
دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، صفحه 131-161
چکیده
تصاویر مرکزی یا کلاناستعارهها در مقام گزاره حاوی اندیشههای نابیاند که از تجربههای شخصی عارف نشأت میگیرند. ازاینرو، رمزگشایی و تبیین معانی ثانویۀ آنها جهانبینی عارف را بیش از ... بیشترواکاوی رویکرد روان شناختیِ تصوف در پژوهشهای شرقشناسان
دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، صفحه 163-192