دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
بررسی ویژگیهای «متن مغلوب صوفیانه» در انطباق با المواقف و المخاطبات عبدالجبّار نفّری
دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، صفحه 9-38
چکیده
عبدالجبّار نفّری از عارفان گمنام قرن چهارم هجری است. یکی از دلایل گمنامی او پیچیدگی در نثر صوفیانة وی است. مهمترین اثر منثور نفّری دو کتاب المواقف و المخاطبات است که محتوای آن را گزارشهای مستقیمِ تجارب ... بیشترتحلیل فرایند دگردیسی عبور معنا از روایتهای تعلیمی به عرفانی
دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، صفحه 39-62
چکیده
تعمق در آثار و مضامین منظوم در ژانر عرفانی نشان می دهد که شاعران به قصد ایجاد و انتقال پیام جدید با تمسک به تشابهات بینامتنی، ساختار پیرنگ روایات پیشین را تغییر دادهاند. بررسی طیف گستردهای از ... بیشترتحلیل کارکردهای حکایت در حدیقۀ سنایی و تطبیق آن با نظریة راندال
دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، صفحه 63-87
چکیده
سنایی، پایهگذار شعر عرفانی فارسی، از شاعرانی است که بهطور عملی و گاه نظری کوشیده است زبان عرفان را بشناساند. تاکنون دربارۀ زبان عرفانی نظریههای متعددی پدید آمده است. این نظریهها آنجا که مبتنی ... بیشتررسالهای نویافته از نجمالدین رازی
دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، صفحه 89-126
چکیده
مقالۀ حاضر به معرفی رسالهای نویافته از نجمالدین رازی (573 – 654 ه.ق) میپردازد که در پایان قرن ششم، پیش از حملۀ مغول و در هنگام حیات مجدالدین بغدادی (شهادت: 607 یا 616 ه.ق) نوشته شده است. در این پژوهش ضمن ... بیشترروش شناسی شرق شناسان آلمانی زبان در بررسی ادبیات عرفانی فارسی (مطالعة موردی هلموت ریتر و فریتس مایر)
دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، صفحه 127-152
چکیده
در شرقشناسی آلمانیزبان دو سنت اصلی وجود دارد: رمانتیک و فیلولوژیک. سنت رمانتیک، شرق را بهعنوان دیگریِ متمایز، غیرعقلانی و واجد کشف و شهود معرفی میکند که مبتنی بر معرفی و ترجمة آثار است؛ بر پژوهشهای ... بیشترکاربست الگوی خوانش شعر مایکل ریفاتر در حل مشکل بیت «پیر ما گفت خطا..» از حافظ
دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، صفحه 153-183