نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان وادبیات فارسی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین،ایران

چکیده

تعمق در آثار و مضامین منظوم در ژانر عرفانی نشان  می ­دهد که شاعران به قصد ایجاد و انتقال پیام جدید با تمسک به تشابهات بینامتنی، ساختار پیرنگ روایات پیشین را تغییر داده‌اند. بررسی طیف گسترده‌ای از حکایت‌های پایه در این ژانر نشان‌دهندۀ این واقعیت است که شاعران با ایجاد تغییر در پیرنگ روایات به دنبال ایجاد دلالت‌های معنایی-اخلاقی، تم‌ها و فضای عرفانی بوده‌اند. بنابراین هدف پژوهش حاضر که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع کتابخانه‌ای فراهم آمده، بررسی موقعیت روایی، پیرنگ و بینامتنیت در چند حکایت‌ منظوم پایه در ژانر عرفانی و خلق ساختار، بن‌مایه‌ها و معانی تعلیمی جدید در حکایت‌های پیرو در این ژانر است. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که خالقان روایات پیرو (جدید) در ژانر عرفانی به انگیزۀ تغییر معنا، تغییراتی در پیرنگ روایت پیرو ایجاد کرده‌اند و این تغییر به سه روشِ «بسط یا تقلیل پیرنگ»، «افزودن یا کاستن اپیزود به روایت» و«افزودن معنای عرفانی به عمل کنشگران با شگرد پایان باز» بروز کرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of the Metamorphic Process of Meaning Transfer from Didactic to Mystical Narratives

نویسنده [English]

  • Fazlollah Khodadadi

Assistant Professor of Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

Meditation on the works and themes of poetry in the mystical genre shows that poets have changed the plot structure of previous anecdotes in order to create and convey a new message by relying on intertextual similarities. Examination of a wide range of original anecdotes in this genre reveals that poets have sought to create semantic-moral meanings, themes, and mystical atmosphere by changing the plot of narratives. In view of that, the present study, conducted by adopting a descriptive-analytical research method and using library resources, aims to investigate the status of narrative, plot, and intertextuality in some original poetic anecdotes in the mystical genre, and to create new structure, principles, and didactic meanings in the subsequent anecdotes. The findings show that the creators of the subsequent (new) narratives have made changes in the plot of the subsequent narrative in the mystical genre with the aim of changing the meaning, and this change has been done in three ways: “extending or reducing the plot”, “adding or reducing episodes to the narrative”, and “adding mystical meaning to the actions of actors by an open-ended trick”.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plot
  • Intertextuality
  • Original narrative
  • Subsequent narrative
  • Semantic meaning
  • Mystical genre
بیگی، حمید الله (1392). تاریخ انبیاء. تهران: دانش بیگی.
پارسانسب، محمد (1390). داستان‌های تمثیلی- رمزی فارسی. تهران: چشمه.
پورنامداریان، تقی (1382). دیدار با سیمرغ (شعر و عرفان و اندیشه های عطار). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
جامی، عبدالرحمن بن احمد (1395). مثنوی هفت اورنگ. تهران: توس.
حداد، حسین (1392). زیر و بم داستان. تهران: عصر داستان.
رضوانیان، قدسیه (1389). ساختار داستانی حکایت‌های عرفانی. تهران: سخن.
صادقی، معصومه (1396). تاثیر ادبیات کلاسیک فارسی در داستان نویسی معاصر. تهران: امیرکبیر.
صدرایی، رقیه (1395). «تحلیل آموزه‌های تعلیمی در بررسی بینامتنی دو اثر (پروین اعتصامی و انوری)». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی. ش 29. صص 170-159.
ظهیری سمرقندی، محمدبن علی (1362). سندبادنامه. به اهتمام احمد آتش. تهران: آشنا.
عباسی، علی (1393). روایت‌شناسی کاربردی.  تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
عطار، شیخ فرید الدین (1391). منطق الطیر. تهران: خوارزمی.
عطار، شیخ فرید الدین (1379). الهی نامه. تهران: هیرمند.
فردوسی، ابوالقاسم (1387). شاهنامه فردوسی. تهران: ققنوس.
محمدی، محمد هادی و علی عباسی (1381). صمد: ساختار یک اسطوره. تهران: چیستا.
مهدوی، یحیی (1356). قصص قرآن: برگرفته از تفسیر سورآبادی.تهران: خوارزمی.
نظامی، الیاس بن یوسف (1383). مخزن الاسرار. به تصحیح وحید دستگردی. تهران: خوارزمی.
هاشمی‌نژاد، قاسم (1396). رساله در تعریف، تبیین و طبقه‌بندی قصه‌‌های عرفانی.تهران: هرمس.
یونسی، ابراهیم (1379). هنر داستان‌نویسی. تهران: نگاه.
Refrences
Abbasi, A. (2014). Applied Narratology. Tehran: Shahid Beheshti University Press.
Attar, Sh.f. (2012). The logic of the Bird. Tehran: Kharazmi.
Beigi, H. (2013). History of the Prophets. Tehran: Danesh Beigi.
Ferdowsi, A. (2008). Shahnameh of Ferdowsi. Tehran: Phoenix.
Haddad, H. (2013). Modify the Story. Tehran: Asr Dastan.
Hashemzadeh, Q. (2017). Treatise on the Definition, Explanation and Classification of Mystical Stories. Tehran: Hermes.
Jami, A. (2016). Masnavi Haft Orang. Tehran: Toos.
Khosravi, H. (2009). “Symbol of sun Suhrawardi's allegorical works”. Mytho-Mystic Litrature. 5 (15). 56-72
Mahdavi, Y. (1977). Stories of the Quran: Taken from the commentary of Surabadi. Tehran: Kharazmi.
Mohammadi, M. (2002). Samad is the structure of a myth. Tehran: CHista.
Nizami, E. Maxzanolasear. (1383). Corrected by Vahid Dastgerdi. Tehran: Kharazmi.
Parsansab, M. (2011). Allegorical Stories - Persian Code. Tehran: Cheshmeh.
Pournamdarian, T. (2003). Meet Simorgh (Attar's poetry, mysticism and thoughts). Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
Rezvanian, Q. (2010). The Narrative Structure of Mystical Anecdotes. Tehran: Sokhan.
Sadeghi, M. (2008). The Impact of Classical Persian Literature on Contemporary Fiction. Tehran: Amirkabir.
Sadraei, R. (2016). “Analysis of educational teachings in the intertextual study of two works (Parvin Etesami and Anvari)”. Journal of Educational Literature. 29. pp. 170-159.
Younesi, E. (2000). The Art of Storytelling. Tehran: Negah.
Zahiri S. M. I. A. (1983) Sandbadname. By A. Atash. Tehran: Ashna.