دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
بحر المحبة فی اسرار المودة تفسیری ادبی- عرفانی از سورۀ یوسف علیه السلام و ناگفته هایی دربارۀ آن
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، صفحه 9-38
چکیده
بحر المحبة فی اسرار المودة ازجمله تفاسیر صوفیانه به زبان عربی است که در آن، سورۀ یوسف همراه با برخی نکات، اشارات، اقوال و حکایات عرفانی در ساختار و نثری ساده و دلنشین تفسیر شده است. محتوای جذاب و اهمیت ... بیشتربررسی بینامتنی فردوسالمرشدیه با متون دینی و عرفانی (با تکیه بر رسالۀ قشیریه)
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، صفحه 39-65
چکیده
لازمة درک آثار ادبی آگاهی از پیشمتنها و آثار پیش از آن است. بر این اساس، کشف و دریافت سرچشمههای متون ادبی یکی از روشهای فهم بهتر آنها بهشمار میآید. در این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیرپذیری ... بیشترتأویلپذیری مفهوم کفر در اندیشۀ عرفانی (نمونۀ موردی حکایت شیخ صنعان از عطار)
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، صفحه 67-94
چکیده
حکایت «شیخ صنعان و دختر ترسا» که از بلندترین داستانهای منطقالطیر عطار است، دارای زمینههای واقعی بوده و پیش از عطار توسط بسیاری از منابع معتبر نقل شده است. با اینحال، روایت عطار از این داستان ... بیشتربررسی مضامین مشترک عرفانی و گنوسی در غزلیات عطار
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، صفحه 95-117
چکیده
گنوسیسم بنیاد معرفتشناختی دارد و به همین سبب با عرفان و تصوف مشابهت یافته است. دربارۀ این مشابهت و نزدیکی دو رویکرد عمده وجود دارد که یکی مؤید نفوذ اندیشههای گنوسی در عرفان، بهویژه در سدۀ ششم هجری، ... بیشترمفهوم وحدت وجود در مشرب فکری مولانا و لِف تالستوی
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، صفحه 117-149
چکیده
وحدت وجود یکی از مفاهیم بنیادین در عرفان نظری و عملی است و در سنت ما نمایندگان بزرگی چون ابن عربی و مولانا دارد. مولانا، عارف بزرگ قرن هفتم، در آثارش به گونه های مختلف و اغلب بهصورت تمثیلی به طرح و ... بیشترنقش رمزگان عرفان و تصوف در تصاویر و مضامین شعری سید حسن حسینی
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، صفحه 149-174