دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
علمی- پژوهشی
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی

علیرضا تقوی کوتنائی؛ سیاوش حق جو؛ فرزاد بالو؛ علی اکبر باقری خلیلی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، صفحه 9-35

https://doi.org/10.22051/jml.2021.34975.2158

چکیده
  تأویل در گفتمان تصوف ذوقی، ازجمله در آثار و اندیشه‌های عین‌القضات، اصلی بنیادین  به‌شمار می‌آید. در عرفان فلسفیِ او که دارای طرحی پلّکانی و مدرج است، هر مفهوم ابتدا و انتهایی دارد. سالک از ابتدا ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
الگویی برای تحلیل فرایند شکل گیری زبان عرفانی از دستگاه زبان قرآنی
الگویی برای تحلیل فرایند شکل گیری زبان عرفانی از دستگاه زبان قرآنی

فاطمه السادات مدنی مبارکه؛ سید علی اصغر میرباقری فرد؛ سیده مریم روضاتیان

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، صفحه 37-75

https://doi.org/10.22051/jml.2021.33518.2119

چکیده
  فرایند شکل ­گیری زبان عرفانی گسترۀ وسیع و ابعاد متنوعی دارد. هدف این مقاله آن است که برای تحلیل فرایند شکل‌گیری زبان عرفانی از قرآن الگویی تازه­ ارائه کند. این الگو دربرگیرندۀ مراحلی است که براساس ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
بررسی مقایسه‌ای انگارۀ مکاشفه در عرفان روزبهان بقلی و هیلدگارد بینگنی
بررسی مقایسه‌ای انگارۀ مکاشفه در عرفان روزبهان بقلی و هیلدگارد بینگنی

سیده سارا کشفی؛ قربان علمی؛ ناصر گذشته

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، صفحه 77-109

https://doi.org/10.22051/jml.2021.35050.2161

چکیده
  مکاشفه از منظر برون‌دینی یعنی آشکارگی امر مقدس بر مبنای فیض الهی بر انسان که بروندادش تجربۀ عرفانی، وحدت، معرفت و حیاتی نو و دیگر است. بر این اساس، پدیدار مکاشفه را می­توان در سه ضلع؛ یعنی تجلی امر مقدس، ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل معرفت‌شناختی کرامات شیخ احمد جام ژنده پیل
تحلیل معرفت‌شناختی کرامات شیخ احمد جام ژنده پیل

امین رضایی؛ تقی پورنامداریان؛ یوسف محمد نژاد عالی زمینی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، صفحه 111-140

https://doi.org/10.22051/jml.2021.35411.2176

چکیده
  مفهوم معرفت و چگونگی کسب آن در متون صوفیه مسئله ­ای مورد توجه و جزء اولویت‌های فکری نویسندگان و مشایخ تصوف بوده است. از سوی دیگر بارزترین وجه رفتاری بزرگان صوفیه مقولۀ کرامت است که در نظر جامعۀ هر عصر  ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تعامل و تقابل عطار با مبانی عرفان فلسفی
تعامل و تقابل عطار با مبانی عرفان فلسفی

سید ارسلان ساداتی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، صفحه 141-182

https://doi.org/10.22051/jml.2021.31682.1970

چکیده
  این پژوهش به واکاوی و تحلیل تعامل‌ها و تقابل‌های سازندۀ عطار با مبانی عرفان فلسفی می‌پردازد و تأثیر این تعامل و تقابل سازنده را در تحول عرفان تک‌بعدی خانقاهی به عرفان پویای گفتمانی و استدلالی آشکار ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
رهیافت های تحلیلی- انتقادی مولوی در علم و عالم شناسی
رهیافت های تحلیلی- انتقادی مولوی در علم و عالم شناسی

رضا روحانی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، صفحه 183-210

https://doi.org/10.22051/jml.2021.35739.2192

چکیده
  موضوع علم و علم‌‍‍‍‍‍‍‌آموزی یکی از مباحث مهم و محوری جلال‌الدین محمد بلخی، عارف و اندیشمند­ بزرگ قرن هفتم است که در آثار خود با شناختی دقیق به معرفی و نقد علم و عالمان، و بیان آفات، غایات ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
معرفی الهی‌نامه حسینی شیرازی و اثرپذیری وی از مثنوی معنوی
معرفی الهی‌نامه حسینی شیرازی و اثرپذیری وی از مثنوی معنوی

معصومه صادقی؛ مهین پناهی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، صفحه 211-246

https://doi.org/10.22051/jml.2021.34946.2155

چکیده
  الهی‌نامه، مثنوی چهارم از پنج‌گنج محمد حسین حسینی شیرازی (1184- 1249 ق)، از آثار عرفانی دورة قاجار است که تاکنون پژوهشی دربارة آن انجام نشده ‌است. از الهی‌نامه که در دستِ تصحیح است، هفت نسخة خطی موجود است ...  بیشتر