دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
علمی- پژوهشی
بازخوانی حکایت‌های عرفانی اسرارالتوحید با رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا
بازخوانی حکایت‌های عرفانی اسرارالتوحید با رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا

منصور پیرانی

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22051/jml.2020.32012.1993

چکیده
  روانشناسی مثبت­ گرا با تکیه بر فضیلت­ها و قابلیت­ ها، توانمندی­ انسان را تقویت می ­کند و در پی آن است که با شناخت و طبقه‌بندی قابلیت­ ها و فضیلت­ ها، و کشف زوایای پنهان وجودی انسان، او را در ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
بررسی ساختار روایت در رسالۀ فی حقیقة العشق سهروردی
بررسی ساختار روایت در رسالۀ فی حقیقة العشق سهروردی

لیلا رضایی؛ میثم قلخانباز

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 33-58

https://doi.org/10.22051/jml.2021.32797.2090

چکیده
  رسالۀ فی حقیقة ­العشق بازآفرینی دو داستان قرآنی «یوسف» و «آدم» طبق مشرب اشراقی سهروردی است. او حقیقت حیات و مبدأ و مقصد هستی را از نگاه فلسفی- عرفانی خود در قالب پیرنگ این روایت بیان کرده است. ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
بررسی علل بیان‌ناپذیری تجربه‌های عرفانی در مثنوی‌های عطّار(الهی‌نامه، منطق‌الطّیر، مصیبت‌نامه)
بررسی علل بیان‌ناپذیری تجربه‌های عرفانی در مثنوی‌های عطّار(الهی‌نامه، منطق‌الطّیر، مصیبت‌نامه)

مریم مرادی؛ ابراهیم رحیمی زنگنه

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 59-83

https://doi.org/10.22051/jml.2020.32116.2000

چکیده
  ناتوانی واژه در بیان تجربه‌های عرفانی را بیان‌ناپذیری می‌نامند. دارندگان تجربة عرفانی آگاهی عرفانیِ خود را فراتر از حد فهم و تقریر می‌دانند. آنها بر این باورند که در این تجربة استعلایی، نوعی آگاهی ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل ارتباط ترامتنیِ «همایش پرندگان» نوشتة پیتر سیس با منطق‌الطیر عطار
تحلیل ارتباط ترامتنیِ «همایش پرندگان» نوشتة پیتر سیس با منطق‌الطیر عطار

سارا ذبیحی؛ احمد رضی

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 85-115

https://doi.org/10.22051/jml.2021.32838.2092

چکیده
  هدف پژوهش حاضر توصیف و تبیین سازوکار ارتباطِ ترامتنیِ کتاب همایش پرندگان نوشتة پیتر سیس با منطق‌الطیر عطار در عرصة جهانی است. براساس اسناد پیرامتنی، این کتاب با اقتباس از منطق‌الطیر برای مخاطب کودک ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
ملاحظاتی در ضبطِ برخی واژه‌ها و عبارت‌های تذکرة‌الاولیاء
ملاحظاتی در ضبطِ برخی واژه‌ها و عبارت‌های تذکرة‌الاولیاء

سیدمهدی طباطبائی

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 117-137

https://doi.org/10.22051/jml.2020.32422.2035

چکیده
  تذکرة‌الاولیاء از مهم‌ترین متون عرفانی فارسی است که از زمان تألیف مورد توجه همگان قرار گرفته و از منظر ادبی هم جایگاه شامخی داشته است. در سدۀ اخیر و حدود آن، دو تصحیح مهم از این اثر به همّت نیکلسون در ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
هستی و مرگ در پرتو تجربه‌های شهودی عطار
هستی و مرگ در پرتو تجربه‌های شهودی عطار

همایون جمشیدیان؛ لیلا نوروزپور؛ میثم صدیقی

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 139-161

https://doi.org/10.22051/jml.2021.32755.2077

چکیده
  نگرش عطار به هستی و مرگ برآمده از تجربۀ شهودی است. این تجربه­‌ها حاکی از مواجهۀ آدمی با سطح پنهان هستی است. عطار شرح این شهود را تنها ازطریق زبان خواب یا زبان فکرت میسر می‌داند. مسئلۀ اصلی مقاله این است ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
همگرایی دو گفتمان فقهی و عرفانی در مثنوی‌های حدیقةالحقیقه، منطق‌الطیر و مثنوی معنوی
همگرایی دو گفتمان فقهی و عرفانی در مثنوی‌های حدیقةالحقیقه، منطق‌الطیر و مثنوی معنوی

عبدایمان محقق؛ حبیب الله عباسی

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 163-188

https://doi.org/10.22051/jml.2020.31757.1975

چکیده
  گفتمان عرفانی و خرده­گفتمان­های آن مانند شعر عرفانی در بستر دین و از بطن جریان زهدی نشأت گرفت که در واکنش به شرایط اجتماعی سیاسی روزگار اموی و دورۀ نخست عباسی در عراق و شام پدیدار گشته بود. در جستار ...  بیشتر