دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
بازخوانی حکایتهای عرفانی اسرارالتوحید با رویکرد روانشناسی مثبتگرا
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 7-32
چکیده
روانشناسی مثبت گرا با تکیه بر فضیلتها و قابلیت ها، توانمندی انسان را تقویت می کند و در پی آن است که با شناخت و طبقهبندی قابلیت ها و فضیلت ها، و کشف زوایای پنهان وجودی انسان، او را در ... بیشتربررسی ساختار روایت در رسالۀ فی حقیقة العشق سهروردی
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 33-58
چکیده
رسالۀ فی حقیقة العشق بازآفرینی دو داستان قرآنی «یوسف» و «آدم» طبق مشرب اشراقی سهروردی است. او حقیقت حیات و مبدأ و مقصد هستی را از نگاه فلسفی- عرفانی خود در قالب پیرنگ این روایت بیان کرده است. ... بیشتربررسی علل بیانناپذیری تجربههای عرفانی در مثنویهای عطّار(الهینامه، منطقالطّیر، مصیبتنامه)
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 59-83
چکیده
ناتوانی واژه در بیان تجربههای عرفانی را بیانناپذیری مینامند. دارندگان تجربة عرفانی آگاهی عرفانیِ خود را فراتر از حد فهم و تقریر میدانند. آنها بر این باورند که در این تجربة استعلایی، نوعی آگاهی ... بیشترتحلیل ارتباط ترامتنیِ «همایش پرندگان» نوشتة پیتر سیس با منطقالطیر عطار
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 85-115
چکیده
هدف پژوهش حاضر توصیف و تبیین سازوکار ارتباطِ ترامتنیِ کتاب همایش پرندگان نوشتة پیتر سیس با منطقالطیر عطار در عرصة جهانی است. براساس اسناد پیرامتنی، این کتاب با اقتباس از منطقالطیر برای مخاطب کودک ... بیشترملاحظاتی در ضبطِ برخی واژهها و عبارتهای تذکرةالاولیاء
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 117-137
چکیده
تذکرةالاولیاء از مهمترین متون عرفانی فارسی است که از زمان تألیف مورد توجه همگان قرار گرفته و از منظر ادبی هم جایگاه شامخی داشته است. در سدۀ اخیر و حدود آن، دو تصحیح مهم از این اثر به همّت نیکلسون در ... بیشترهستی و مرگ در پرتو تجربههای شهودی عطار
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 139-161
چکیده
نگرش عطار به هستی و مرگ برآمده از تجربۀ شهودی است. این تجربهها حاکی از مواجهۀ آدمی با سطح پنهان هستی است. عطار شرح این شهود را تنها ازطریق زبان خواب یا زبان فکرت میسر میداند. مسئلۀ اصلی مقاله این است ... بیشترهمگرایی دو گفتمان فقهی و عرفانی در مثنویهای حدیقةالحقیقه، منطقالطیر و مثنوی معنوی
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، صفحه 163-188