نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده ادبیات، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر توصیف و تبیین سازوکار ارتباطِ ترامتنیِ کتاب همایش پرندگان نوشتة پیتر سیس با منطق‌الطیر عطار در عرصة جهانی است. براساس اسناد پیرامتنی، این کتاب با اقتباس از منطق‌الطیر برای مخاطب کودک و نوجوان در قالب داستان منثور بازآفریده شده است. این پژوهش با رویکرد بینامتنی به توصیف ارتباط ترامتنی همایش پرندگان با منطق‌الطیر و تبیین وجوه ارتباطات پنجگانۀ بین آن‌ها و ارزیابی ظرفیت الگوی ترامتنیت ژنت می‌پردازد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد داستان همایش پرندگان با منطق‌الطیر در ارتباطاتِ بینامتنی از نوع صریح و ضمنی، بیش‌متنیِ همان‌گونه و تراگونه و فرامتنیِ تأییدی و تشریحی بنابر اقتضای مخاطب خود اشتراک دارد و از منظر روابط بیش‌متنیِ تراگونه و سرمتنی، تفاوت‌هایی ازجمله کاهش حجم، تغییر قالب و فروکاست بُعد عرفانی به حماسی- تعلیمی را شامل می‌شود. پیرامتن‌های درون و برون، میزان وفاداری داستان همایش پرندگان را به اثرِ اصلی نشان می‌دهد. واکاوی ظرفیت الگوی ژنت، علاوه بر نمایشِ کارکرد آن، معضلاتی چون کمرنگی نقش خواننده، دریافت و واکنش فعال او، عدم استقلال متن و نبودِ نظامِ ارزیابی ساختاری از نوعِ دور هرمنوتیکی در منتها و غایتِ پرداخت این بوطیقای باز را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Transtextual relation between The Conference of the Birds by Peter Sis and Attar's Mantiq al-Tair

نویسندگان [English]

  • Sarah Zabihi 1
  • Ahmad Razi 2

1 PhD student of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, University of Guilan, Guilan, Iran

2 Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature ,University of Guilan, Guilan, Iran

چکیده [English]

Attar’s Mantiq al-Tair, a classical Persian literature heritage, has transcended the local geography and has been considered at worldwide level. One of the fiction books published under the influence of Attar's Mantiq al-Tair is The Conference of the Birds by Peter Sis, the Czech writer, illustrator, and filmmaker. The book was recreated and illustrated by Sis for children, adolescents, and adults in 2011 and after it he won Hans Christian Andersen Award or the biennial Little Nobel Prize–the most prestigious literary and artistic award in the field of children's literature. Zohreh Ghaeini, a writer and researcher of children's literature, translated this book into Persian in 2016. Next year, she was selected as one of the nominees for the sixth period of receiving Golden and Silver Flying Turtle Award for adolescents at domestic festivals. Adopting descriptive-analytic method, intertextuality approach, and specifically Gérard Genett's theory of transtextuality with a critical look, this article attempts to describe and analyze the transtextual relationship between The Conference of the Birds and Attar's Mantiq al-Tair.
Intertextuality has long engaged researchers with the premise that texts interact with each other. Intertextual method has roots in the works of Russian critic, Mikhail Bakhtin. All the theorists have presented their own view of dialogism. Among others, Genette proposed and completed his model of “transtextuality" in the twentieth century based on Bakhtin's dialogism principles. His theory of transtextuality includes five types of relations including "intertextuality", "hypertextuality", "paratextuality", "metatextuality", and "architextuality". In the following, these relations are described and analyzed in The Conference of the Birds.
Paratextuality includes intra-textual and extra-textual paratexts that are the gateways to enter or exit the text. It is considered an influential element that affects the audience mind and perception. Examples of intra-paratexts are title, second title, book size, cover design, and the like. Extra-paratexts can be divided into two categories of paratexts created by the author and publisher to attract the audience, and paratexts created by other people, including critics or reporters and other authors to promote or critique the text. The Conference of the Birds by Peter Sis is an adaptation of Attar's Mantiq al-Tair based on paratextual sources and documents. The author's explanations concerning the book's connection to Attar’s and his announcement of copyright permission granted to Research Institute of Children's and Adolescents’ Literatureare examples of intra-paratexts. Extra-paratexts can also be seen on Persian and English sites and some media.
Intertextuality is the interconnection and relationship between two texts, which includes explicit (verbal), non-explicit, and implicit relations. Implicitly, the essence of Mantiq al-Tair is reflected in the main and general plot of The Conference of the Birds by Sis. From the beginning, through paratexts and references to Attar's metamorphosis to Hudhud, Sis acknowledges that this work is a rewriting of Mantiq al-Tair and with these references he avoids using quotes in the text. Examples of intertextuality are the birds being called by Hudhud to seek the king and set out on a journey to Mount Qaf; the birds bringing pretexts for not going on the trip; the seven valleys (Haft Wadi); and reaching Simorgh.
Metatextuality is the explicit or implicit critical commentary of one text on another. In The Conference of the Birds, which is itself an adaptation of Mantiq al-Tair, the effects of conforming to Mantiq al-Tair’s atmosphere in the general formation of the new work cannot be neglected. During the transfer, Mantiq al-Tair’s atmosphere, which is mystical-didactic, has been reduced to a moral-didactic one in The Conference of the Birds; a kind of description and confirmation that the author has adopted in recreating that great classic work taking into account the target audience and the circumstances. Thus, metatextual relations between The Conference of the Birds and Mantiq al-Tair are formed based on the main story.
Architextuality is the relationship between a work and the generic category to which it belongs. The genre of Mantiq al-Tair and The Conference of the Birds can be viewed from two perspectives: one is the genre of mystical epic, and the other is the sub-genre of Risalat al-Tair, a branch of didactic genre. The epic genre has indeed been transferred to The Conference of the Birds and has turned it to a didactic epic; however, the format of the new work has changed from a poetic story to a prose one. This part is one of the aspects that Genette's transtextuality considers it to be weak in terms of architextual relationship.
Hypertextuality is a relationship based on the adaptation of text B from text A; which is divided into two types of transformation or imitation. From imitation view, the plot and structure of the work can be considered an imitation of the original plot and style of Attar's Mantiq al-Tair. This imitative plot, which forms the plot of Mantiq al-Tair, has been rewritten for children and adolescent audience. Reducing the volume, adding imaginative illustrations, and reducing the mystical dimension could be considered as instances of transformation.
Accordingly, by exploring Genette's transtextuality, different dimensions of textual relationships can be examined which have even been created at various geographical boundaries and over different times; though some criticisms are leveled against this model by reader-oriented and systematic analysis approaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mystical-didactic epic
  • Transtextuality
  • Rewriting texts
  • Recreating
  • Genette
آذر، اسماعیل. (1395). «تحلیلی بر نظریه‌های بینامتنیت ژنتی». پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی. شمارة 3، پیاپی 24. تابستان. صص 11-31.
آرامش فرد، شیدا. (1394). «سیمرغ، کودکانه و فرنگی: نگاهی به شگردهای تصویرگری پیتر سیس در کتاب «مجمع پرندگان» اقتباسی از منطق‌الطیر عطار نیشابوری برای نوجوانان». نقد کتاب کودک و نوجوان. سال 2. شمارة 7-8. پاییز و زمستان. صص 117-134.
آلن، گراهام. (1385). بینامتنیت. ترجمة پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
باقری، نرگس. (1393). «بینامتنیت در فراداستانِ نوجوان قلب زیبای بابور نوشتة جمشید خانیان»، مطالعات ادبیات کودک شیراز. سال 5. شمارة 2. پیاپی10. پاییز و زمستان. صص 1-24.
بالو، فرزاد و پریسا نصیری و نرگس علی بیگی. (1395). «تحلیل نظریة ترامتنیت ژرار ژنت با تکیه بر پاره‌ای از داستان‌های کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، مثنوی مولانا، و منطق‌الطیر عطار». دومین دورة همایش متن‌پژوهی ادبی (نگاهی تازه به کلیله و دمنه و مرزبان‌نامه). تهران. سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهوری اسلامی ایران. صص 2-26.
پورنامداریان، تقی. (1368). «شهود زیبایی و عشق الهی». فرهنگ. شمارة 4 و 5. صص 139-187.
پوریزدان‌پناه کرمانی، آرزو و زینب شیخ‌حسینی. (1398). «تحلیل روابط بیش‌متنی رمان کاخ اژدها با میراث متن کهن». زبان و ادب فارسی. شمارة 240. پاییز و زمستان. صص 67-89.
پیرانی، منصور. (1397). «بوستان سعدی و ترامتنیت ژنت: پژوهشی در بوستان سعدی با رویکرد ترامتنیت ژنت، از منظر ادبیات تطبیقی». متن‌پژوهی ادبی. سال 22. شمارة 78. زمستان. صص 149-171.
جلالی، مریم. (1394). «مبانی نقد بینامتنیت در ادبیات تطبیقی کودک و نوجوان». جستارهای ادبی. سال 47. شمارة 2. تابستان. صص141-166.
حسام‌پور، سعید و سمانه اسدی و زهرا پیرصوفی املشی. (1395). «درنگی بر پیوندهای بینامتنی در داستان در باغ بزرگ باران می‌بارید نوشتة احمدرضا احمدی». مطالعات ادبیات کودک شیراز. شمارة 10. پیاپی13. بهار و تابستان. صص 25-48.
حسن‌زاده، المیرا. (1392). «بررسی انتقادی کتاب‌های داستانی اقتباس‌شده از آثار منظوم عطار برای کودکان و نوجوانان پس از انقلاب اسلامی». پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. دانشکدة ادبیات و علوم انسانی.
دادور، ایلمیرا و ابراهیم سلیمی کوچی و نیکو قاسمی اصفهانی. (1397). «بررسی بینامتنی مفهوم سیمرغ در مجمع مرغان ژان کلود کریر». پژوهش ادبیات معاصر جهان. دورة 3. شمارة 2. پاییز و زمستان. صص 355-370.
دهقان، علی و دادرس محمدی. (1391). «تحولات اسطورة سیمرغ در گذر از حماسه به عرفان». ادب و عرفان. دورة 3. شمارة 10. بهار. صص 51-66.
زمانی، فاطمه. (1397). «تحلیل روابط فرامتنی و بیش‌متنی رمان راز کوه پرنده با شاهنامه». مطالعات ادبیات کودک شیراز. سال 9. شمارة 2 (پیاپی 18). پاییز و زمستان. صص 77-98.
سنجری، جمیله. (1384). «نقد و بررسی آثار بازنویسی از شاهنامه، کلیله و دمنه، مرزبان‌نامه، منطق‌الطیر، مثنوی و گلستان برای کودکان و نوجوانان». پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد کرج.
سیس، پیتر. (1395). همایش پرندگان. ترجمة زهره قائینی. تهران: مؤسسة تاریخ ادبیات کودکان.
شفیعی، سمیرا. (1397). «بررسی و تحلیل نظام روایی رسالة‌الطیرهای فارسی و عربی». رسالة دکتری. دانشکدة علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
صافیان، محمدجواد و مهدی غیاثوند. (1390). «هرمونوتیک گادامری و تأویل بینامتنی». ذهن، شمارة 48. زمستان. صص 51-78.
صمدی، کلثوم. (1390). «سیر تطور و تحول رسالة‌الطیرها». پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشکدة علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
عارفی، اکرم و مریم شعبان‌ زاده. (1393). «دگرگونی درون‌مایة قصه‌های عرفانی در بازنویسی‌های آذر یزدی». کاوش‌نامة زبان و ادبیات فارسی. سال 15. شمارة 28. بهار و تابستان. صص 9-38.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. (1388). منطق الطیر. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
غفوری، عفت سادات و غلامرضا پیروز و سیاوش حق جو و سهیلا هاشمی. (1395). «نقش عنصر گفت‌و­گو در رابطة مرید و مراد برمبنای نظریة سازنده‌گرایی در منطق‌الطیر عطار». ادبیات عرفانی و اسطوره‌شناختی. سال 12. شمارة 45. زمستان. صص 155-187.
غلامپور آهنگر کلایی، لیلا و محمود طاووسی و شهین اوجاق علیزاده. (1398الف). «تحلیل پارادوکس در منطق‌الطیر عطار و روان‌شناسی یونگ». زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز. سال 72. شمارة 240. پاییز و زمستان. صص 193-213.
ــــــــــــــــــــ.. (1398ب). «سیر تحول مفهومی واژة «خود» در منطق‌الطیر‌ (براساس فرایند فردیت)». شعرپژوهی. سال 11. شمارة 4 (پیاپی42). زمستان. صص 165-184.
فرزین، فاطمه و محمود طاووسی و مریم جلالی. (1397). «شیوه‌های مناسب‌سازی داستان‌های تخیلی شاهنامه برای کودکان». زبان و ادبیات فارسی، دورة 14. شمارة 15. پاییز. صص 65-88.
کفاش‌زاده، لیلا. (1398). «همایش پرندگان، بیانیه‌ای برای شناخت خویشتن». سایت کتابک. 12/5/1399. https://ketabak.org/jg0p9
کمپبل، جوزف. (1385).  قهرمان هزار چهره. ترجمة شادی خسروپناه. مشهد. گل آفتاب.
گلی‌زاده، پروین و نسرین گبانجی. (1398). «واکاوی مقایسه‌ای کهن‌الگوی پیر دانا در سه منظومة منطق‌الطیر، مصیبت‌نامه و الهی‌نامه». شعرپژوهی. سال 11. شمارة 3 (پیاپی41). پاییز. صص 105-128.
محمدی فشارکی، محسن و فضل‌الله خدادادی. (1392). «مقایسة ساختار داستان در دو اثر عطار با تکیه بر دو الگوی جدید ساختارگرای داستان‌نویسی». جستارهای زبانی، دورة 4. شمارة 3. پیاپی15. پاییز. صص 179-202.
مرادپور، ندا. (1391). «بررسی بازنویسی و بازآفرینی در ادبیات کودک با نگاهی به بازنویسیِ آثارِ عطار». کتاب مهر. شمارة 8. زمستان و بهار. صص44-57.
ﻧﺎﻣﻮﺭﻣﻄﻠﻖ، ﺑﻬﻤﻦ. (1386). «ترامتنیت مطالعة روابط یک متن با دیگر متن‌ها». پژوهشنامة علوم انسانی. شمارة 56. صص83-98.
نجفی بهزادی، سجاد و معصومه مهری قهفرخی و زیبا علیخانی. (1398). «نقد و بررسی برخی از حکایت‌های بازنویسی‌شدة عطار برای نوجوانان».  قند پارسی. سال 2. شمارة 2. بهار. صص33-54.
نوراللهی، سعیده. (1398). «رابطۀ متن و تصویر در کتاب همایش پرندگان اثر پیتر سیس». پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر تهران. دانشکدة هنرهای تجسمی.
ویلکی، کریستین. (1381). «وابستگی متون: تعامل متون: روابط «بینامتنی» در ادبیات کودک و نوجوان». پژوهشنامة ادبیات کودک و نوجوان. ترجمة طاهره آدینه‌پور. شمارة 28. صص4-11.
همت‌جو، الناز. (1391). «مقایسة الگوی سفر حماسی و عرفانی». پایان‌نامة کارشناسی ارشد. دانشگاه ارومیه.
 
-Aveling, Harry. (2017). "A Pot of Ancient Mystries: An Australian Version of Attar's the conference of the Birds". Asiatic. Vol 11. No 20. December. pp 79-91.
-Dadvar, Ilmira and Ebrahim Salimikouchi and Nikou Ghassemi Esfahani. (2019). " An Intertextual Study of the Notion of “Simorgh” in The Conference of the Birds by Jean-Claude Carrière". Research in Contemporary World Literature. Vol 23. No 2. autumn -Winter. pp 14-16.
-Genette, Gerard. (1997). Paratexxts Thresholds of Interpretion. translated by Jane E. Lewin. forezord by Richard Machsey. Cambrodge university press
-Genette, Gerard (1982). Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris: Seuil
-Manouchehri, Abbas and Gitti Pour Zaki. (2012). " An Analysis of Dialogism in Mikhail Bakhtin’s Thought: Convergence of Philosophy and Methodology". International Journal of Political Science. Vol 2. No 2. Summer & Fall. pp 1-10.
-Mirenayat, Sayyed Ali and Elaheh Soofastaei. (2015). " Gerard Genette and the Categorization of Textual Transcendence". Mediterranean Journal of Social Sciences MCSER. Vol 6. No 5. September. pp 533-537.
-Nikolajeva, Maria. (2008). " Comparative Children’s Literature: What is There to Compare". Explorations into Children's Literature. Vol.18. No.1. June. Pp.30-40.
 
 
 
References
Allen, G. (2007). Intertextuality (P.Yazdanjoo, Trans.). Markaz.
Arameshfard, Sh. (2016). Simorgh, childish and western: A look at Peter Sis' illustrations in The Conference of the Birds: An adaptation of Attar Neishaburi’s Mantiq-ut-Tayr for teenagers. Children and Young Adults Quarterly Book Review, 2 (7-8), 117-134.
Arefi, A., & Shabanzadeh, M. (2015). Changing the mystical themes of Azar Yazdi’s stories. Journal of Research in Persian Language and Literature, 15 (28), 9-38.
Attar Neishaburi, F. M. (2010). Mantiq-ut-Tayr [Conference of the birds] (M. R. ShafieiKadkani, Ed.). Sokhan Publications.
Aveling, H. (2017). A pot of ancient mystries: An Australian version of Attar's The Conference of the birds. Asiatic, 11 (20), 79-91.
Azar, I. (2017). An analysis of Genett’s intertextuality theories. Literary Criticism and Stylistics Research, 3(24), 11-31.
Bagheri, N. (2015). Intertextuality in the meta-story of The Beautiful Heart of Babur by Jamshid Khaanian. Journal of Children's Literature Studies, 5 (2/10) 1-24.
Baloo, F., Nasiri, P., & Ali Beigi. N. (2017). Analysis of Gerard Genett's theory of transtextuality based on some stories of Kelileh and Demneh, Marzban-nama, Rumi's Masnavi, and Attar's Mantiq-ut-Tayr. The Second Conference on Literary Textual Studies (A New Look at Kelileh, Demneh and Marzban-nama)(pp. 2-26). National Library and Archive of the Islamic Republic of Iran.
Campbell, J. (2007). The hero with a thousand faces (Sh. Khosropanah, Trans.). Gole Aftab.
Dadvar, I., Salimi Kouchi, E., & Ghassemi Esfahani, N. (2019). An intertextual study of the notion of “Simorgh” in The Conference of the Birds by Jean-Claude Carrière. Research in Contemporary World Literature, 3 (2), 355-370.
Dehghan, A., & Mohammadi, D. (2012). The upheavals of phoenix mythology in transition from epic to mysticism (based on Firdausi's Shahnameh and Attar’s Mantiq-ut-Tayr). Erfaniyat dar Adab Farsi (Mysticism in Persian Literature),3 (10), 51-66.
Farzin, F., Tavousi, M., & Jalali, M. (2019). Ways to adapt Shahnameh fiction stories for children. Persian Language and Literature, 14 (15), 65-88.
Genette, G. (1982). Palimpsestes: La littérature au second degree [Literature in the second degree]. Seuil.
Genette, G. (1997). Paratexts: Thresholds of interpretion (J. E. Lewin, Trans.). Cambridge University Press.
Ghafouri, E., Pirooz, Gh., Haghjoo, S., & Hashemi, S. (2017). The role of dialogue in the relationship between master and devotee in Mantiq-ut-Tayr: Based on theory of constructivism. Journal of Mytho-Mystic Literature, 12 (45), 155-187.
Gholampour Ahangar Kolaei, L., Tavousi, M., & Ojagh Alizadeh, Sh. (2020a). Analysis of paradoxes in Attar’sManṭiq-ut-Tayr and Jung's psychology. Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz), 72(240), 193-213.
Gholampour Ahangar Kolaei, L., Tavousi, M., & Ojagh Alizadeh, Sh. (2020b). The conceptual evolution of the "self" (khod) in Mantiq-ut-Tayr. Journal of Poetry Studies (Boostan Adab), 11(4), 165-184.
Golizadeh, P., & Gobanji, N. (2020). An archetype comparative analysis of sage on Attar's Mantiq-ut-Tayr, Musibat-nama and Ilahi-nama (expressing the confrontation of sage with the concept of perfect man in mysticism and philosophy. Journal of Poetry Studies (Boostan Adab), 11(3/41), 105-128.
Hassanzadeh, E. (2014). A critical analysis of fiction books adapted from Attar's poems for children and adolescents after the Islamic revolution [Master’s Thesis]. Mashhad Ferdowsi University.
Hemmatjoo, E. (2013). Comparison of epic and mystical journey’s pattern [Master’s Thesis]. Urmia University.
Hesampour, S., & Asadi, S., & Pirsoofi Amlishi, Z.  (2017). Reflection on intertextual links in the story It is Raining in the Big Garden by Ahmad Reza Ahmadi. Journal of Children's Literature Studies, 7(1),25-48.
Jalali, M. (2016). Applied principles of criticism in comparative children's literature. Literary Studies, 47(2),141-166.
Kaffashzadeh, L. (2020, August 2). Birds’ conference: An announcement for self-recognition. Ketabak Site. https://ketabak.org/jg0p9.
Manouchehri, A., & Pour Zaki, G. (2012). An analysis of dialogism in Mikhail Bakhtin’s thought: Convergence of philosophy and methodology. International Journal of Political Science, 2 (2), 1-10.
Mirenayat, S. A., & Soofastaei, E. (2015). Gerard Genette and the categorization of textual transcendence. Mediterranean Journal of Social Sciences (MCSER), 6(5), 533-537.
Mohammadi Fesharaki, M., & Khodadadi, F. (2014). The comparison of structure of story in Attar’s two works: According to two new patterns of narrative structuralism. Language Related Research, 4 (3/15), 179-202.
Moradpour, N. (2013). The study of rewriting and recreating in children's literature with a look at the rewriting of Attar's works. Book of Mehr, (8) 44-57.
Najafi Behzadi, S., Mehri Ghahfarokhi, M., & Alikhani, Z. (2020). Review of some reverend narratives of Attar for teens. Ghand Parsi (Journal of Persian Language and Literature), 2 (2), 33-54.
Namvar Motlagh, B. (2008). Transtextuallity: Study of a text’s relationship with other texts. Journal of the Humanities, (56) 83-98.
Nikolajeva, M. (2008). Comparative children’s literature: What is there to compare. Explorations into Children's Literature, 18 (1) 30-40.
Noorullahi, S. (2020). The relationship between text and image in The Conference of the Birds by Peter Sis [Master’s Thesis]. Tehran University of Art.
Pirani, M. (2019). Boustan of Sa’di and transtextuality of Genette: A research on Sa’di’s Boustan with Genette’s approach of transtextuality from the perspective of comparative literature. Literary Text Research, 22 (78), 149-171.
Pournamdarian, T. (1990). Intuition of beauty and divine love. Culture, (4 & 5) 139-187.
Pooryazdanpanah Kermani, A., & Sheikh Hosseini, Z. (2020). Analysis of hypertextual relationships of the novel Dragon Palace with the old text legacy. Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz), 72(240), 67-89.
Safian, M. J., & Ghiasvand, M. (2012). Gadamerian hermeneutics and intertextual interpretation. Mind, 12 (48), 51-78.
Samadi, K. (2012). The trend of evolution of Birds’ Treatise [Master’s Thesis]. Tarbiat Modares University.
Sanjari, J. (2006). Critique and review of rewritten works from Shahnameh, Kelileh and Demneh, Marzban-nama, Mantiq-ut-Tayr, Masnavi and Golestan for children and adolescents [Master’s Thesis]. Karaj Islamic Azad University.
Shafiee, S. (2019). Study and analysis of the narrative structure of Persian and Arabic Birds’ Treatise [PhD Dissertation]. Tarbiat Modares University.
Sis, P. (2017). The conference of the birds (Z. Ghaini, Trans.). Research Institute of Children's Literature.
Wilki, Ch. (2003). Text dependence: Text interaction: Intertextual relationships in children and adolescent literature (T. Adinehpour, Trans.). Journal of Children and Adolescent Literature, (28) 4-11.
Zamani, F. (2019). Metatextual and hypertextual analysis of the novel Mystery of the Bird Mountain and Shahnameh. Iranian Children's Literature Studies, 9 (2/18), 77-98