منابع
قرآن کریم. (۱۳۴۹). ترجمه و تجمیع تفسیر از زینالعابدین راهنما. تهران: چاپ کیهان.
آسمی، مهدی، ناصر علیزاده و آرش مشفقی. (1399). «بررسی پژوهشهای عطّارشناسی در حوزۀ مقالات (1370 تا 1397)». کاوشنامه. 21 (45). صص69-96.
ابن ابی جُمهور (محمد بن علی بن ابراهیم الاحسائی). (1403 ق). عوالیاللُّئالی. قم: مطبعة السیّد الشُهداء.
ابنسینا. (۱۸۹۱). رسالةالطیر (رسائلُ الشیخ أبی علیّ الحسین بن عبداللّه بن سینا فی اسرار الحکمة المشرقیّة). تصحیح میکائیل بن یحیی المَهْرَنیّ. لیدن: مطبعۀ بریل.
ـــــــ. (1334). قصّۀ حی بن یقظان (ضمیمۀ کتاب زندۀ بیدار). ترجمه و تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ــــــــ. (1972). التعلیقات. تحقیق عبدالرحمن بَرَوی. بیروت: الدار الإسلامیه.
ــــــــ. (۱۳۸۸). اشارات و تنبیهات. ترجمه و شرح حسن ملکشاهی. تهران: انتشارات سروش.
اَوِستا. (1371). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. تهران: نشر مروارید.
البَکری، ابوالحسن احمد بن عبدالله بن محمد. (1373). الأنوار فی مولد النبی. قم: نشر الشریف الرضی.
بُندهِش. (1380). گردآوریِ فَرنَبغ دادَگی. برگردان مهرداد بهار. تهران: انتشارات توس.
بهار، مهرداد. (1345). واژهنامۀ بُندهِش. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
پورجوادی، نصرالله. (1392). اشراق و عرفان. تهران: انتشارات سخن.
پورنامداریان، تقی. (۱۳۸۶). دیدار با سیمرغ. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
تقی، شکوفه. (1382). دو بال خرَد (عرفان و فلسفه در رسالةالطیر ابنسینا). تهران: نشر مرکز.
خاتمی، احمد و فریده محسنی هنجی. (1395). «مباحث کلامی توحید در مثنویهای عطار». پژوهش زبان و ادبیات فارسی. 14 (41). صص31-50.
الخطیب التبریزی، محمدبن عبدالله. (1381 ق). مشکوة المصابیح. دمشق: المکتب الاسلامی.
رحیمیان، سعید. (1381). فیض و فاعلیت وجودی از فلوطین تا صدرالمتألّهین. قم: بوستان کتاب.
ریتر، هلموت. (1387). دریای جان. تهران: انتشارات بینالمللی الهُدی.
زارع جیرهنده، سارا. (1394). «مقایسۀ
منطقالطیر عطار نیشابوری با
رسالهالطیر ابنسینا».
کهننامۀ ادب فارسی. (1) صص113-136.
زرّینکوب، عبدالحسین.( 1387) دنبالۀ جستجو در تصوّف ایران. تهران. انتشارات امیر کبیر.
سلیمی کوچی، ابراهیم و نیکو قاسمی اصفهانی (1398). «بررسی بینامتنی هفت وادی عشق منطقالطیر عطّار در مرد نیمتنه و مسافرش از آندره شِدید». پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبان های خارجی). 24 (2) صص411-431.
عامری، ابوالحسن. (1375). رسائل ابو الحسن عامری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
عطار، فریدالدین. (1390). منطقالطیر. تصحیح و توضیح محمود عابدی و تقی پورنامداریان. تهران: انتشارات سمت.
ــــــــــــــــ (۱۳۹۲). مصیبتنامه. تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: انتشارات سخن.
عهد جدید. (1895). لندن: نشرِ جماعت بریتیش وفورِن بَیبَل سوسائیتی (BFBS).
عینالقضات. (1362). نامههای عینالقضات همدانی. تهران: نشر منوچهری و زوّار.
غزالی، محمد. (۱۳۴۹). اعترافات غزالی (ترجمۀ االمُنقَذُ منَ الضَّلال). تهران: انتشارات عطائی.
فاخوری، حنّا و خلیل جر. (۱۳۷۳). تاریخ فلسفه در جهان اسلامی. ترجمۀ عبدالمحمد آیتی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
فدوی، طیبه و اسحاق طغیانی (1389). «بررسی و تحلیل بازتاب فنا در منطقالطیر عطار». آینۀ معرفت. 8 (22). صص99-119.
فلوطین. (۱۳۸۸). اثولوجیا، ترجمۀ حسن ملکشاهی. تهران: انتشارات سروش.
ـــــــ.. (۱۳۸۹). دورۀ آثار فلوطین (تاسوعات: انئادها). ترجمۀ محمد حسن لطفی. تهران: انتشارات خوارزمی.
قربانی، رحمان، اسحاق طغیانی و سیده مریم روضاتیان (1394). «جایگاه مفاهیم «فقر» و «فنا» در سبک عرفانی و روایی عطار نیشابوری». سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب). 8 (28) صص343-365.
قطعات مربوط به دین زرتشتی. (1820). مؤلف ناشناس. پاریس: چاپخانۀ رویال.
قلیزاده، حیدر. (1387). «نگاهی تازه به اصول و مبانی عرفان (از نظرگاه فلسفی، صوفیانه و شاعرانه)». مجله مطالعات عرفانی. 1 (8). صص124-156.
کاوش، نورالحق. (1372). عرفان ابنسینا. پُلخمری افغانستان: کانون فرهنگی حکیم ناصرخسرو بلخی.
کلینی، محمد بن یعقوب. (1369). اصول الکافى (ترجمه مصطفوى). تهران: کتابفروشی علمیۀ اسلامیه.
لاهوری، محمد اقبال. (۱۳۳۶). احیای فکر دینی در اسلام. ترجمۀ احمد آرام. تهران: انتشارات رسالت قلم.
ــــــــــــــــ. (۱۳۵۴). سیر فلسفه در ایران. ترجمۀ امیرحسین آریانپور. تهران: انتشارات بامداد.
مالمیر، تیمور و خاور قربانی. (1386). «تبیین متناقض نمای وحدت و کثرت در آثار عطار نیشابوری». نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز). 50 (201). صص97-118.
محبتی، مهدی. (1397). «رسالةالطیر ابنسینا و تأثیر آن بر رسالةالطیر غزالی و منطقالطیر عطار». ایراننامگ. 3 (4). صص80-۱۰6.
نَسَفی، عزیزالدّین. (1372). کتاب الإنسان الکامل. تهران: انستیتو ایران و فرانسه (انتشارات طهوری).
نیکمنش، مهدی. (1386). «طرح سه دیدگاه در منطقالطیر عطار». نثرپژوهی ادب فارسی (ادب و زبان). 22 (19). صص291-309.
یثربی، سید یحیی. (۱۳۷۰). فلسفۀ عرفان. قُم: دفتر تبلیغات حوزۀ علمیه.
References
Holy Qur’an. (Z. Rahnama, Trans.). (1970). Kayhan Press.
Al-Bakri, A. A. (1994). Al-anvar fi moled al-nabi [Lights in birth of the Prophet]. Al-Sharif Al-Razi Publications.
Al-Khatib al-Tabrizi, M. A. (1961). Mishkat al-masabih [A niche for lamps]. Al-Maktab ol-Islami.
Ameri, A. (1996). Rasaʼil-e Abu al-Ḥasan Amiri. University Publication Center.
Anonymous. (1820). Fragments relatifs à la religion de zoroastre. Royal Press.
Asemi, M., Alizadeh, N., & Moshfeghi, A. (2020). A review of the research on Attar in the articles published from the 1991 to 2018. Kavoshnameh in Persian Language and Literature, 41, (45), 69-96.
Attar, F. (2011). Mantiq-ut-tayr [Conference of the birds] (M. Abedi & T. Pournamdarian, Eds.). SAMT Press.
Attar, F. (2011). Mosibat nameh [Book of affliction] (M. R. Shafiei Kadkani, Ed.). Sokhan Publications.
Avesta. (J. Dostkhah, Ed.). (1992). Morvarid Publications.
Avicenna. (1955). Ghese Hay ibn Yaqzan [The story of Hay ibn Yaqzan (appendix to the book Awake Alive)] (Forouzanfer, B. Trans.). Institute for Translation and Publication.
Avicenna. (1972). Al-ta’liqat (E. Barawy, Ed.). Al-daar Al-Iislamia.
Avicenna. (2009). Al-isharat wa’l-tanbihat [The book of directives and remarks] (H. Malekshahi, Trans.). Soroush Publications.
Ayn al-Quzat. (1983). Namehaye Ayn al-Quzat Hamadani [Letters of Ayn al-Quzat Hamadani]. Manouchehri & Zovar Publications.
Bahar, M. (1966). Vazhenameh Bundahesh [Glossary of Pahlavi Bundahesh]. Iranian Culture Foundation.
Bundahesh. (2001). (M. Bahar, Trans. & F. Dadagi, Ed.). Toos Publications.
Colini, M. Y. (1990). Osoole Kafi [Al-Kafi Principles] (J. Mostafavi, Trans.). Islamic Elmiye Bookstore.
d'Avicenne. (1891). Le traité mystique at-thair (Traités mystiques d'Abou Ali al-Hosain b. Abdallah B. Sina ou d'Avicenne) [M. Y. Mahrani, Ed.]. Braille Publishers.
Fadavi, T., & Toghyani, E. (2010). A survey and analysis of the representation of annihilation in Faridudin Attar’s The Conference of the Birds. Mirror of Wisdom, 8 (22), 99-119.
Fakhoury, H., & Jar, Kh. (1994). Tarikhe falsafe dar jahane Islam [History of philosophy in the Islamic world] (A. Muhammad Ayati, Trans.). Elmi-Farhangi Press.
Ghazali, M. (1970). E’terafate Ghazali [Al-Ghazali's confessions] (Al-Munqaz men al-Dhalal, Trans.). Atai Publications.
Ghorbani, R., Toghyani, E., & Rozatian, M. (2015). The status of ‘poverty’ and ‘annihilation’ in mystic and rhetoric style of Attar Neishabouri. Journal of Stylistics and Texts Analysis of Persian Poetry and Prose, 8 (28), 343-365.
Ibn Abi Jumhur (Al-Ahsa'i, M. A.). (1983). Awaly al-luyaly. Al-Sayyid Al-Shuhada Press.
Kavosh, N. (1992). Erfane Ibn Sina [Avicenna’s mysticism]. Hakim Nasser Khosrow Balkhi Cultural Center.
Khatami, A., & Mohseni Hanjani, F. (2016). Theological thoughts on tawhid in Attar’s Masnavis. Research in Persian Language & Literature, 14 (41), 31-50.
Lahori, M. I. (1958). Ehyaye fekre dini dar Islam [The reconstruction of religious thought in Islam] (A. Aram, Trans.). Resalat Ghalam Publications.
Lahori, M. I. (1975). Seire falsafe dar Iran [The development of philosophy in Persia](A. H. Arianpour, Trans.). Bamdad Publications.
Malmir, T., & Ghorbani, Kh. (2007). The explanation of contradiction between unity and pluralism in the poetry of Attar of Neishabouri. Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz), 50 (201), 93-118.
Mohabbati, M. (2019). Avicenna’s Recital of the Bird and its impact on Ghazzali’s Epistle of Bird and Attar’s The Conference of the Birds. Iran Namag, 3 (4), 80-106.
Nasafi, A. (1993). Le livre de l'homme parfait [The complete person].Institut Francais de Recherche en Iran (Tahuri Publications).
New Testament. (1895). British and Foreign Bible Society (BFBS).
NikManesh, M. (2008). Three viewpoints presented by Attar in Mantiq-ut-tayr. Journal of Prose Studies in Persian Literature, 22 (19), 291-309.
Plotinus. (2009). Utulujiya [Theology] (H. Malekshahi, Trans.). Soroush Publications.
Plotinus. (2010). The enneads of Plotinus (M. H. Lotfi, Trans.). Kharazmi Publications.
Pourjavadi, N. (2013). Ishraq va erfan [Enlightenmentand mysticism]. Sokhan Publications.
Pournamdarian, T. (2007). Didar ba Simurgh [Meeting Simurgh]. Institute of Humanities and Cultural Studies.
Qolizādeh, H. (2008).The foundations of mysticism (philosophically, sūfically & poetically). Mysticism Studies, 1 (8), 124-156.
Rahimian, S. (2002). Feyz va fa'eliyate vojudi [Grace and existential agency from Plotinusto Mulla Sadra]. Bostan-e-Ketab Publications.
Ritter, H. (2008). The ocean of the soul. Al-Hoda International Publications.
Salimi Kouchi, E., & Ghassemi, N. (2019). Intersexual study of Mantiq-ut-tayr’s seven valleys of love in “The man-trunk and his traveler” by Andrée Chédid. Research in Contemporary World Literature, 24 (2), 411-432.
Taghi, Sh. (2003). Do bale kherad [The two wings of wisdom (mysticism and philosophy in Avicenna’s Risalat al-tayr]. Markaz Publications.
Yathrabi, S. Y. (1991). Falsafe erfan [Philosophy of mysticism]. Islamic Propagation Center of Howzah.
Zare’ Jirhandeh, S. (2015). A comparative study of Attar Neishabouri’s Mantiq-ut-tayr and Ibn Sina’s Risalat al-tayr. Kohan-name-ye Adab-e Farsi (Classical Persian Literature), 6 (1), 113-136.
Zarrinkoob, A. (1999). Donbaleye jostejoo dar tasawwufe Iran [The continuation of search of Sufism in Iran]. Sokhan Publications.