نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی. دانشکدۀ الهیات. دانشگاه تهران. تهران. ایران

2 دانشیار گروه مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی. دانشکدۀ الهیات. دانشگاه تهران. تهران. ایران

3 استادیار گروه مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی. دانشکدۀ الهیات. دانشگاه تهران. تهران. ایران

چکیده

مکاشفه از منظر برون‌دینی یعنی آشکارگی امر مقدس بر مبنای فیض الهی بر انسان که بروندادش تجربۀ عرفانی، وحدت، معرفت و حیاتی نو و دیگر است. بر این اساس، پدیدار مکاشفه را می­توان در سه ضلع؛ یعنی تجلی امر مقدس، انسان و نقش مکاشفه بررسی کرد. از‌آنجا‌که بنیاد نوشته­ های روزبهان بقلی و هیلدگارد بینگنی بر شالودۀ تجربیات مکاشفه ­ای استوار شده، نگارنده در پیِ آن است که انگارۀ مکاشفه را برمبنای سه ضلعِ مکاشفه در میان یافته­ های عرفانی این دو عارف واکاوی کند. روش مقایسه­ ای به­ کاررفته در این پژوهش به‌جای بهره ­بردن از قالبی به نام تشابه و تفاوت (ذات­گرایی و ساختارگرایی)، این است که ابتدا مشخصه ­های اصلیِ هر  ضلع را بررسی می‌کند، سپس مانند دو آیینه آنها را روبه­روی هم قرار می دهد. یافته­های ما نشان می ­دهد که روزبهان طالب تجربه ­ای وجودی از خداست و در مکاشفه با خدا مشارکت می ­جوید؛ درحالی‌که هیلدگارد در مکاشفه، به سرّ الهی معرفت می‌یابد و به­ عنوان نفر سوم آن را برای جامعۀ مسیحی روایت می­ کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of the Conception of Revelation in Mysticism of Ruzbihan Baqli and Hildegard of Bingen

نویسندگان [English]

  • Seyyedeh Sara Kashfi 1
  • Ghorban Elmi 2
  • Naser Gozashteh 3

1 PhD student, Department of Comparative Religions and Mysticism, Theology Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Comparative Religions and Mysticism, Theology Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Comparative Religions and Mysticism, Theology Faculty, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

According to phenomenologists of religion, revelation means the manifestation of the sacred based on divine grace to man, the output of which is a spiritual experience, unity, novel recognition, and rebirth. On this basis, the phenomenon of revelation can be studied regarding three aspects: the manifestation of the sacred, man, and the role of revelation. Since the writings of Ruzbihan Baqli and Hildegard of Bingen are based on the experiences of revelation, the researcher seeks to explore the conception of revelation on the basis of the three angles of revelation considering the mystical findings of these two mystics. The comparative method adopted in this study, in place of a framework called similarities and differences (Essentialism and Structuralism), first examines the main characteristics of each angle and then confronts them like two mirrors facing each other. Our findings show that Ruzbihan seeks mystical experience from God and participates in revelation with God; Hildegard, on the other hand, finds knowledge of the divine mystery in revelation and, as the third person, narrates it to the Christian community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ruzbihan Baqli
  • Hildegard of Bingen
  • Revelation
  • Comparative mysticism
منابع
کتاب مقدس. نشر ایلام.
آشتیانی، سید جلال‌الدین. (1370). شرح مقدمۀ قیصری بر فصوص الحکم. تهران: امیرکبیر.
اپستاین، ایزیدور. (1393). یهودیت بررسی تاریخی. ترجمۀ بهزاد سالکی. تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
ارنست، کارل. (1397). روزبهان بقلی: تجربۀ عرفانی و شطح ولایت در تصوف ایرانی. ترجمۀ کورس دیوسالار. تهران: امیرکبیر.
استیس، والتر ترنس. (1398). عرفان و فلسفه. ترجمۀ بهاء الدّین خرمشاهی. تهران: سروش.
اشتاین­سالتز، آدین. (1384).، سیری در تلمود. ترجمۀ باقر طالبی دارابی. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
الیاده، میرچا (1390). مقدس و نامقدس: ماهیت دین. ترجمۀ بهزاد سالکی. تهران: علمی و فرهنگی.
برنتل، جورج. (1381). آیین کاتولیک. ترجمۀ حسن قنبری. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
بقلی شیرازی، روزبهان. (1383). عبهرالعاشقین. به اهتمام هانری کربن و محمّد معین. تهران: منوچهری.
....................................... (1426). مشرب الارواح. طبعة و صحّحة علیه عاصم ابراهیم الکیالی. بیروت: دارالکتب العلمیة.
...................................... (1389). شرح شطحیات. تصحیح و مقدمۀ هانری کربن. ترجمۀ محمِد علی امیر معزّی. تهران: طهوری.
................................ (1393). کشف الاسرار و مکاشفات الانوار. مقدمه، تصحیح و ترجمۀ مریم حسینی. تهران: سخن.
.............................. (1393)................................................ تصحیح و مقدمۀ فیروزه پاپن متین. ترجمۀ محمّد خواجوی. تهران: مولی.
تیسن، هنری. (بی­تا). الهیات مسیحی. ترجمۀ ط. میکائیلیان. انتشارات حیات ابدی.
حسینی، مریم و کبرا بهمنی. (1393). «تکرارهای اساطیری در کشف­الاسرار روزبهان بقلی شیرازی». ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، شمارۀ 37، صص69-110.
حسینی، مریم و الهام روستایی راد. (1398). «نمادپردازی عرفانی در معراج­نامۀ بایزید بسطامی». مطالعات عرفانی. شمارۀ 29. صص31-58.
دیویس، کارولین فرنک. (1391). ارزش معرفت­شناختی تجربۀ دینی. ترجمۀ علی شیروانی و حسنعلی شیدان شید. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
راتکه، برند. (1379). مفهوم ولایت در دوران آغازین اسلامی. ترجمۀ مجدّالدین کیوانی. تهران: مرکز.
سرّاج طوسی، ابو نصر عبدالله بن علی. (1914). اللّمع فی التصوّف. تصحیح رنولد الن نیکلسون. لیدن: بریل.
علی­خانی، اسماعیل. (1385). «هیلدگارد بینگنی در یک نگاه»، معرفت، شمارۀ 101، صص108-117.
قنبری، بخشعلی. (1387). «کاخ درون: هفت مرحلۀ عرفانی ترزا آویلایی». هفت آسمان. شمارۀ 38. صص 57-78.
قیصری، داوود بن محمود. (1387). شرح قیصری بر فصوص الحکم ابن عربی. ترجمۀ محمّد خواجوی. تهران: مولی.
کاشانی، عزالدین محمود بن علی. (بی­تا). مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه. تصحیح و مقدمۀ جلال الدین همایی، تهران: سخن.
کاظمی­فر، معین و غلام حسین­زاده. (1394). «تحلیل کارکرد ذهن روزبهان در صورت­بندی تجربه­های عرفانی او». نقد ادبی، شمارۀ 30، صص 119-141.
کبری، نجم­الدّین احمد بن محمّد. (1993). فوائح الجمال و فواتح الجلال. دراسة و تحقیق یوسف زیدان. قاهره: دارالسعاد الصباح.
گرجی، مصطفی. (1385). «جایگاه ادبیات مکاشفه‌ای در حوزۀ عرفان و تصوف». در مریم جابر (ویراستار). عرفان: پلی میان فرهنگ­ها. بزرگداشت پرفسور آنه ماری شیمل. تهران: موسسه تحقیقات و علوم انسانی.
مک­گراث، آلیستر .(1393). درسنامۀ الهیات مسیحی. جلد1. ترجمۀ بهروز حدادی. قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
نصر اصفهانی، محمدرضا و الهام تمدن. (1397). «کشف و شهود در مشرب عرفانی روزبهان بقلی». اندیشۀ دینی. شمارۀ 69. صص29-52.
نویا، پل. (1373). تفسیر قرآنی و زبان عرفانی. ترجمۀ اسماعیل سعادت. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
Bingen, Hildegard. (1987). Book of Divine Works. Matthew Fax (trans). Rochester: Bear & Company.
Bingen, Hildegard. (1990). Scivias. B. Newman (ed). Mother Columba Hart (trans). New York: Paulist Pr.
Beal, Timothy. (2018). The Book of Revelation: A Biography. USA: Prinston University Pr.
Butler, Dom Cuthbert. (1966). Western Mysticism, The Teaching of SS. Augustine, Gregory, And Bernard on Contemplation and the Contemplative Life. Fletcher and sonltd: London.
Craine, R. (1997). Hildegard Prophet of Cosmic Christ. New York: A Crossroad Book.
Deninger, J. (1987). “Revelation.”. in Encyclopedia of Religion. T. gale (ed), 2d edit, Vol. 11.
Dickens, Andred Janelle. (2009).. The Female Mystics Great Women Thinkers of the Middle Ages. London: I.B. Tauris.
Fassler, Margot. (2021). at: Wam.rutgers.edu/ Hildegard of Bingen; An Interview with Dr. Margot Fassler. (تاریخ دسترسی: بهمن 1399).
Fax, Matthew. (1987). Illumination of Hildegard of Bingen. Santa Fe: Bear & Company.
Fax, Matthew. (1987). Introduction in → Hildegard of Bingen.
Gossmann, Elizabeth. (1989). “Hildegard of Bingen.” in A Histort of Women Philosphers. M.E. Waithe (ed), K. Best (trans from German), Dordrecht/ Boston/ London: Kluwer Academic Pub.
Huber, Lynn.R. (2013). Thinking and Seeing with Women in Revelation. London: Bloomsbury.
Kienzle, Beverly Mayne. (2014). Hildegard of Bingen: Solution to Thirty-Eight Questions. Beverly Mayne Kienzle with Jenny C. Bledsoe and Stephen H. Behnke (trans). Minnesota: Liturgical Pr.
Kurby-Fulton, Kathryn. (1990). Reformist Apocalypticism and Piers Plowman. New York: Cambridge University Pr.
Newman, Barbara. (1989). Sister of Wisdom: St. Hildegard`s Thelology of the Feminine. Berkely:
University Carolina Pr.
Newman, Barbara (1990). Introduction in → Hidegard of Bingen.
Newman, Barbara (2001). “God and Goddesses: Vision, Poetry, and Belief in the Middle Ages.” in Poetry and Philosophy in the Middle Ages. J. Marenbon (ed). Leiden: Brill.
Orthman, J. (1985). “Hildegard of Bingen on the Divine Light.” Mystics Quartely. Vol. 11. No. 2. pp. 60-63.
Zarrabi- Zadeh, Saeed. (2015). “Comparative mysticism and the Problem of Interpretation: Rumi and Meister Eckhart.” Islam and Christian-Muslim Relation. Vol. 26, No. 3, p 287-306.
Zarrabi- Zadeh, Saeed.  (2016). Practical Mysticism in Islam and Christianity: a comparative study of Jala al-Din Rumi and Meister Eckhart. London and New York: Routledge.
 
References
Ali-Khani, I. (2006). Hildegard of Bingen: A quick look. Ma’rifat, (101), 108-117.
Alister, E. M. (2004). Christian theology: An introduction (B. Haddadi, Trans.).The University of Religions and Denominations Press.
As-Sarraj-e Tousi, A. A. (1914). Kitab al-luma fi tasawwuf [The book of light flashes on Sufism](R. A Nicholson, Ed.). Brill Publishers.
Baghli Shirazi, R.  (2005). Mashrab ul-arvah [Drinking place of souls] (A. Ibrahim al-Kiali, Ed.). Dar-al-Kutub ul-Ilmiya.
Baghli Shirazi, R.  (2015). Kashf ul-asrar va mukashefat ul-anvar [The revelation of secrets and unveiling of light] (F. Papan-Matin, Ed. & M. Khajavi, Trans.). Mowla Publications.
Baghli Shirazi, R.  (2015). Kashf ul-asrar va mukashefat ul-anvar [The revelation of secrets and unveiling of light] (M. Hosseini, Ed. & Trans.). Soakhan Publications.
Baghli Shirazi, R. (2004). Kitab-e abhar al-ashiqin [Le jasmin des fideles d`amour] (M. Mo’in & H. Corbin, Eds.). Manouchehri Publications.
Baghli Shirazi, R. (2010). Sharh-e shathiat [Commentaire sur les paradoxes dex Soufis] (H. Corbin, Ed.). Tahouri Publications.
Beal, T. (2018). The book of revelation: A biography. PrincetonUniversity Press.
Bingen, H. (1987). Book of divine works (M. Fax, Trans.). Bear & Company.
Bingen, H. (1990). Scivias (B. Newman, Ed. & C. Hart & J. Bishop, Trans). Paulist Press.
Brantl, G. (2002). Catholicism (H. Qanbari, Trans.).The University of Religions and Denominations Press.
Butler, D. C. (1966). Western mysticism: The teaching of SS Augustine, Gregory and Bernard on contemplation and the contemplative life. Fletcher & Son Ltd.
Craine, R. (1997). Hildegard: Prophet of cosmic Christ. Crossroad.
Davis, C. F. (2012). The evidential force of religious experience (A. Shirvani & H. A. Shidanshid, Trans.). Research Institute of Hawzeh and University.
Deninger, J. (1987). Revelation. In T. Gale, (Ed.), Encyclopedia of Religion (2nd ed.,Vol. 11). Macmillan.
Dickens, A. J. (2009). The female mystic: Great women thinkers of the middle ages. I. B. Tauris.
Eliade, M. (2009). The sacred and the profane: The nature of religion (B. Saleki, Trans.). Elmi-Farhangi Publications.
Epstein, I. (2004). Judaism: A historical presentation (B. Saleki, Trans.). Iranian Research Institute of Philosophy.
Ernst, C. W. (2018). Ruzbihan Bagli mysticism and the rhetoric of sainthood in Persian Sufism (K. Divsalar, Trans.). Amir Kabir Publications.
Fassler, M. (2021). Hildegard of Bingen: An Interview with Dr. Margot Fassler [Interview]. https://wam.rutgers.edu/hildegard-of-bingen-an-interview-with-dr-margot-fassler/.2021/3/10
Fax, M. (1987). Illumination of Hildegard of Bingen. Santa Fe: Bear & Company.
Fax, M. (1987). Introduction. In M. Fax (Ed.), Illumination of Hildegard of Bingen. Santa Fe: Bear & Company.
Gheisary, D. (1999). Sharhe Gheisary bar fuṣūṣ al-Ḥikam Ibn Arabi [Gheisary commentary on bezels of wisdom by Ibn Arabi] (M. Khajavi, Trans.). Mowla Publications.
Gossmann, M. E. (1989). Hildegard of Bingen. In E. Waithe (Ed.), A history of women philosophers (pp. 27-65) (K. Best, Trans.). Kluwer Academic Publications.
Hoseini, M. & Bahmani, K. (2015). Mystical repetitions in Kashf-al- asrar by Ruzbihan Baghli Shirazi. Mytho-Mystic Literature, 10 (37), 69-109.
Hoseini, M. & Roustai-e Rad, E. (2019). Mystical symbolism in Bayazid Bastami`s ascension. Mysticism Studies, 1 (29), 31-58.
Huber, L. R. (2013). Thinking and seeing with women in revelation. Bloomsbury.
Kashani, I. M. (n.d.). Misbah ul-hidaya va miftah ul-kifaya [Lamp of guidance and key of sufficiency] (J. Homayi, Ed.). Sokhan Publications.
Kazemifar, M., & GholamHosein-Zadeh, G. A. (2015). Study of the function of “mind” in the formation of Ruzbihan’s “mystical experiences”. Literary Criticism, 8 (30), 119-141.
Kerby-Fulton, K. (1990). Reformist apocalypticism and Piers Plowman. Cambridge University Press.
Kienzle, B. M. (2014). Hildegard of Bingen: Solution to thirty-eight questions (B. M. Kienzle, J. C. Bledsoe, & S. H. Behnke, Trans.). Liturgical Press.
Kubra, N. M. (1993). Fawa'ih al-djamal wa-fawatih al-djalal [Exhalations of beauty and revelations of majesty](Y. Zeidan, Ed.). Dar Souad al-Sabah.
Newman, B. (1989). Sister of wisdom: St. Hildegard`s theology of the feminine. University of California Press.
 Newman, B. (1990). Introduction to Hildegard of Bingen. In C. Hart & J. Bishop (Eds.), Scivias (pp. 9-53). Paulist Press.
Newman, B. (2001). God and Goddesses: Vision, poetry, and belief in the middle ages. In J. Marenbon (Ed.), Poetry and philosophy in the middle ages (pp. 173-196). Brill Publishers.
Nwyia, P. (1994). Tafsire Qurani va zabane erfani [Exégèse coranique et langage mystique: Nouvel essai sur le lexique technique des mystiques musulmans] (S. Sa’adat, Trans.). University Publishing Center.
Orthman, J. (1985). Hildegard of Bingen on the divine light. Mystics Quarterly, 11(2), 60-63.
Qanbari, B. (2008). Interior castle: Teresa of Avila`s seven mystical stages. Seven Heavens, 10 (38), 57-88.
Radtke, B. & O`Kane, H. (2001). Mafhoome velayat dar doorane aghazine Islami [The concept of sainthood in early Islamic mysticism] (M. Keivani, Trans.). Markaz Publications.
Steinsaltz, A. (2004). Seiri dar Talmud [The essential Talmud] (B. Talebi, Trans.). The Research Center for Religions and Denominations Studies.
Tamaddon, E. & Nasr Isfahain, M. R. (2018). Revelation in the mystical nature of Roozbehan Baqli. Religious Thought, 18 (69), 29-52
The Holy Bible. Ilam Press.
Thiessen, H. C. (n.d.). Elahiyate masihi [Lectures in systematic theology](T. Mika`ilian, Trans.). Hayat-e Abadi Publications.
Walter T. S. (2019). Mysticism and philosophy (B. Khorramshahi, Trans.). Soroush Publications.
Zarrabi- Zadeh, S. (2015). Comparative mysticism and the problem of interpretation: Rumi and Meister Eckhart. Islam and Christian-Muslim Relation, 26 (3), 287-306.
Zarrabi- Zadeh, S. (2016). Practical mysticism in Islam and Christianity: A comparative study of Jala al-Din Rumi and Meister Eckhart. Routledge.