منابع
ابراهیمی دینانی، غلامحسین.(1383). منطق و معرفت در نظر غزالی. تهران: امیرکبیر.
استوار نامقی، سید محمد، سید مهدی زرقانی و محمودرضا قربان صباغ. (1395). «تحلیل گفتمانی انس التایبین احمد جام». جستارهای نوین ادبی. شمارۀ 192. صص 47-77.
----------.(1392). «مراتب معرفت شناختی و نظرگاه شیخ احمد نامقی». عرفانیات در ادب فارسی. شمارۀ 14. صص146-166.
انصاری، عبدالله بن محمد. (1386). طبقات الصوفیه. مقابله و تصحیح محمد سرور مولایی. تهران: توس
بدوی، عبدالرحمان. (1389). تاریخ تصوف اسلامی. ترجمه محمودرضا افتخارزاده. تهران: افراز.
بهمنی مطلق، یدالله ومحمد خدادادی. (1389). «تحلیل افکار و معرفی آثار شیخ احمد جام». ادیان و عرفان. سال ششم. شمارۀ 24. صص115-136.
پاکتچی، احمد. (1383). «معرفت در اندیشه عرفانی شیخ نجم الدین کبری». پژوهشنامه فلسفه و دین. شمارۀ 4. صص 15-34.
پورجوادی، نصرالله. (1394). دریای معرفت. تهران: هرمس.
پورمظفری، داوود. (1396). «کلان ساختار مقامات های صوفیان». نقد ادبی. شمارۀ 37. صص 29-58.
پورنامداریان، تقی. (1384). در سایۀ آفتاب. تهران: سخن.
ترمذی، ابی عبدالله محمد بن علی. (2002). غور الأمور. ضبط و تحقیق احمد عبدالرحیم سایح، احمد عبده عوض. قاهره: مکتبة الثقافة الدینیه.
تمدن، الهام و محمدرضا نصر اصفهانی. (1395). «معرفت در مشرب عرفانی روزبهان بقلی». ادبیات عرفانی. شمارۀ 15. صص 153-178.
جام نامقی، احمد. (1350). انس التائبین و صراط الله المبین. تصحیح علی فاضل. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
---------. (1389). سراج السائرین. تصحیح حسن نصیری جامی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
---------. (1387). کنوز الحکمه. تصحیح علی فاضل. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
---------. (1347). مفتاح النجات. تصحیح علی فاضل. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
جوادی، محسن و علیرضا معظمی گودرزی. (1386). «شهود عرفانی و ارزش معرفت شناختی آن». اندیشه دینی. شمارۀ 25. صص 91-116.
داعی الحسنی رازی، سید مرتضی. (1364). تبصرةالعوام فی معرفة مقالات الأنام. تصحیح عباس اقبال. تهران: اساطیر.
رحمتی، محمد کاظم. (1380). «پژوهشی دربارۀ کرامیه». کتاب ماه دین. شمارۀ 43. صص 58-77.
زرعی، زهرا، امیراسماعیل آذر و رقیه صدرایی. (1398). «تجلی عرفان در اندیشه نجم الدین رازی». عرفان اسلامی. شمارۀ 59. صص 101-122.
ساری اصلانی، شهرام. (1395). «معرفت النفس از منظر عینالقضات همدانی». عرفانیات در ادب فارسی. شمارۀ 29. صص 189-214.
سجادی، سید علی محمد، احمد خاتمی و فرشته جعفری. (1393). «بررسی تطبیقی معرفت در عرفان اسلامی و عرفان گنوسی». پژوهشنامه ادیان. شمارۀ 15. صص33-52.
سراج طوسی، ابونصر. (1960). اللّمع فی التصوف. بتحقیق عبدالحلیم محمود و طه عبدالباقی سرور. مصر: دار الکتب الحدیثة.
سمعانی، شهاب الدین احمد بن منصور. (1389). روح الأرواح فی شرح اسماء ملک الفتاح. تصحیح نجیب مایل هروی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
سهلگی، محمد بن علی. (1385). دفتر روشنایی. ترجمۀ محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: سخن.
شجاری، مرتضی(1389). «معرفت از دیدگاه عینالقضات». فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی. شمارۀ 20. صص 85-112.
شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1393). درویش ستیهنده. تهران: سخن.
---------. (1385). نوشته بر دریا. تهران: سخن.
غزالی، محمد بن محمد. (1390). کیمیای سعادت. تصحیح حسین خدیو جم. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
غزنوی، سدیدالدین محمد. (1340). مقامات ژندهپیل. تصحیح حشمت الله مؤید سنندجی. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
فان.اس، یوسف (1371). «متونی درباره کرامیه». ترجمۀ احمد شفیعیها. معارف. شمارۀ 25. صص 34-118.
قربانپور آرانی، حسین و ناهید حیدری رامشه. (1393). «از کرامات تا خرافات (با تأکید بر اسرارالتوحید و مقامات ژندهپیل)». ادیان و عرفان. سال 47. شمارۀ2. صص301-332.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم بن هوازن.(1388). رساله قشیریه. ترجمۀ ابوعلی حسن بن احمد عثمانی. تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. تهران: زوار.
متها، فاروق. (1391). غزالی و اسماعیلیان. ترجمۀ فریدون بدره ای. تهران: فرزان روز.
مدنی، امیرحسین، محمدکاظم کهدویی و مهدی ملک ثابت. (1389). «شیخ احمد جام و افسانه کرامات». ادب پژوهی. شمارۀ 13. صص 85-108.
مدنی، امیرحسین. (1391). «احمد جام، از افسانه تا حقیقت». مطالعات عرفانی. شمارۀ 16. صص 217-240.
مستعلی پارسا، غلامرضا و حامد شمس. (1393). «قدرت و سلطنت معنوی اولیاء در نگاه شیخ احمد جام». متن پژوهی ادبی. شمارۀ 62. صص 59-80.
مستملی بخاری، ابو ابراهیم اسماعیل بن محمد. (1389). شرح التعرف لمذهب التصوف. تصحیح محمد روشن. تهران: اساطیر.
مکی، ابوطالب. (2001). قوت القلوب فی معاملة المحبوب. حققه و قدّم له و علق حواشیه د.محمود ابراهیم محمد الرضوانی. قاهره: مکتبة دار التراث.
منور، محمد بن ابی سعد ابن ابی طاهر. (1388). اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابی سعید. تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی. تهران: آگاه.
مهربانی، امین وحسین حیدری. (1389). «گونۀ صوفیانه معرفت». مطالعات عرفانی. شمارۀ 11. صص 247-272.
نویا، پل. (1973). نصوص الصوفیه غیر منشوره. بیروت: دار المشرق.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان. (1392). کشف المحجوب. تصحیح محمود عابدی. تهران: سروش.
همدانی، عین القضات. (1389). تمهیدات. تصحیح عفیف عسیران. تهران: منوچهری.
-----------. (1379). زبدة الحقایق. تصحیح عفیف عسیران. ترجمۀ مهدی تدین. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
References
Ansari, M. A. (2006). Tabaqat al-Sufiyya [Generations of Sufis] (M. Sarvar Molaei, Ed.). Toos Publications.
Badvi, A. R. (2010). Tarikhe tassawufe Islami [History of Islamic Sufism] (M. R. Eftekharzadeh, Trans.). Afraz Publications.
Bahmani Motlaq, Y., & Khodadadi, M. (2010). Analysis of thoughts and introduction of Sheikh Ahmad Jam’s works. Religions and Mysticism, 6(24), 115-136.
Daei al-Hassani Razi, S. M. (1985). Tabserat al-avam fi ma’refate maqalat al-anam [Enlightening the laymen on knowledge of the sayings of the creatures] (A. Iqbal, Ed.). Asatir Publications.
Ebrahimi Dinani, Gh. H. (2004). Mantiq va ma’refat dar nazare Ghazali [Logic and episteme in Ghazali’s view]. Amirkabir Publications.
Fan, S. Y. (1992). Texts about Karamiyya (A. Shafi’i, Trans.). Ma’aref, (25), 34–118.
Ghazali, M. (2011). Kimiyaye sa’adat [The alchemy of happiness] (H. Khadiv Jam, Ed.). Elmi-Farhangi Publishing Company.
Ghaznavi, S. M. (1961). Maghamate Zhande Pil [The statuses of Zhande Pil] (H. Moayed Sanandaji, Ed.). Book Translation and Publishing Company.
Ghorbanpour Arani, H., & Heidari Ramsheh, N. (2014). From miracles to superstitions: With a focus on Asrar al-towhid and Maghamat-e Ahmade Jam. Religions and Mysticism, 47(2), 301–332.
Hamadani, E. Q. (2000). Zobdat al-haqayeq [The quintessence of truth] (A. Asiran, Ed. & M. Tadayon, Trans.). University Publishing Center.
Hamadani, E. Q. (2010). Tamhidat [Preludes] (A. Asiran, Ed.). Manouchehri Publications.
Hujwiri, A. A. (2013). Kashf ul-mahjoob [Revelation of the veiled] (M. Abedi, Ed.). Soroush Publications.
Jam Namqi, A. (1968). Meftah al-nejat [The key to salvation] (A. Fazel, Ed.). Iranian Culture Foundation.
Jam Namqi, A. (1971). Ons al-ta’ibin and seratullah al-mubin [Penitents’ companionship and the true path of God] (A. Fazel, Ed.). Iranian Culture Foundation.
Jam Namqi, A. (2008). Konuz al-hikmah [Treasure of wisdom] (A. Fazel, Ed.). Institute for Humanities and Cultural Studies.
Jam Namqi, A. (2010). Siraj al-sayerin [The light for others] (H. Nasiri Jami, Ed.). Institute for Humanities and Cultural Studies.
Javadi, M., & Mo’azami Goodarzi, A. (2007). The epistemological status of mystical intuition. Quarterly Journal of Religious Thought, 7(25), 91-116.
Madani, A. H. (2012). Ahmad Jam: From myth to truth. Mystical Studies, 1(16), 217-240.
Madani, A. H., Kahdoei, M. K., & Malik Sabet, M. (2010). Sheikh Ahmad Jām and the fiction of his charismas. Journal of Adab Pazhuhi (Persian Language and Literature), 4 (13), 85–108.
Maki, A. (2001). Qut al-qolub fi moamelat al-mahboub [The nourishment of hearts in dealing with the beloved] (M. I. M. al-Rezvani, Ed.). Maktabat al-Torath.
Mastali Parsa, Gh., & Shams, H. (2014). Power and spiritual reign of holy fathers in opinion of Sheikh Ahmad Jām. Literary Text Research, 18(62), 59-80.
Mattha, F. (2012). Ghazali and the Ismailis (F. Badrehi, Trans.) Farzan Rooz.
Mehrabani, A., & Heidari, H. (2010). A mystical type of Gnosis and faith. Mystical Studies, 1 (11), 247–272.
Munavvar, M. (2009). Asrar al-towhid fi maqamate Sheikh Abusaeed [Secrets of monotheism in the statuses of Sheikh Abusaeed] (M. R. Shafiei Kadkani, Ed.). Agah Publications.
Mustamli Bukhari, A. I. (2010). Sharh at-ta'arruf li-madhhab at-tasawwuf [The doctrine of the Sufis] (M. Roshan, Ed.). Asatir Publications.
Noya, P. (1973). Unpublished Sufi manuscripts. Dar al-Mashriq.
Ostovar Namaghi, S. M. (2013). The levels of epistemology in Ahmad Namaghi’s viewpoint. Erfaniyat, 4 (14), 146–166.
Ostovar Namaghi, S. M., Zarghani, S. M., & Qurban Sabbagh, M. R. (2017). Analyzing the discourse in Ahmade-e Jam’s Ons al-taebin. Literary Studies, 49(1), 47–77.
Pakatchi, A. (2004). Knowledge in mystical thought of Sheikh Najm al-din. Journal of Philosophy of Religion Research, 2 (2), 15–34.
Pourjavadi, N. (2015). Daryaye ma’refat [Sea of knowledge]. Hermes Publications.
Pourmozafari, D. (2017). The macro-structure in mystical Maqamats and its ideological functions. Literary Criticism Quarterly, 10 (37), 29–58.
Pournamdarian, T. (2005). Dar saye aftab [In the shade of the sun]. Sokhan Publications.
Qushayri, A. A. (2009). Risala al-Qushayriyya [Qushayriyya treatise] (A. H. Osmani, Trans. & B. Z. Forouzanfar, Ed.). Zavar Publications.
Rahmati, M. K. (2001). Research on Keramiyeh. Monthly Journal of Religion, 7(43), 58–77.
Sahlegi, M. A. (2006). Daftare roshanayi [Book of light] (M. R. Shafiei Kadkani, Trans.). Sokhan Publications.
Sajjadi, S. A. M., Khatami, A., & Jafari, F. (2014). Comparative study of knowledge in Islamic mysticism and Gnosticism. Journal of Religious Studies, 8(15), 33–52.
Sam’ani, Sh. A. (2010). Rawh al-arwah fi sharh asma' al-malik al-fattah [The ease of spirits in explaining the names of the all-conquering king] (N. Mayel Heravi, Ed.). Elmi-Farhangi Publishing Company.
Sari Aslani, Sh. (2015). Self-knowledge in perspective of Ayn al-Quzat. Erfaniyat, 8 (29), 189–214.
Shafiee Kadkani, M. R. (2006). Nevesteh bar darya [Written on the sea]. Sokhan Publications.
Shafiee Kadkani, M. R. (2014). Darvish-e setihandeh [Combative dervish]. Sokhan Publications.
Shajari, M. (2010). Knowledge from Ayn-al-Qużāt Hamedānī's point of view. Journal of Mytho-Mystic Literature, 6(20), 85–112.
Siraj Tusi, A. N. (1960). Al-luma' fi'l-taṣawwuf [Light flashes on Sufism] (A. M. & T. A. Sarvar, Eds.). Dar al-Kotob al-Hadithah.
Tamaddon, E., & Nasr Isfahani, M. R. (2015). Recognition in mystical disposition of Ruzbihan Baqli. Mystical Literature, 8(15), 153–178.
Termazi, A. A. (2002). The depth of affairs (A. R. Sayeh & A. A. Awaz, Eds.). Religious Culture School.
Zar’ei, Z., Azar, A. I., & Sadraei, R. (2019). Manifestation of mysticism in the thought of Najm al-Din Razi. Islamic Mysticism, 15 (59), 101–122.