دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
بررسی استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در متون عرفانی
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، صفحه 7-31
چکیده
در جستار حاضر، استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در سه متن عرفانی انسان کامل عزیزالدین نسفی، مرصادالعباد نجمالدین رازی و معارف بهاءولد بررسی میشود. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: 1. نویسندگان ... بیشترپژوهشی در غزلیات منسوب به مولانا در دو جُنگ کهن
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، صفحه 33-49
چکیده
اهمیت دیوان کبیر در تاریخ ادبیات فارسی موجب شده است نسخ متعددی از این اثر سترگ به دست ما برسد. درعینحال برخلاف مثنوی به دلایلی متعدد هنوز متنی منقح و تفسیری جامع از کلیات شمس در دست نداریم. هنوز غزلیاتی ... بیشترتجربۀ عرفانی در «موقعیتهای مرزی» و بازتاب آن در مثنوی (مطالعۀ موردی حکایتهای پیر چنگی و موسی و شبان)
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، صفحه 51-78
چکیده
در مطالعات اخیر، عرفان را به سه حوزۀ تجربۀ عرفانی، سلوک عرفانی و نظریۀ عرفانی تقسیم میکنند و دربارۀ تقدم و تأخر آنها نسبت به یکدیگر، آرا و عقاید مختلفی وجود دارد. گاهی مبانی نظری را مقدم بر سلوک و تجربه ... بیشترتحلیل محتوای کیفی و کمی گلشن راز شیخ محمود شبستری
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، صفحه 80-105
چکیده
گلشن راز یکی از متون مطرح در زمینۀ عرفان نظری است و تأثیرپذیری شبستری از اندیشههای ابنعربی در این کتاب بر همه روشن است. این پژوهش به تحلیل محتوای گلشن راز میپردازد تا مشخص شود ابیات آن ذیل چه عناوینی ... بیشتردیپلماسی عرفانی؛ نگاهی به آثار حضور «شاه همدان» در کشمیر
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، صفحه 107-127
چکیده
متصوفه با دعوت افراد به تساهل و مدارا با اندیشههای متفاوت، شباهت زیادی به نحلههای فکری و سیاسی مدرن، همچون سکولاریسم دارد. یکی از روشهای عرفان از گذشته آن بود که سالک برای طی مقامات معنوی سفر کند ... بیشترسفر؛ تجربۀ زیسته خوانش اگزیستانسیالیستی از الگوی سفر-زندگی شمس پرنده
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، صفحه 129-151
چکیده
وجود اصیل/ دازاین، انسان تنها و فردیتیافتهای است که با انتخابهای خویش، هم خود را از وجود غیر اصیل و غوطهورشدن در جماعت تودهای (کیرکگور)، گلهای (نیچه) و داسمنی (هیدگر) رها میکند و هم امکانها ... بیشترکتاب تحقیقات از خواجه محمد پارسا و آرای عرفانی و کلامی وی
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، صفحه 153-174