نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولی‌عصر رفسنجان، کرمان، ایران

چکیده

متصوفه با دعوت افراد به تساهل و مدارا با اندیشه‌های متفاوت، شباهت زیادی به نحله‌های فکری و سیاسی مدرن، همچون سکولاریسم دارد. یکی از روش‌های عرفان از گذشته آن بود که سالک برای طی مقامات معنوی سفر کند و در مسیر خود مردم را به طریق صواب و حقیقت راهنمایی کند. این سنت عرفانی با مفهوم «دیپلماسی» در علوم سیاسی مدرن مطابقت دارد و می‌توان عارفان ایرانی را اولین دیپلمات‌های فرهنگی تاریخ این سرزمین دانست. یکی از این دیپلمات‌ها امیر سیدعلی بن شهاب‌الدین بن میرسیدمحمد حسینی همدانی معروف به «علی ثانی» از عرفای بزرگ و مشهور قرن هشتم است. خدمات میرسیدعلی همدانی در کشمیر، نتایج قابل‌توجهی برای گسترش فرهنگ ایرانیان و دین اسلام در شبه‌قاره داشته و به‌عنوان یک سفیر فرهنگی، مقام والایی نزد مردم آن ولایت به وی بخشیده است. هدف از انجام این پژوهش معرفی شخصیت والای «شاه همدان» است. همچنین در پژوهش حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه‌ای به این پرسش پاسخ می‌دهیم که دیدگاه عرفانی تا چه اندازه به دیدگاه‌های دیپلماتیک سیاست بین‌الملل در جهان معاصر نزدیک است و اساساً آیا ارتباطی میان باور به جهان‌شهر در آثار عرفانی، و مسئلۀ دهکدۀ جهانی در عصر ارتباطات وجود دارد. از نتایج پژوهش می‌توان به معرفی و دسته‌بندی خدمات دیپلماتیک میرسیدعلی همدانی در ناحیۀ ختلان و کشمیر اشاره کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Mystical Diplomacy: Reviewing Shah Hamadan’s Influential Presence in Kashmir

نویسنده [English]

  • Mohamad Mahdi Pourgholamali

Assistant Professor of Department of Persian Language and Literature, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Kerman, Iran,

چکیده [English]

Sufism bears resemblance to modern intellectual and political schools of thought such as secularism in terms of inviting individuals with different or conflicting beliefs to toleration. From the past, one of the methods of mysticism has been that the seeker sets on a journey to go through spiritual stations and on his path guides the people to truth. This mystical tradition is consistent with the notion of "diplomacy" in modern political sciences, and we can consider Iranian mystics as the first cultural diplomats in the history of this land. One of these diplomats was Amir Sayed Ali ibn Shahabuddin bin Mir Sayed Mohammad Hosseini Hamdani, known as "Ali Sani"; one of the renowned mystics of the eighth century AH. Ali Hamadani's contributions in Kashmir have had remarkable results in disseminating Iranian culture and the religion of Islam in the Subcontinent which have made him hold a high position among the people of that province as a cultural ambassador. The present study aims to introduce and review the sublime personality of Shah Hamadan. In addition, adopting a prescriptive-analytic method and based on library resources, it explores the extent to which the mystical view is close to the diplomatic views of international politics in the contemporary world, and if there is essentially a relationship between belief in cosmopolitan city in mystical works and the issue of global village in the age of communication. The results of the study can introduce and classify diplomatic contributions of Ali Hamadani in Khatlan and Kashmir.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mysticism
  • Diplomacy
  • Mystical Diplomacy
  • General Diplomacy
  • Shah Hamadan
  • Islam in Kashmir
منابع
۱.­ آرزو، عبدالغفور. (۱۳۹۴). «سیری در سلوک میرسیدعلی‌همدانی». دوفصلنامۀپژوهش‌های فرهنگی، زبانی و ادبی آسیای مرکزی.س ۱۶. ش ۴۴. صص ۹-۲۶.
۲.­ آشنا، حسام‌الدین و جعفری هفت‌خوانی، نادر. (۱۳۸۶). «دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی؛ پیوندها و اهداف». دوفصلنامۀ دانش سیاسی. شمارۀ ۵.
۳. انوشه، حسن. (۱۳۸۰). دانشنامۀ ادب فارسی؛ ادب در آسیای میانه. ج ۱. ویراست دوم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تهران.
۴.­ داداندیش، پروین و افسانه احدی. (۱۳۹۰). «جایگاه دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامۀ روابط خارجی. س 1، ش ۳.
۵.­ ریاض، محمد. (۱۳۷۰). احوال و آثار و اشعار میرسیدعلی همدانی؛ با شش رساله از وی. مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان. اسلام‌آباد.
۶.­ زرین‌کوب، عبدالحسین. (۱۳۶۲). ارزش میراث صوفیه.چ 1. امیرکبیر. تهران.
۷. ــــــــــــــــــــ . (۱۳۳۶). دو قرن سکوت. ویرایش 2. امیرکبیر. تهران.
۸.­ ساداتی، سید نصرالله. (۱۳۹۳). «دیپلماسی رسانه‌ای و نقش آن در روابط بین‌الملل». نشریۀ رسانه. س ۲۵. ش ۳.
۹.­ شاه‌همدانی، سید حسین. (۱۳۷۴). شاه همدان، میرسیدعلی همدانی. ترجمۀ دکتر محمد ریاض‌خان. مرکز تحقیقات ایران و پاکستان. اسلام‌آباد.
۱۰.­ شمیسا، سیروس. (۱۳۹۳). سبک‌شناسی شعر. ویراست 2. نشر میترا. تهران.
۱۱.­ صفا، ذبیح‌الله. (۱۳۶۹). تاریخ ادبیات در ایران. ج ۳. بخش اول. تهران: فردوس.
۱۲.­ ـــــــــــ . (۱۳۶۹). تاریخ ادبیات در ایران. ج ۳. بخش دوم. تهران: فردوس.
۱۳.­ گلسرخی، ایرج. (۱۳۷۳). شرح مرادات حافظ. انتشارات وزارت امور خارجه. تهران.
۱۴.­ ناهیدی، پروین. (۱۳۸۶). «میرسیدعلی‌همدانی، پیر ختلان». فصلنامۀ آفتاب اسرار. س 1. ش ۳.
۱۵.­ هادیان، ناصر و افسانه احدی. (۱۳۸۸). «جایگاه دیپلماسی عمومی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامۀ بین‌المللی روابط خارجی. س 1. ش ۳.
References
1.  Abdul Ghafoor, A. (2015). “A walk in the path of Ali Hamadani”. Central Asian Cultural, Linguistic and Literary Studies Biennial. Year 2, No.2, spring and summer. Pp. 9-26.
2.  Hesamuddin, A. & Ja'fari Haftkhani, N. (2007). “Public diplomacy and foreign policy; Links and goals". Two Quarterly of Political Science. No. 1.
3.  Anoush, H. (2001). Encyclopedia of Persian Literature in Central Asia. (2nd edition). Tehran: Ministry of Culture and Islamic Guidance. No. 2.
4.  Babaei, Parvin & Ahadi, A. (2011). “The Position of Public Diplomacy in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran”. Foreign Relations Quarterly. The first year, No. 1.
5.  Riyaz. M. (1992). His works and poems were written by Ali Hamdani; with six treatises on him. Islamabad: Iran-Pakistan Farsi Research Center.
6.   Zarinkub, A. (1983). The value of the Sofia Heritage. (1st Edition). Tehran: Amir Kabir.
7.  Zarinkub, A. (1957). Two Centuries of Silence. (2nd edition). Tehran: Amir Kabir.
8.  Sadati, S. N. (2014). “Media Diplomacy and its Role in International Relations”. Journal of Media. Year 2, No. 2.
9.  Shah Shahmani, S. H. (1995). Shah Hamedani, Mir Seyed Ali Hamadani. M. Riyaz Khan (Trans.). Islamabad: Iran-Pakistan Research Center.
10.                  Shamisa, C. (2014). Poetry stylistics. (Second Edition). Tehran: Mitra Publishing.
11.                  Safa, Z. (1990). History of Literature in Iran. (1st edition). Tehran: Ferdows.
12.                  Safa, Z. (1990). History of Literature in Iran. (Cf. section 2). Tehran: Ferdows.
13.                  Golsorkhi, Iraj. (1994). A description of Hafez 's wishes. Tehran: State Department Publications.
14.                  Nahidi, P. (2007). “Mir Seyyed Ali Hamadani, the Sufi of Khatlan". Quarterly of Aftab Asrar. First year, number 1, fall.
15.                  Hadian, N. & Ahadi, A. (2009). "The Position of Public Diplomacy in the Foreign Policy of the Islamic Republic of Iran". International Journal of Foreign Relations. The first year, No. 1.