دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
بررسی ساختاری حکایاتِ یقظۀ (انتباهِ) مشایخ تصوف در منظومههای صوفیانۀ فارسی
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403
چکیده
مشایخ صوفیه، در مرتبهای فروتر از پیامبر(ص)، اسوههای ایمان و عمل صالح برای اهل طریقتاند، ازهمینرو حکایات مشایخ صوفیه بخشی مهم از متون صوفیانه است حاکی از اقوال و افعال و احوال آنان در معامله با ... بیشتربررسی شأن وجودی «حیوان» در آراء و اندیشههای ابنعربی
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403
چکیده
با اینکه معمولاً توجه به مسائل محیط زیستی و حیوانات، از دغدغههای متأخر بشری به حساب میآید، اما باید دانست مسئله «حیوان» و شأن وجودی آن، از مباحث درازدامن در حکمت و تصوف اسلامی است. ابنعربی ... بیشترتحلیل عناصر معنادرمانی در منطقالطیر عطار نیشابوری
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403
چکیده
منطقالطیر بهعنوان یکی از مهمترین متون ادبیات عرفانی، نمادی از جستوجوی انسان برای یافتن معنا و حقیقت است. برای بازنمایی ابعاد بیشتر این اثر ارزشمند، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان نظریه معنادرمانی ... بیشترتطور معنایی واژۀ «خدا» در متون اهل حق از قرن دوم تا هجری تاکنون
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403
چکیده
چکیده تجلی خداوند اصل اساسی آیین اهلحق است. در این نگرش خداوند با تجلی عام جهان هستی را آفریده و با تجلی خاص در جامۀ انسان جلوهگر کردهاست. از این رو، یارسانیان، انسان مجالی ذات(فیض) حق را با اوصاف مختلفی ... بیشترضمیر انعکاسی «خود خود» در غزلیات شمس (بررسی بازتاب یک ویژگی گویشی)
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403
چکیده
مولانا در آفرینشهای ادبی خود، به زبانِ طبیعی خانوادهاش که زبان ناحیۀ وَخش و بلخ و شرقِ خراسان است، بسیار توجه داشته است؛ ازینرو، بهرهگیری از گویشهای محلی این مناطق، برای فهم بهتر آثار وی اهمیت ... بیشترقلندریات به مثابه زیرگونهای برای غزل عرفانی (با تاکید بر غزلی از سنایی)
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403