دوره 17 (1404)
دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
بررسی ساختاری حکایاتِ یقظۀ (انتباهِ) مشایخ تصوف در منظومههای صوفیانۀ فارسی
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، صفحه 9-37
چکیده
مشایخ صوفیه در مرتبهای فروتر از پیامبر(ص)، اسوههای ایمان و عمل صالح برای اهل طریقتاند، ازهمینرو حکایات مشایخِ صوفیه بخشی مهم از متون صوفیانه است، حاکی از اقوال و افعال و احوال آنان در معامله با ... بیشتربررسی شأن وجودی «حیوان» در آرا و اندیشههای ابنعربی
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، صفحه 37-61
چکیده
با اینکه معمولاً توجه به مسائل محیط زیستی و حیوانات، از دغدغههای متأخر بشری به حساب میآید، باید دانست مسئلۀ «حیوان» و شأن وجودی آن، از مباحث درازدامن در حکمت و تصوف اسلامی است. ابنعربی در شرح ... بیشترتحلیل عناصر معنادرمانی در منطقالطیر عطار نیشابوری
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، صفحه 63-94
چکیده
منطقالطیر بهعنوان یکی از متون مهم ادبیات عرفانی، نمادی از جستوجوی انسان برای یافتن معنا و حقیقت است. برای بازنمایی ابعاد بیشتر این اثر ارزشمند، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان نظریۀ معنادرمانی ... بیشترتطور معنایی واژۀ «خدا» در متون اهل حق از قرن دوم هجری تاکنون
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، صفحه 95-122
چکیده
تجلی خداوند اصل اساسی آیین اهل حق است. در این نگرش خداوند با تجلی عام، جهان هستی را آفریده و با تجلی خاص در جامۀ انسان جلوهگر شده است؛ ازاینرو، یارسانیان، انسان مجلای ذات (فیض) حق را با اوصاف مختلفی ... بیشترضمیر انعکاسی «خود خود» در غزلیات شمس (بررسی بازتاب یک ویژگی گویشی)
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، صفحه 123-139
چکیده
مولانا در آفرینشهای ادبی خود، به زبانِ طبیعی خانوادهاش که زبان ناحیۀ وَخش و بلخ و شرقِ خراسان است، بسیار توجه داشته است؛ ازاینرو، بهرهگیری از گویشهای محلی این مناطق، برای فهم بهتر آثار وی اهمیت ... بیشترقلندریات بهمثابۀ زیرگونهای برای غزل عرفانی (با تأکید بر غزلی از سنایی)
دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، صفحه 141-172