نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی،آستارا، ایران

2 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.

3 استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد آستارا. ایران.

چکیده

مشایخ صوفیه، در مرتبه‌ای فروتر از پیامبر(ص)، اسوه‌های ایمان و عمل‌ صالح برای اهل طریقت‌اند، ازهمین‌رو حکایات مشایخ صوفیه بخشی مهم از متون صوفیانه است حاکی از اقوال و افعال و احوال آنان در معامله با نفس، خلق و حق که عموماً در قالب حکایاتی کوتاه نقل شده‌است. در عموم این حکایات، قول، فعل و حال شیخِ قهرمانِ داستان است که دیگران را متنبه می‌سازد اما گاه، این خود شیخ است که در مقام ایقاظ و تنبه قرار می‌گیرد. این پژوهش کوششی است برای بررسی حکایات یقظه و انتباه مشایخ صوفیه در مهم‎ترین متون منظوم صوفیانۀ‎ فارسی، شامل مثنوی‌های سنایی، منظومه‎های عطار، مثنوی معنوی و هفت‎اورنگ جامی و ریشه‌یابی مضامین آن‌ها در نظام معرفتی صوفیه. نتایج به‎دست‌آمده نشان می‎دهد که از مجموع ۳۱۴ حکایتِ مشایخ صوفیه در آثار یادشده، ۴۶ حکایت از نوعِ حکایاتِ یقظۀ مشایخ است که عوامل آن عبارت‌اند از شخصی عامی که عموماً شیخ را به مفهوم «توحید ذاتی و افعالی» تنبه می‌دهد، هاتفی غیبی که حضورش متکی بر مفهوم «وحی» و استمرار آن ازنظر صوفیه است، شیخی دیگر که معمولاً در مرتبه‌ای فروتر است، و رویدادهای طبیعی و حیوانات به‌مثابۀ «آیات خداوند» و نشانگانِ عبرت. از حیث عناصر روایی، عنصر «گفتگو» با محوریتِ «شخصیتِ» شیخ، در ایجاد «کنش» این حکایات به‌منظور انتقال آموزه‎های اخلاقی و دینی، نقشی محوری دارند. درون‎مایۀ غالب حکایات نیز، تأکید بر آموزه‌های «توحید افعالی»، و در پیامد آن، آموزه‌های «توکل» و «رضا»، همسو با رویکرد کلامی و معرفت‌شناسی دینی صوفیه است.

کلیدواژه‎ها: ادبیات تصوف، مشایخ صوفیه، انتباه، یقظه، معرفت‌شناسی صوفیه، عناصر حکایت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Structural Study of the Tales of the Moment of Attention of Sufi Sheikhs in Persian Sufi Poems

نویسندگان [English]

  • Saloomeh Sayyad Rajebi 1
  • Mohammad Ebrahimpour Namin 2
  • Khosro Jalili Kohneshahri 3

1 P.h.D Student, Department of Persian Language and Literature Astara Branch Islamic Azad University Astara, Iran

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran

3 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Astara Branch, Islamic Azad University, Astara, Iran

چکیده [English]

Sufi masters, considered role models of faith and righteous actions second only to the Prophet Muhammad, are central figures in Sufi literature. Tales about Sufi masters, which often recount their words, actions, and states in dealing with the self, others, and the Divine, constitute a significant portion of Sufi texts. In these narratives, the master typically serves as the protagonist who enlightens others through their words and deeds. However, there are instances where the master themselves undergoes a transformative experience or awakening.
This study aims to examine tales of Sufi masters' awakenings in major Persian Sufi poems, including the works of Sana'i, Attar, Rumi, and Jami, and to trace the roots of these themes within the Sufi epistemological system. The findings reveal that out of 314 tales of Sufi masters in these works, 46 are narratives of awakening experiences. The factors that trigger these awakenings include encounters with ordinary people who enlighten the master about the concept of essential and functional unity, divine revelation, encounters with other, less experienced masters, and natural phenomena and animals as signs of divine guidance and lessons.
In terms of narrative elements, dialogue, centered around the character of the master, plays a pivotal role in driving the action of these tales and conveying moral and religious teachings. The predominant theme of these narratives is the emphasis on the doctrine of functional unity, leading to the concepts of trust in God and acceptance of divine will, aligning with the Sufi theological and epistemological approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sufi literature
  • Sufi masters
  • awakening
  • epiphany
  • narrative elements