دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
پرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقاتالصوفیه
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، صفحه 9-33
چکیده
«اید» یکی از کلمات دشوار و ناشناخته در «طبقاتالصوفیه» است. این فعل حدود 300 بار در این کتاب بهکار رفته و تاکنون تحقیقی جامع پیرامونِ آن انجام نشده است. در نوشتار حاضر، با بررسی دقیقِ کتاب ... بیشترتحلیل ارتباط کمال طلبی و اضطراب در آثار و اندیشه عطار
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، صفحه 35-61
چکیده
«کمال طلبی» به معنای تعیین استانداردها و معیارهای بسیار بالا و مطلق اندیشانه در ساحت های مختلف زندگی و فعالیتهای انسانی است که برای نائلشدن به هدفی مشخص، در مسیری از پیش تعیین شده ... بیشترتحلیل انتقادی یا تخریب جدلی؛ بحثی پیرامون مواجهه با جنبه های نظری تصوف در ردیه های بر تصوف در دورة صفویه
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، صفحه 63-81
چکیده
دورة «صفویه» از حیث جدال کانونهای قدرت بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی، از دورههای خاص تاریخ ایران است. در این دوره شاهد تلاش نهادهای روحانیت شیعی، سلطنت صفوی و تصوف برای تثبیت مشروعیت خود و ... بیشترتصحیح و تحقیقِ سبکشناسی رسالة عرفانی «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی»
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، صفحه 83-116
چکیده
رسالة «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی» درحقیقت تکملة تذکرهای موسوم به «زبدةالمقامات» یا «برکات احمدیة باقیه» است که در بابِ زندگی، آثار، احوال و ملفوظات شیخ ... بیشترقهرمان و ضدقهرمان؛ شخصیت پردازی ابلیس در تذکره الاولیاء عطار نیشابوری
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، صفحه 117-142
چکیده
آرتور جعفری واژه ابلیس را محرف (ِDiabolos) یونانی می داند که مسیحیان آرامی یا عربی زبان، آن را وارد زبان عربی کرده اند.تلقی عرفای سکری از مفهوم ابلیس با طرح واره های ذهنی فقها و به تبع آن توده مردم سازگار نیست. ... بیشترمفهوم «وحدت» در مثنویهای مولانا و بیدل دهلوی بر اساس استعاره های شناختی
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، صفحه 143-183