دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، صفحه 9-37
چکیده
از منظر نشانهشناسی فرهنگی، متون در حکم حافظۀ فرهنگی، محصول شرایط و ارتباطات بینافرهنگی و نمایانگر فرهنگ و نحوۀ سازمانبندی آن هستند. در طی قرون متمادی، عرفان و تصوف اسلامی در هیئت مجموعه ای ... بیشتربررسی واقعة عرفانی و نمادشناسی آن به مثابۀ تجربهای دینی
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، صفحه 39-69
چکیده
«واقعه»، حالتی در عرفان اسلامی است که با آداب و شرایطی (خلوتگزینی، استغراق در ذکر و امثال این موارد) حاصل میشود و سالک با آن به معرفتی تازه میرسد و رهیافتی به عالم معنا مییابد که جایگاهش را ... بیشتربررسی ویژگیهای «انسان این جهانی» در «المواقف» و «المخاطبات» عبدالجبار نفّری
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، صفحه 71-100
چکیده
مقوله «انسانشناسی» بعد از خداشناسی، بدون تردید یکی از مهمترین موضوعات در عرفان است و عارفان در این زمینه، نگاه ویژه و تفسیر خاصّی داشتهاند. ابوعبدالله نفّری، به عنوان یکی از همین عارفان، ... بیشتر«شکل شناسی مثنویهای تعلیمی و عرفانی بر مبنای سنتهای ادبی» (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، صفحه 101-139
چکیده
تاریخ ادب فارسی جاودانگی و تأثیرگذاری بیشتر مباحث ناب تعلیمی و عرفانی خود را درگونه های مختلف آن، مدیون قالب شعریِ «مثنوی» است. قالب مثنوی به دلیل ویژگی ممتاز و بارز آن در قافیه پردازی، ... بیشترفاصلۀ ایمان و اعتقاد در نظریّۀ مولانا
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، صفحه 141-168
چکیده
دو اصطلاح ایمان (Faith) و اعتقاد (Belief) به دلیل حوزۀ معنایی مشترک و کثرت کاربرد، نه تنها در نزد عامّه؛ بلکه در نزد خواص اعم از شاعران و نویسندگان نیز به جای هم استفاده می شوند و گویی مرزهای مفهومی متمایزی ... بیشترکهن الگوی عروج و نسبتِ ساختاری معراج نامه و منطق الطیر در ادبیات پیشامدرن و عرفان اسلامی
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، صفحه 169-197