قرآن مجید با ترجمۀ محمد مهدی فولادوند.
ابن سینا (1366)، معراجنامۀ ابوعلی سینا، تصحیح و تعلیق نجیب مایل هروی، مشهد: آستان قدس رضوی.
اخوان الصفا (1957)، رسائل، بیروت.
اسماعیل پور، ابوالقاسم (1383)، اسطورۀ آفرینش در آیین مانی، چ دوم، تهران: کاروان.
افلاطون (1380) دورۀ آثار ج 3، ترجمۀ محمد حسن لطفی، چ 3، تهران: خوارزمی.
بلیسکر، ریچارد (1384)، اندیشۀ یونگ، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: طرح نو.
پورنامداریان، تقی (1375)، رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی، چ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
جونز، ارنست و دیگران (1366)، رمز و مثل در روانکاوی، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: توس.
حاقظ، خواجه شمس الدین محمد (1359)، دیوان، ج اول، به تصحیح و توضیح پرویز ناتل خانلری، چ 2، تهران: خوارزمی.
داوری اردکانی، رضا (۱۳۹۰). ما و تاریخ اندیشه اسلامی، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
دولتشاه سمرقندی (1338)، تذکره الشعرا، به همت محمد رمضانی، تهران: خاور.
دوفوشه کور، شال هانری(1370) روایات معراج در آثار نظامی، ترجمۀ احمد سمیعی(گیلانی)، نشر دانش، ش 63: صص11ـ 5).
ذبیحی، محمد (1392)، داوری ها، شناختشناسی و نظام نوری در فلسفۀ اشراق. تهران: سمت.
رضایی، احترام (۱۳۹۷)، تحلیل اسفاری مثنوی منطقالطیر عطار و پاسخ به دو سؤال در مورد سرنوشت هدهد در این داستان، بهار ادب، س یازدهم، ش اول: صص ۱۵۰ - ۱۳۳.
زارع، زهرا. (1398)، تبارنامۀ اشراق، تهران: هرمس.
زرین کوب، عبدالحسین، (1392)، تاریخ در ترازو، تهران: امیرکبیر.
سجادی، سید جعفر (1338). فرهنگ و اصطلاحات فلسفی، به اهتمام حسامالدین قهّاری، بیجا.
سهروردی (1356). مجموعۀ مصنفات شیخ اشراق، ج 2، تصحیح هانری کربن، تهران: انجمن حکمت و فلسفه.
شایگان، داریوش.(1373)، آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: فرزان روز.
طالقانی، شهاب (1400) میمِسیس، بنیانی برای تملم کنش های انسانی، در کتاب میمِسیس، اریش آورباخ، ترجمۀ مسعود شیربچه، تهران: نقشجهان.
طاهری، محمد (1390). نظریۀ میل محاکاتی رنه ژرار و تبیین آن در چند داستان شاهنامه، ادبپژوهی، ش 17: صص 31 ـ 9.
عبدالله، زهرا (۱۳۹۸). تا خداوند معراجها: واکاوی ماهوی معراج در نگاشتهها و نگارهها، تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
عطار، فریدالدین (۱۳۸۶)، اسرارنامه، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
عطار، فریدالدین (1374). تذکره الاولیا، تصحیح محمد استعلامی، تهران: زوّار.
عطار، فریدالدین (۱۳۸۷)، منطقالطیر، مقدمه و تصحیح و تعلیقات از محمدرضا شفیعیکدکنی، تهران: سخن.
غزالی، امام محمد (1361). کیمیای سعادت، به اهتمام حسین خدیو جم، تهران: علمی و فرهنگی.
فان بلادل، کوین (1393)، هرمس عربی از حکیم کافرکیش تا پیامبر دانش، ترجمۀ محمد میرزایی، تهران: نگاه معاصر.
فرای، نورتروپ (1378)، ادبیات و اسطوره، در کتاب اسطوره و رمز، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: سروش.
فرای، نورتروپ (1377)، تحلیل نقد، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
فرای، نورتروپ (1379)، رمز کل، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
فروزانفر، بدیعالزمان (1373)، احادیث مثنوی، چ 3، تهران: امیرکبیر.
کوپر، جی. سی (1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمۀ ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
کربن، هانری (1387)، ابنسینا و تمثیل عرفانی، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: جامی.
کربن، هانری (1395) ارض ملکوت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
کیسپل، گیلز (1373). آیین گنوسی از آغاز تا سدههای میانه، در کتاب آیین گنوسی و مانوی، ویراستۀ میرچا الیاده، ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران: فکر روز.
گرین، ویلفرد. مورگان، لی (1376)، مبانی نقد ادبی، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر.
نامور مطلق، بهمن (1393)، اسطوره و اسطوره شناسی نزد نورتروپ فرای: از کالبدشناسی نقد تا رمز کل، تهران: موغام.
نصر، سید حسین (1341)، هرمس و نوشته های هرمسی در جهان اسلام، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، س دهم، ش 2: صص 173 ـ 140.
مولوی، جلال الدین (1397)، مثنوی معنوی، به تصحیح محمدعلی موحد، تهران: هرمس.
هارلند، ریچارد (1388)، درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاطون تا بارت، ترجمۀ علی معصومی و دیگران، تهران: چشمه.
هجویری، ابوالحسن علی بن عثمان (1378)، کشفالمحجوب، تصحیح ژوکوفسکی، چ ۲، تهران: طهوری.
تیموتی فرک و پیتر گندی (1384) هرمتیکا: گزیده هایی از متون هرمسی، ترجمۀ فریدالدین رادمهر، تهران: مرکز.
یوناس، هانس (1398)، کیش گنوسی، ترجمۀ ماشاالله کوچکی میبدی و حمید هاشمی کهندانی، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
Holy Qur'an translated by Mohammad Mahdi Fooladvand.
Abdullah, Zahra, (2019), To the Lord of Ascensions: Exploring the Essence of Ascension in Writings and Images, Tehran: Research Center for Culture, Art and Communications. [In Persian]
Attar, Farid al-Din, (1975), Tazkirat al-Awliya, corrected by Mohammad Est'almi, Tehran: Zovar. [In Persian]
Attar, Farid al-Din, (2007), Asrarnameh, introduction, corrections and annotations by Mohammad-Reza Shafiei Kadkani, Tehran: Sokhan. [In Persian]
Attar, Farid al-Din, (2008), Mantiq al-tair, Introduction, Correction, and annotations by Mohammad-Reza Shafiei Kadkani, Tehran: Sokhan. [In Persian]
Blisker, Richard, (2005), Jung's Thought, translated by Hossein Payandeh, Tehran: Tarh-e-no. [In Persian]
Cooper, J. C. (2000), An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols, translated by Maliheh Karbasian, Tehran: Farshad. [In Persian]
Corbin, Henry, (2008), Ibn Sina and the Symbolism of Mysticism, translated by Enshaallah Rahmati, Tehran: Jami. [In Persian]
Corbin, Henry, (2016), Corps spirituel et Terre celeste, translated by Enshaallah Rahmati, Tehran: Sofia. [In Persian]
Davari Ardakani, Reza, (2011). Us and the History of Islamic Thought, Qom: Research Institute for Islamic Culture and Thought. [In Persian]
Dawlatshah Samarqandi, (1959), Tazkira Al-Shaara, edited by Mohammad Ramazani, Tehran: Khawar. [In Persian]
de Fouchécour, Charles-Henri, (1991), Narratives of the Ascension in the Works of Nizami, translated by Ahmad Samii (Gilani), Danesh Publication, No. 63: pp. 5-11. [In Persian]
Foruzanfar, Badi' al-Zaman, (1994). Ahadith-e Mathnawi, Vol. 3, Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Freke, Timothy, and Gandy, Peter (1999). Hermetica: Selections from Hermetic Texts, translated by Fariduddin Radmehr, Tehran: Markaz. [In Persian]
Frye, Northrop, (1998), Criticism Analysis, translated by Saleh Hosseini, Tehran: Niloufar. [In Persian]
Frye, Northrop, (1999), Literature and Myth, in the Myth and Mystery book, translated by Jalal Sattari, Tehran: Soroush. [In Persian]
Frye, Northrop, (2000), The great code, translated by Saleh Hosseini, Tehran: Niloufar. [In Persian]
Ghazali, Imam Mohammad, (1982), Kimiyaye Sa'adat, edited by Hossein Khadiv Jam, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian]
Green, Wilfred, and Morgan, Lee, (1997), Foundations of Literary Criticism, translated by Farzaneh Taheri, Tehran: Niloufar. [In Persian]
Hafez, Khajeh Shams al-Din Mohammad, (1980), Divan, Vol. 1, edited and explanation by Parviz Natel-Khanlari, 2nd edition, Tehran: Khwarazmi. [In Persian]
Harland, Richard, (2009), A Historical Introduction to Literary Theory from Plato to Barthes, translated by Ali Masoumi and et. al, Tehran: Cheshmeh." [In Persian]
Hujwiri, Abu al-Hasan Ali ibn Uthman, (1378), Kashf al-Mahjub, edited by Zhukovsky, Vol. 2, Tehran: Tahoori. [In Persian]
Ibn Sina, (1987), Miraj Nameh by Abu Ali Sina, edited and annotated by Najib Mayel Heravi, Mashhad: Astan Quds Razavi. [In Persian]
Ikhwan al-Safa, (1957), Rasa'il, Beirut.
Ismailpour, Abolqasem, (2004), The Myth of Creation in Manichaeism, 2nd edition, Tehran: Karvan. [In Persian]
Jonas, Hans, (2019), The Gnostic Religion, translated by Mashallah Kuchaki Mibodi and Hamid Hashemi Kahandani, Qom: University of Religions and Denominations. [In Persian]
Jones, Ernest, et al. (1987), "Symbol and Metaphor in Psychoanalysis", translated by Jalal Sattari, Tehran: Toos. [In Persian]
Keepsel Gills, (1994), Gnostic Tradition from the Beginning to the Middle Ages, in the Book of Gnostic and Manichaeism Tradition, edited by Mircha Eliade, translated by Abolqasem Esmaeelpour, Tehran: Fekr-e-Rooz." [In Persian]
Moulavi, Jalal al-Din, (2018), Mathnawi-e Ma'navi, edited by Mohammad Ali Mohebbi, Tehran: Hermes. [In Persian]
Namvar Motlaq, Bahman, (2014), Myth and Mythology according to Northrop Frye: From the Anatomy of Criticism to the Great Code, Tehran: Mugham. [In Persian]
Nasr, Sayed Hossein, (1962), Hermes and Hermetic Writings in the Islamic World, Journal of Literature and Humanities Faculty of Tehran University, Vol. 10, No. 2, pp. 140-173. [In Persian]
Plato, (2001), Complete Works, Vol. 3, translated by Mohammad Hassan Lotfi, 3rd edition, Tehran: Khwarazmi. [In Persian]
Pournamdarian, Taghi, (1996). "Code and secret stories in Persian literature", 4th edition, Tehran: Scientific and Cultural Publications. [In Persian]
Rezaei, Ehteram, (2018), Journeys analysis of Attar’s Mantiq-ul-Tair: Response to Two Questions About Hoopoe’s Fate, Bahar-e Adab, Vol. 11, No. 1, pp. 133-150. [In Persian]
Sajjadi, Seyyed Jafar, (1959), Dictionary and Terms of Philosophy, edited by Hesam al-Din Ghahhari, Bijah Publications. [In Persian]
Shayegan, Dariush, (1974), The Horizons of Spiritual Thought in Iranian Islam, translated by Bagher Parham, Tehran: Farzan-e Rooz publication. [In Persian]
Suhrawardi, (1356), Collection of the works of Sheikh Ishragh, Vol. 2, edited by Henry Corbin, Tehran: Society of Wisdom and Philosophy. [In Persian]
Taheri, Mohammad, (2011), "The Theory of Mimetic Desire by René Girard and Its Explanation in Several Stories of Shahnameh", Adab-Pajouhi, No. 17, pp. 9-31. [In Persian]
Talaghani, Shahab, (2021), Mimesis: A Foundation for Understanding Human Actions, in the Mimesis book by Erich Auerbach, translated by Masoud Shirbacheh, Tehran: Naghsh-e Jahan Publication. [In Persian]
Van Bladel, Kevin, (2014), The Arabic Hermes: From Pagan Sage to Prophet of Science, translated by Mohammad Mirzaei, Tehran: Contemporary View. [In Persian]
Zabihi, Mohammad, (2013), Judgments, Epistemology, and the System of Light in the Philosophy of Ishragh, Tehran: Samt.
Zare, Zahra, (2019), Ishragh's Tabarnama, Tehran: Hermes. [In Persian]
Zarrinkoob, Abdolhossein, (2013), History in the Balance, Tehran: Amirkabir. [In Persian]