دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
از خیال عارفان تا تخیل ژیلبر دوران
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، صفحه 7-33
چکیده
«خیال» و «تخیل» جوهرۀ اصلی هنر و ادبیات هستند؛ از وهم گرفته تا رؤیا و الهام و مراتب قدسی، از دورۀ یونان باستان تا فلسفه و عرفان اسلامی، همه با خیال و تخیل پیوند دارند. این دو واژه اگرچه نزدیکاند، ... بیشتربازنگری رمز تنبیه اول نمط نهم اشارات و تنبیهات در رد انتساب سلامان و ابسال به ابن سینا
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، صفحه 33-56
چکیده
در پی تشکیک و معارضۀ فخر رازی با موضوع اشارۀ رمزی ابنسینا به قصۀ رمزی-تمثیلی سلامان و ابسال در تنبیه اول از نمط نهم انتشارات و تنبیهات، خواجه نصیر در رد ادعای او به تأویل قول ابنسینا به روایتی از سلامان ... بیشتررباعی روایی در مختارنامه عطار نیشابوری
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، صفحه 57-82
چکیده
بیشترین حجم روایتهای عرفانی در ادبیات فارسی به مثنوی اختصاص دارد که سبب شده از توانش قالبهای روایی دیگر و تمایل عرفا به قصهگویی در آن قالبها غفلت شود. همین امر نشانۀ ضرورت پژوهشهای جدید است که ... بیشتررفتار مولانا با زبان و پدیدههای غیرزبانی در مناقبالعارفین افلاکی
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، صفحه 83-110
چکیده
بخشی از هرمنوتیک صوفیه، شامل تأویلهای صوفیه از امور غیر قدسی است. تأویلهای امور غیرقدسی صوفیه را میتوان به زبان و پدیدههای غیرزبانی تقسیمبندی کرد. در این مقاله، این بخش از تأویلهای مولانا که ... بیشترمنطقالطیر و موضوع سفر در زمان یا سفر در جهانهای موازی در فیزیک نوین
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، صفحه 111-132
چکیده
منطقالطیر عطار شاهکاری بینظیر در ادبیات عرفانی است که با طرح اساسیترین موضوعات هستیشناسانه، بشر را به تأمل فرامیخواند.این پژوهش بینارشتهای بر آن است تا با تحلیل سفر در جهانهای موازی در منطقالطیر ... بیشترنقد انگاره بی بهرگی فرشته از عشق در شعر حافظ
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، صفحه 133-162
چکیده
معنای انگارۀ فرشته در اندیشۀ حافظ، در تطبیق اثر با سایر متون صوفیه، دستخوش تحولی جدی شده است. غالب حافظ پژوهان بر این باورند که حافظ عشق را همان بار امانت الهی تلقی میکند که منحصراً به انسان سپرده ... بیشترنقطه و دایره در ادبیات عرفانی فارسی مطابق با مکتب ابن عربی
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، صفحه 163-182