دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
تحلیل انتقادی روایت زندگی و مرگ حلاج در گفتمان انقلابی/ چپ
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، صفحه 7-43
چکیده
روایت زندگی، اندیشه و مرگ حلاج دربیشتر متون عرفانی همواره از ظرفیت و توانمایگی برای معرفی زمینهها ونشانههای گفتمان صوفیانه برخورداربوده است. برخی گفتمانها بتدریج این نشانهها رابعنوان «دالهای ... بیشترتحلیل رابطه ی «انسان و خدا» در میراث عرفانی ابوالحسن خرقانی با الهام از نظریه ی« من» و «تو»ی مارتین بوبر
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، صفحه 43-73
چکیده
رابطه ی «انسان و خدا» در عالی ترین و ناب ترین شکل ممکن در میراث عرفانی ما بازتاب یافته است . اقوال و آثار بزرگان تصوف ، مشحون از عاشقانه ترین و صمیمی ترین گفتگوها میان انسان و خداست. در این میان ، در ... بیشترشمس تبریزی، غیبت یا شهادت؟ (با تکیه بر منابع کهن بهویژه مکتوبات مولانا)
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، صفحه 73-103
چکیده
شمس تبریزی، غیبت یا شهادت؟ (با تکیه بر منابع کهن بهویژه مکتوبات مولانا) چکیده این مقاله با عنوان «شمس تبریزی، غیبت یا شهادت؟» به پایان کار شمسالدّین محمّد بن علی بن ملک داد تبریزی میپردازد؛ ... بیشترمعرفی تحلیلی و مقایسة سه سیرتنامة محمود بنعثمان دربارة دو تن از مشایخ معروف فارس در قرن هشتم (شیخ ابواسحاق کازرونی و شیخ امینالدین بلیانی)
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، صفحه 123-161
چکیده
در قرن هشتم هجری قمری در خطّۀ کازرون سه سیرت نامه به قلم محمودبن عثمان، دربارۀ دو عارف نامدار فارسِ قرن پنجم و هشتم هجری قمری یعنی شیخ ابواسحاق کازرونی و شیخ امین الدّین بلیانی، نوشته، ترجمه و خلاصه شد. ... بیشترنقد جایگاه عرفانیِ سیرالعباد بر اساس ساحتهای شخصیّتی سنایی
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، صفحه 103-123
چکیده
چکیده: مسائل اخلاقی و نقد اجتماعی- دینی از مضامین ثابت و پایهای در آثار حکیم سنایی است که با زبان لطیف و تأثیرگذارِ سخنِ منظوم، به بیان این موارد پرداخته است. مثنوی سیرالعباد الی المعاد از جملهی ... بیشترنشانهشناسی تقابلهای دوگانة نمادهای حیوانی در غزلیات شمس
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، صفحه 161-195
چکیده
شاعران عارف بهویژه مولوی، برای بیان عرفان عملی و القای مضامین ناب عارفانه، ناچار به استفاده از زبان خاصی بودند؛ بنابراین، با بالابردن ظرفیت زبانی و استفاده از نمادهای عرفانی، سعی در انتقال این ... بیشترنمود وحدت وجود و وحدت شهود در لمعات فخرالدین عراقی
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، صفحه 195-221