دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 7
بررسی تطبیقی ابعاد شخصیت ذوالنون در سه تذکره(طبقاتالصوفیه، تذکرةالاولیا و نفحاتالانس)
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 93-124
چکیده
طبقاتالصوفیه انصاری و تذکرةالاولیا عطار و نفحاتالانس جامی، از آثار مهم و مدون تاریخ تصوف هستند که در شرححال و رفتار مشایخ این آثار، هدف، محتوا و طرز بیان مشترکی دارند. علاوهبراین، در هرسه آنها ... بیشترتحلیل جغرافیای نمادین مکان- کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 125-152
چکیده
یکی از وجوه تأثیرگذاری قرآن کریم بر تفسیرهای عرفانی، توجه به بعد زمان و مکان در زندگی بشری است. نظریههای گوناگونی در نقد ادبی معاصر به تحلیل سیمای مکان میپردازند که از آن میان، نظریۀ افق-منظر میشل ... بیشترتعارض محتوایی در رویکرد عرفانی منطقالطیر عطّار با رسالةالطیر ابن سینا
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 31-66
چکیده
یکی از مقاطع تقابل عقل و عرفان، رویکرد شریعتگرای برخی علما و عرفا با رویکرد خردگرای برخی حکما و فلاسفه در قرون پنجم تا هفتم است. این تقابل بهصورت تعارضهای علمی و عقیدتی نامحسوس و عمیقاً اثرگذار، ... بیشترتعارض «نظر و عمل» در مسئله «جبر و اختیار» از دیدگاه عطار نیشابوری
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 179-214
چکیده
موضوع این نوشتار تبیین مسئلهگونگی موضوع جبر و اختیار در اندیشۀ عطار است؛ بدین معنا که چرا در برخی اشعار او صریحا با جبرگرایی مواجههایم و هرگونه اراده و قدرت از انسان سلب میشود، اما در مقابل اشعار ... بیشترحدیث قبا در متون عرفانی
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 7-29
چکیده
از آنجا که قرآن و احادیث نبوی دو خاستگاه اصیل معارف عرفان اسلامی هستند، اهل طریقت برای دستیافتن به مطالب بلند، در باطن آنها غور کردهاند و افزون بر آن دو، با تأمل در احادیث قدسی منقول از نبی اکرم ... بیشتردرخت در نمادپردازی های عارفانه و ریشه های اسطوره ای آن
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 67-93
چکیده
درخت از دورترین ایام، در اساطیر، آیینها و کیشهای عرفانی، دارای اهمیت بوده است. بسیاری از اقوام باستانی، آن را بهعنوان نماد جایگاه خدایان یا خود خدا میپرستیدند. در دورههای بعدی نیز وسیلۀ صعود ... بیشترمعرفت در مشرب عرفانی روزبهان بقلی
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 153-178