دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
علمی- پژوهشی
بررسی تطبیقی ابعاد شخصیت ذوالنون در سه تذکره(طبقات‌الصوفیه، تذکرة‌الاولیا و نفحات‌الانس)
بررسی تطبیقی ابعاد شخصیت ذوالنون در سه تذکره(طبقات‌الصوفیه، تذکرة‌الاولیا و نفحات‌الانس)

حکیمه دانشور؛ محمد تقوی؛ مریم صالحی نیا

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 93-124

https://doi.org/10.22051/jml.2017.16215.1373

چکیده
  طبقات‌الصوفیه انصاری و تذکرةالاولیا عطار و نفحات‌الانس جامی، از آثار مهم و مدون تاریخ تصوف هستند که در شرح­حال و رفتار مشایخ این آثار، هدف، محتوا و طرز بیان مشترکی دارند. علاوه­براین، در هرسه آن­ها ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل جغرافیای نمادین مکان- کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی
تحلیل جغرافیای نمادین مکان- کهف در تفسیر عرائس البیان روزبهان با رویکرد نقد مضمونی

راضیه حجتی زاده

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 125-152

https://doi.org/10.22051/jml.2017.13949.1276

چکیده
  یکی از وجوه تأثیرگذاری قرآن کریم بر تفسیرهای عرفانی، توجه به بعد زمان و مکان در زندگی بشری است. نظریه‌های گوناگونی در نقد ادبی معاصر به تحلیل سیمای مکان می‌پردازند که از آن میان، نظریۀ افق-منظر میشل ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تعارض محتوایی در رویکرد عرفانی منطق‌الطیر عطّار با رسالةالطیر ابن سینا
تعارض محتوایی در رویکرد عرفانی منطق‌الطیر عطّار با رسالةالطیر ابن سینا

علی دهقان؛ سید ارسلان ساداتی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 31-66

https://doi.org/10.22051/jml.2017.13590.1269

چکیده
  یکی از مقاطع تقابل عقل و عرفان، رویکرد شریعت‌گرای برخی علما و عرفا با رویکرد خردگرای برخی حکما و فلاسفه در قرون پنجم تا هفتم است. این تقابل به‌صورت تعارض­های علمی و عقیدتی نامحسوس و عمیقاً اثرگذار، ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تعارض «نظر و عمل» در مسئله «جبر و اختیار» از دیدگاه عطار نیشابوری
تعارض «نظر و عمل» در مسئله «جبر و اختیار» از دیدگاه عطار نیشابوری

حسن مهدی پور

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 179-214

https://doi.org/10.22051/jml.2017.16288.1379

چکیده
  موضوع این نوشتار تبیین مسئله‌گونگی موضوع جبر و اختیار در اندیشۀ عطار است؛ بدین معنا که چرا در برخی اشعار او صریحا با جبرگرایی مواجهه‌ایم و هرگونه اراده و قدرت از انسان سلب می‌شود، اما در مقابل اشعار ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
حدیث قبا در متون عرفانی
حدیث قبا در متون عرفانی

محمود نعمتی؛ سید مرتضی هاشمی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 7-29

https://doi.org/10.22051/jml.2017.11398.1184

چکیده
  از آنجا که قرآن و احادیث نبوی دو خاستگاه اصیل معارف عرفان اسلامی هستند، اهل طریقت برای دست­یافتن به مطالب بلند، در باطن آن‌ها غور کرده­اند و افزون بر آن دو، با تأمل در احادیث قدسی منقول از نبی اکرم ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
درخت در نمادپردازی های عارفانه و ریشه های اسطوره ای آن
درخت در نمادپردازی های عارفانه و ریشه های اسطوره ای آن

نوش آفرین کلانتر؛ طاهره صادقی تحصیلی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 67-93

https://doi.org/10.22051/jml.2017.13250.1255

چکیده
  درخت از دورترین ایام، در اساطیر، آیین‌ها و کیش‌های عرفانی، دارای اهمیت بوده است. بسیاری از اقوام باستانی، آن را به‌عنوان نماد جایگاه خدایان یا خود خدا می‌پرستیدند. در دوره‌های بعدی نیز وسیلۀ صعود ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
معرفت در مشرب عرفانی روزبهان بقلی
معرفت در مشرب عرفانی روزبهان بقلی

الهام تمدن؛ محمد رضا نصر اصفهانی

دوره 8، شماره 15 ، آذر 1395، صفحه 153-178

https://doi.org/10.22051/jml.2017.15760.1350

چکیده
  اگرچه عرفان به‌تمامی معرفت و شناخت است، از آنجا که این مکتب فکری ابعاد مختلفی دارد، شناخت به معنای دریافت و وصول به حقیقت، بخشی از راه اتصال به حقیقت است. این پژوهش به تبیین شناخت به این معنا و همچنین ...  بیشتر