نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان ، رشت، ایران.

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان، رشت، ایران

چکیده

پدیدارشناسی هرمنوتیک با ورود به حوزۀ مطالعات دینی، اقتدار متون مقدس را به­عنوان یک راهنمای هنجاری با الگوهای مشخص و تعریف­شده در پرانتز قرار ­می­دهد. این تعلیق، عرصۀ ارجاعِ شاعرانۀ غیرتوصیفی را به جهان می­گشاید. رویدادهای بازگوشده درکتاب مقدس به­عنوان رویدادهای تاریخی، اکنون از وجود متنی برخوردارند که از منشأ پیشینِ خود فاصله گرفته‌اند و معانی کنونی­شان محصول ثبت آنها در شبکه­ای از متون است که به­طورمتناوب، یکدیگر را در یک کلِ بینامتنی حمایت و جابه­جا می­کنند؛ براین­اساس کتاب مقدس، پیش از هرچیز گفتمانی است که نظریۀ کلیِ متن آن ­را به­عنوان حلقه­ای در یک زنجیرۀ ارتباطی می­فهمد. پُل ریکور در تدوین قوسِ هرمنوتیکی خود با تأکید بر مرحلۀ تبیین انتقادی (نقد ادبی) گذار از اولین تفسیر سطحی و متعصبانه را به خوانشی عمیق ممکن ­می­سازد که در برابر رویارویی با عینیت ایستاده است. در این مقاله با توجه به دیدگاه­های ریکور به بررسی مفاهیمِ «وحی و شهادت (گواهی)» در متون مقدس گوران می­پردازیم و سپس با تحلیل شعر و کلام مقدس «نوروز سورانی» در این زمینه، سعی در نشان دادن الگوی عینی این مفاهیم در متون مقدس گوران (یارسان/ اهلِ حق) داریم. این تعلیق سبب می­شود تا وحی با توجه به ویژگی­های منحصربه‌فرد گفتمان­ها و درعین­حال از طریق روابط متقابل آنها درک شود. پدیدارشناسی هرمنوتیک پُل ریکور با تأکید بر مرحلۀ تبیین انتقادی موجب می­شود تا کتاب مقدس از تفسیرهای ذهنی­سازِ وابسته به فرهنگ و نیز از تفسیرهای بنیادگرایانه­ رها شود و کماکان در جهان مُدرن امروز مورداستناد و استفاده­ قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Examining the Concept of Revelation and Testimony in the Poetry and Discourse of Nowruz Sorani (The Holy Texts of Goran) Based on Paul Ricoeur's Hermeneutic Phenomenological Method

نویسندگان [English]

  • Saeid Valadbeygi 1
  • Mohammadkazem Yusofpur 2
  • Alireza Nikouei 2

1 Ph.D. student of Persian Language and Literature, Literature and Humanities Faculty, Gilan University, Rasht, Iran.

2 Associate Professor of Department of Persian Language and Literature, Literature and Humanities Faculty, Gilan University, Rasht, Iran

چکیده [English]

Entering the field of religious studies, hermeneutic phenomenology encloses the authority of the sacred texts as a normative guide with specific and defined patterns in brackets. This suspension opens up the field of non-descriptive poetic reference to the world. The events recounted in the Holy Book, regarded as historical events, now enjoy a textual existence which has distanced itself from its previous origins. Their current meanings are the product of their registration within a network of texts that consecutively support and displace each other in an intertextual whole. Accordingly, the Holy Book is above all a discourse that the general theory of the text recognizes as a link in a chain of communication. Paul Ricoeur, in compiling her hermeneutic arc, by emphasizing the stage of critical explanation (literary criticism), enables the transition from the initial superficial and biased interpretation to a deep reading that stands against the confrontation with objectivity. In this article, taking into account Ricoeur's views, we examine the concepts of “revelation and testimony” in Goran's holy texts; then by analyzing the poetry and discourse of “Nowruz Sorani” in this context, we try to demonstrate the objective pattern of these concepts in the sacred texts of Goran (Yarsan/Ahl-e-Haq). This suspension causes the revelation to be comprehended according to the unique features of discourses and, at the same time, through their mutual relationships. Paul Ricoeur's hermeneutic phenomenology, emphasizing the stage of critical explanation, enables the Holy Book to move away from the culturally dependent mental interpretations as well as fundamentalist interpretations and continues to be a point of reference and utilization in today's modern world.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hermeneutic phenomenology
  • Goran's holy texts
  • Nowruz Sorani
  • Paul Ricoeur
  • Testimony
  • Revelation
آزادی، محمدعلی. (1377)، آشنایی با عقاید و آداب و رسوم دینی اهل حق در استان کرمانشاه، کرمانشاه: دانشگاه رازی.
حسنی، سید حمیدرضا. (1389)، عوامل فهم متن، چاپ اول، تهران: هرمس.
ریکور، پل. (1396)، زندگی در دنیای متن، ترجمۀ بابک احمدی، تهران: نشر مرکز.
ریکور، پل. (1397)، تاریخ و هرمنوتیک،ترجمۀ مهدی فیضی، تهران: نشر مرکز.
ریکور، پل. (1398)، زمان و حکایت، ترجمۀ مهشید نونهالی، جلد اول، تهران: پردیس دانش.
زرین­ کوب، عبدالحسین. (1369) جستجو در تصوف ایران، تهران: امیرکبیر.
سورانی، نوروز (1386)، دفتر نوروز سورانی، به کوشش سید فریدون دانشور،چاپ دوم، تهران: دالاهو.
سیمز، کارل. (1400)، پُل ریکور، ترجمۀ محمدحسین خسروی، تهران: کرگدن.
شکری محمد. (1396)، پُل ریکور و هرمنوتیک روایی: رهیافتی به هرمنوتیک انتقادی، تهران: نگارستان اندیشه.
صفری، حیدر. (1378) واژه­نامۀ دالاهو، کرمانشاه: چاپ کاشفی
فرای، نورتروپ. (1388) رمز کل: کتاب مقدس و ادبیات، ترجمۀ صالح حسینی، تهران: نیلوفر.
کاکس، جیمز ال. (1397) پدیدارشناسی دین، ترجمۀ جعفر فلاحی، تهران: نشر مرکز.
کانرتون، پل. (1399) جامعه­شناسی انتقادی، ترجمۀ حسن چاوشیان، چاپ سوم، تهران: اختران.
کوزنزهوی، دیوید. (1371) حلقۀ انتقادی، ترجمۀ مراد فرهادپور، چاپ اول، تهران: گیل.
مرادی، محمدرضا. (1376) بررسی تاریخ و تحولات آرای اهل حق و ارتباط آن با ادیان پیش از اسلام، تهران: دانشگاه تهران.
مردوخ، محمد. (1362) فرهنگ مردوخ، سنندج: غریقی.
مکاریک، ایرنا ریما. (1388) دانش­نامۀ نظریه­های ادبی معاصر، ترجمۀ مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگاه.
امام‌جمعه‌زاده، سید جواد؛ ویسی، سارا. (1394)، اهل حق (یارسان) مطالعة مردم‌شناسانه گروهی از شیعیان غالی استان کرمانشاه، مجلۀ شیعه‌شناسی، صص 103- 134.
اوحدی حائری، پروین‌دخت؛ جودکی، محمدعلی. (1394)، نمادشناسی فرقه اهل حق با تأکید بر سروده‌های نامه سرانجام، پژوهشنامۀ ادیان، صص 25-53.
برکاتی، سیده اکرم؛ شاقول، یوسف؛ صافیان؛ محمدجواد. (1399). «بررسی نقش فهم در پیوند پدیدارشناسی و هرمنوتیک در تفکر هیدگر و ریکور»، دوفصلنامۀ فلسفی شناخت «ص81-59»، پژوهشنامۀ علوم انسانی: شمارۀ 1/82.
برکاتی، سیده اکرم؛ علمی سولا، محمدکاظم. (1394). «بررسی رابطۀ مفهوم نماد و استعاره در اندیشۀ ریکور»، فلسفه، سال 43، شمارۀ 2.
بهشتی، محمدرضا؛ داوری، زهرا. (1388)، «متن: نقطۀ تلاقی هرمنوتیک فلسفی و نظریۀ ادبی (هرمنوتیک پدیدارشناسانۀ هانس- گئورک گادامر، پل ریکور و نظریۀ ادبی جدید)»، نقد ادبی، سال 2. شمارۀ 6.
تقوی کوتنائی، علیرضا؛ حق‌جو، سیاوش؛ بالو، فرزاد؛ باقری خلیلی، علی‌اکبر. (1399). «از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت­های سه­گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین­القضات همدانی»، دوفصلنامۀ علمی ادبیات عرفانی، دانشگاه الزهرا (س)، سال دوازدهم، شمارۀ 23.
رحیمی، مهری؛ آذر، امیراسماعیل.(1395)، کتابشناسی فرقۀ اهل حق«یارسان»، مجلۀ عرفان اسلامی، شمارۀ 49، صص 119- 138.
منظمی، اردشیر. (1400). «بازخوانی دین‌بودگی یارسان»، پژوهش­های ادیان، سال نهم، شمارۀ هجدهم.
 
Ricoeur, Paul. (1980)“Toward a Narrative Theology: Its Necessity, Its Resources, Its Dif­ficulties,” Figuring the Sacred.
Ricoeur, Paul.(1971)Esquisse de conclusion, in X. Leon-Dufour, Exégèse et herméneu­tique, Parijs.
Ricoeur, Paul.(1985) “The Text as a Dynamic Identity,” Identity of the Literary Text, ed. M.J. Valdes and O. Miller (Toronto: University of Toronto Press,) 175-186.
Ricoeur, Paul.(1998) Critique and Conviction. Conversations with François Azouvi and Marc De Launay (New York: Columbia University Press,) 139.
Ricoeur, Paul.(1980) “Herméneutique. Les finalités de l’exégèse biblique,”
Ricoeur, Paul. (1980)“On the Exegesis of Genesis 1:1-2:4a,” Figuring the Sacred.
Ricoeur, Paul.(1981)’’Hermeneutics and the human sciences: Essays on language, action and interpretation
Ricoeur, Paul. (1995)“Naming God,” Figuring the Sacred, 217-235.
Ricoeur, Paul. (1995) “Philosophy and Religious Language,” Figuring the Sacred, pp. 35-47.
Ricoeur, Paul. (1976) Interpretation Theory, passim.
Ricoeur, Paul.(1979)"The I-Iermeneutics of Testimony,"
Ricoeur, Paul.(1986)"Structure and Hermeneutics," in The Conflict of Interpretations.
Ricoeur, Paul. (1977)"Toward a Hermeneutic of the Idea of Revelation,".
Ricoeur, Paul.(1980) Toward a Narrative Theology. Its Necessity, Its Resources, Its Dif­ficulties
Ricoeur, Paul. (1991) “Philosophical Hermeneutics and Biblical Hermeneutics,” From Text to Action. Essays in Hermeneutics, II (London: Athlone,)
Ricoeur, Paul.(1967) The Symbolism of Evil. Translated by Emerson Buchanan. Boston: Beacon Press
I. Wallace,(1995) “Introduction,” P. Ricoeur, Figuring the Sacred. Religion, Narra­tive and Imagination (Minneapolis: Fortress Press,) 23.
Schwartz, Sanford.(1983) “Hermeneutics and the Productive Imagination: Paul Ricoeur in the 1970s.” The Journal of Religion 63 (1983): 290-300. Print.
S. Mudge, (1981) Paul Ricoeur on Biblical Interpretation, 23.
X. Amherdt,(2004) L’herméneutique philosophique de Paul Ricoeur et son impor­tance pour l’exégèse biblique en débat avec le new Yale school (Paris: Éditions du Cerf)
van Manen, M. (1990) Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. London, Ontario: Althouse Press.
BoBB CĂTĂLIN VASILE.(2011) “FROM THE PROBLEM OF “EVIL” TO INTERPRETATION. “HERMENEUTIC PHENOMENOLOGY” AS A METHOD FOR UNDERSTANDING THE RELIGIOUS DISCOURSEJournal for the Study of Religions and Ideologies, vol. 10, issue 30 (Winter 2011): 299-317
Moyaert Marianne,(2012)’’ Paul Ricoeur on Biblical Hermeneutics’’, From Soteriological Openness to Hermeneutical Openness: Recent Developments in the Theology of Religions, in Modern Theology 28 (2012) 35-52.
 
Azadi, M. (1378) Acquaintance with the beliefs and customs of Ahl al-Haq, Master's thesis, Department of Religions and Mysticism, Shahr-e Rey Azad University                             
Barakati,A. & others (2020) "Investigation of the role of understanding in the connection between phenomenology and hermeneutics in Heidegger and Ricoeur's thinking" two quarterly journals of the philosophy of cognition "59-81", Journal of Humanities: No. 82/1                                                                                                                 
Barakati,A. & others (2015) "Investigating the relationship between the concept of symbol and metaphor in Ricoeur's thought", Philosophy, year 43, number 2                        
Beheshti, M. & others (2009), "Text: the intersection point of philosophical hermeneutics and literary theory (phenomenological hermeneutics of Hans-Georg Gadamer, Paul Ricoeur and new literary theory)", Literary Review, Vol 2, N. 6
Connerton, P. (2019) Critical Sociology, translated by Hassan Chavoshian, (3), Akhtaran.
Cox, J.L. (2018)A Guide to The Phenomenology of Religion, translated by Jafar Fallahi, Tehran: Markaz.
Fry, N. (2009) The Great Code: The Bible and Literature, translated by Saleh Hosseini, Tehran, Nilofar.
Hasani, S.H (2010), Factors of understanding the text, first edition, Tehran: Hermes Publications.
Imam Jumazadeh, Seyyed Javad& Veysi ,S. (2015), Ahle Haq (Yarsan), an anthropological study of  a group of Ghali Shiites in Kermanshah Province, Shia Journal, pp. 103-134
Kotenaei,A.& others (2021) "From Ricoeur's hermeneutic arc to  Tripartite Interpretive Stages in the Thought and works of Ayn al-Quzat Hamadani", biannual scientific   journal of mystical literature, AlZahra University (S), year 12, number 23.
Kouzenzhovi, D.(1992) Critical Circle, translated by Murad Farhadpour, first edition, Tehran: Gil.
Makaryk,I.R. (2009) Encyclopaedia of Contemporary Literary Theories, translated by Mehran Mohajer and Mohammad Nabovi, Tehran, Aghah
Mardukh, M. (1983) Farhang Mardukh, Sanandaj, Ghareghi.
Monazzami,A. (2022) "Rereading the religion of Yarasan", Religious Studies, Vol.9, No.18.
Moradi,M.(1997) Studying the history and developments of Ahl al-Haq opinion and its relationship with pre-Islamic religions, Tehran: University of Tehran.
Ohadi Haeri, P.& Jodki, M. (2015), Symbology of the Ahl al-Haq Sect with an Emphasis on the Poems of the Last Name, Adian Research Paper, pp. 53-25.
Rahimi, M.& Azar, A. (2016), Bibliography of Ahl Haq Sect "Yarsan", Islamic Mysticism Magazine, No. 49, pp. 119-138.
Ricoeur, Paul. (2016), La vie dans le monde du texte, translated by Babak Ahmadi, Tehran:Markaz
Ricoeur, Paul. (2019), Temps et Recit, translated by Mahshid Nownahali, (1), Tehran: Pardis Danesh.
Ricoeur, Paul. (2018), History and Hermeneutics, translated by Mehdi Faizi, Tehran: Markaz
Safari, H. (1999) Dictionary of Dalahu, Kermanshah, Kashefi.
Shokri .M (2016),Ricoeur Paul- Criticism and interpretation: Tehran: Nagaristan Andisheh.
Sims, C.(2021), Paul Ricoeur, translated by Mohammad Hossein Khosravi, Tehran: Kargadan.
Surani, Nowruz (2007), Surani's Nowruz book, by the efforts of Seyed Fereydoun Daneshvar, (2), Tehran, Dalaho.
ZarinKoob,A. (1990) A Search in Iranian Sufism, Tehran: Amir Kabir.
BoBB CĂTĂLIN VASILE.(2011) “FROM THE PROBLEM OF “EVIL” TO INTERPRETATION. “HERMENEUTIC ENOMENOLOGY” AS A METHOD FOR UNDERSTANDING THE RELIGIOUS DISCOURSEJournal for the Study of Religions and Ideologies, vol. 10, issue 30 . 299-317.
X. Amherdt,(2004) L’herméneutique philosophique de Paul Ricoeur et son impor­tance pour l’exégèse biblique en débat avec le new Yale school (Paris: Éditions du Cerf)L.S. Mudge, (1981) Paul Ricoeur on Biblical Interpretation, 23.
I. Wallace,(1995) “Introduction,” P. Ricoeur, Figuring the Sacred. Religion, Narra­tive and Imagination (Minneapolis: Fortress Press,) 23.
Moyaert Marianne,(2012)’’ Paul Ricoeur on Biblical Hermeneutics’’, From Soteriological Openness to Hermeneutical Openness: Recent Developments in the Theology of Religions, in Modern Theology 28 (2012) 35-52.
Ricoeur, Paul. (1980)“Toward a Narrative Theology: Its Necessity, Its Resources, Its Dif­ ficulties,” Figuring the Sacred.
Ricoeur, Paul. ,(1971)Esquisse de conclusion, in X. Leon-Dufour, Exégèse et herméneu­tique, Parijs.
Ricoeur, Paul ,(1985) “The Text as a Dynamic Identity,” Identity of the Literary Text, ed. M.J. Valdes  and O. Miller (Toronto: University of Toronto Press,) 175-186.
Ricoeur, Paul,(1998) Critique and Conviction. Conversations with François Azouvi and Marc De Launay (New York: Columbia University Press,) 139.  
Ricoeur, Paul ,(1980) “Herméneutique. Les finalités de l’exégèse biblique,”
Ricoeur, Paul, (1980)“On the Exegesis of Genesis 1:1-2:4a,” Figuring the Sacred.
Ricoeur, Paul,(1981)’’Hermeneutics and the human sciences: Essays on language, action and interpretation
Ricoeur, Paul, (1995)“Naming God,” Figuring the Sacred, 217-235.
Ricoeur, Paul.,(1995) “Philosophy and Religious Language,” Figuring the Sacred, pp. 35-47.
Ricoeur, Paul, (1976) Interpretation Theory, passim.
Ricoeur, Paul,(1979)"The I-Iermeneutics of Testimony,"
Ricoeur, Paul,(1986)"Structure and Hermeneutics," in The Conflict of Interpretations.
Ricoeur, Paul, (1977)"Toward a Hermeneutic of the Idea of Revelation,".
Ricoeur, Paul,(1980) Toward a Narrative Theology. Its Necessity, Its Resources, Its Dif­   ficulties
Ricoeur, Paul, (1991) “Philosophical Hermeneutics and Biblical Hermeneutics,” From Text to Action. Essays in Hermeneutics, II (London: Athlone,).
Ricoeur, Paul ,(1967) The Symbolism of Evil. Translated by Emerson Buchanan. Boston:Beacon Press
Schwartz, Sanford.(1983) “Hermeneutics and the Productive Imagination: Paul Ricoeur  in the 1970s.” The Journal of Religion 63 (1983): 290-300. Print.
van Manen, M. (1990) Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. London, Ontario: Althouse Press.