نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

دربارۀ عطار، شاعر عارف و بلندآوازۀ ایرانی، کتاب‌ها و مقالات بسیاری نوشته شده است و تاکنون کارنامۀ پرباری در عرصۀ عطارپژوهی پیش رو داریم. شمار زیاد این پژوهش‌ها، ضرورت بررسی و تحلیل آن‌ها را بیش از پیش نشان می‌دهد تا بتوان از چندوچون این تحقیقات، آگاه و از دستاوردهای این محققان، بهره‌مند شد و از پژوهش‌های تکراری پرهیز کرد. بررسی میراث پژوهشی دربارۀ شخصیت‌های ادبی از جمله کارهای بایسته در پژوهش‌های ادبی امروزی است که به آگاهی پژوهشگران از کارهای انجام‌گرفته و انجام‌نگرفته دربارۀ آنان بسیار یاری می‌رساند و مقالۀ حاضر، با روش توصیفی-تحلیلی به عطار اختصاص دارد. به‌دلیل گستردگی پژوهش‌ها دربارۀ عطار، در این مقاله، تنها به کارنامۀ عطارپژوهی در مقالات فارسی پرداخته شده است. بازۀ زمانی مورد بررسی از 1300 ش تا 1395 ش را دربرمی‌گیرد. در این 95 سال، در مجلات تخصصی ادبی، به‌ویژه مجلات علمی-پژوهشی، 650 مقالۀ فارسی در زمینۀ عطارپژوهی به چاپ رسیده است که در این مقاله، آمار توزیع زمانی و موضوعات کلی و جزئی این مقالات، در جدول‌های متعدد آمده و تحلیلی از سیر عطارپژوهی و رویکردهای آن در این 95 سال صورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying the Record of Attar-related Studies in Persian Articles (from 1300 SH to 1395 SH)

نویسندگان [English]

  • Morteza Davari 1
  • Alireza Fouladi 2
  • Seyyed Mohammad Rastgoufar 2
  • Reza Shajari 2

1 PhD student in Persian language and literature, Kashan University, Kashan, Iran

2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Kashan University, Kashan, Iran

چکیده [English]

Numerous books and articles have been written about the mystic and celebrated Iranian poet, Attar, and there is hence an extensive record of Attar-related studies. The proliferation of these studies further demonstrates the necessity of studying and analyzing them in order to have a good grasp of the depth and breadth of conducted studies and their achievements, and to refrain from undertaking repetitive studies. Keeping a record of research heritage of literary figures is one of the necessary undertakings in today's literary research, which aids researchers to be aware of the issues that have or have not been investigated with regard to them. Attar is the focus of the present descriptive-analytic study. Due to the vastness of Attar-related studies, only the record of relevant studies in Persian articles is discussed in this article. The time period covered by the study is 1300 SH to 1395 SH. Six-hundred fifty Persian articles about Attar have been published in specialized literary journals, especially scientific-research ones, during these 95 years. Statistics related to time distribution of these articles and their broad and detailed topics have been presented in several tables, and an analysis of the trend and approaches of Attar-related studies in these 95 years has been carried out.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Persian mystical poetry
  • Farid al-Din Mohammad Attar Neyshabouri
  • Attar-related studies
  • Persian articles
آذرگون، علی. (1383). «نماد در منطق‌الطیر عطار نیشابوری». ادبیات فارسی. ش 2. صص 130-151.
احمدی، بابک. (1376). چهار گزارش از تذکرةالاولیاء عطار. مرکز. تهران.
اخترزند، ناتاشا. (1394). «کدام سیمرغ، شاهنامه یا منطق‌الطیر؟». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. ش 113. صص 134-154.
اخلاقی، اکبر. (1377). تحلیل ساختاری منطق‌الطیر عطار. فردا. اصفهان.
اسعد، محمدرضا، کمالی بانیانی، محمدرضا و مهدی رضا کمالی بانیانی. (1394). «واکاوی و سنجش توحید ولایی-اسلامی مابین علامه طباطبایی، شیخ محمود شبستری و عطار نیشابوری». پژوهش­های اعتقادی-کلامی. ش 18. صص 7-36.
اسماعیلی، آذر و علی عباسی. (1393). «بررسی کارکرد روایی دو حکایت از الهی‌نامۀ عطار براساس نظریۀ گرمس و ژنت». جستارهای زبانی. ش 20. صص 17-44.
اشرف‌زاده، رضا. (1363). «ادبیات انقلابی». مشکات. ش 5. صص181-201.
امن‌خانی، عیسی و منا علی‌مددی. (1394). «منطق‌الطیر عطار: چندصدایی یا هم‌صدایی (نگاهی به تقدیر تراژیک نظریه‌های ادبی در ایران: مطالعۀ موردی منطق مکالمۀ باختین)». تاریخ ادبیات. ش 3/77. صص 37-56.
باقری، بهادر. (1387). فرهنگ شرح‌های حافظ. امیرکبیر. تهران.
بیانلو، حسن. (1375). «داستان‌پردازی عرفانی عطار». نامۀ فرهنگ. ش 24. صص 150-159.
بیانی، مهدی. (1321). «پندنامه-ولدنامه-پسرنامۀ شیخ عطار». مهر. سال هفتم. ش 4. صص 254-256.
پورجوادی، نصرالله. (1379). «تحفة‌الملوک و شیخ صنعان». معارف. دورۀ هفدهم. ش 1. صص 3-20.
ــــــــــــــــ . (1371). «حکمت دیوانگان در مثنوی‌های عطار»‌. نشر دانش. ش 173. صص 2-16.
ــــــــــــــــ . (1367). «فقع­گشودن فردوسی و سپس عطار (بخش دوم)». نشر دانش. ش 46. صص 14-21.
پورنامداریان، تقی. (1375). دیدار با سیمرغ (هفت مقاله در عرفان، شعر و اندیشۀ عطار). پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران.
ــــــــــــــــ . (1376). «نگاهی به داستان‌پردازی عطار». ادبیات داستانی. ش 44. صص 61-75.
  تقوی، محمد. (1389). «از کعبه تا روم (بررسی تطبیقی داستان شیخ صنعان و فاوست گوته)». متن‌شناسی ادب فارسی. ش 6. صص 1-28.
حسن‌لی، کاووس. (1380). سعدی‌پژوهی. بنیاد فارس‌شناسی. فارس.
حسن‌لی، کاووس و سعید حسام پور. (1389). خیام‌پژوهی. علم. تهران.
حسین‌آبادی، مریم و سید محمود الهام‌بخش. (1385). «دیوانگان؛ سخنگویان جناح معترض جامعه در عصر عطار». کاوش‌نامۀ زبان و ادبیات فارسی. ش 13. صص 71-100.
حسینی، سیدحسن. (1384). «عطار، تمثیل و سمبلیسم عرفانی». شعر. ش 43. صص 3-10. 
حمیدی، مهدی. (1344). «عطار در مثنوی‌های گزیدۀ او و گزیدۀ مثنوی‌های او». یغما. ش 210. صص 524-529.
حیدری، علی. (1382). «سنجش حکایات مشابه مولوی با مثنوی‌های عطار». متن‌پژوهی ادبی. ش 17.  صص 134-154.
خدایاری، مصطفی. (1394). «مرگ و موت ارادی از دیدگاه سنایی، عطار و مولانا». عرفانیات در ادب فارسی. ش 25. صص 54-76.
ــــــــــــــــ . (1395). «مرگ و موت ارادی از دیدگاه سنایی، عطار و مولانا با رویکرد تمثیلی». تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی. ش پیاپی 27.  صص 41-66.
خزاعی‌فر، علی. (1384). «رئالیسم جادویی در تذکرة‌الاولیاء». نامۀ فرهنگستان. ش 25. صص 6-21.
خزایی، محمد و فریناز فربود، (1382). «بررسی تصویر نماد سیمرغ (با تأکید بر شاهنامۀ فردوسی و منطق‌الطیر عطار)». هنرهای تجسمی. ش 20. صص 4-14.
خسروی، حسین. (1387). «نگاهی به نمادپردازی عطار در منطق‌الطیر». ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی. ش 12. صص 65-80.
دبیرخانۀ کنگرۀ جهانی عطار. (1374).  سایه در خورشید (مجموعه مقالات کنگرۀ جهانی بزرگداشت عطار نیشابوری). آیات. تهران.
دستغیب، سید عبدالعلی. (1374). «مرغان را زبانی دیگر است؛ ساختار داستانی منطق‌الطیر». کیهان فرهنگی. ش 120. صص(31-27).
دهقان، علی و دادرس محمدی. (1391). «تحولات اسطورۀ سیمرغ در گذر از حماسه به عرفان (براساس شاهنامۀ فردوسی و منطق‌الطیر عطار)». عرفانیات در ادب فارسی. ش 10. صص 51-66.
روضاتیان، سیده مریم و سید علی‌اصغر میرباقری‌فرد. (1389). «جایگاه شرح تعرف در میان مآخذ تذکرة‌الاولیاء». متن‌پژوهی ادبی. ش 44، صص 9-28.
زرین‌کوب، عبدالحسین. (1350). «شیخ صنعان». یغما. ش 275. صص 257- 266.
ـــــــــــــــــــــ . (1380). صدای بال سیمرغ (دربارۀ زندگی و اندیشۀ عطار). سخن. تهران.
زندی، معصومه. (1394). «بررسی تأثیر منطق‌الطیر عطار در افسانۀ قرون». عرفانیات در ادب فارسی. ش 24. صص 73-92.
ساجدی، علی. (1390). «دو روایت از یک حکایت در شعر عطار و مولانا». پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی. ش 1 (پی در پی 5). صص 69-83.
سعیدی سیرجانی، علی اکبر. (1358). «شیخ صنعان». نگین. ش 172. صص 27-34.
ـــــــــــــــــــــــــــ . (1358). «شیخ صنعان». نگین. ش 173. صص 23-30.
ـــــــــــــــــــــــــــ . (1358). «شیخ صنعان». نگین. ش 174. صص 20-20.
شریفی صحی، محسن. (1395). «گریماس، یک روش مرده». نقد ادبی. سال نهم. ش 34. صص 201-214.
شوشتری، نورالله. (1377). مجالس‌المؤمنین. تصحیح سید احمد عبدمنافی. اسلامیه. تهران.
صنعتی­ نیا، فاطمه. (1365). «داستان‌سرایی عطار». رشد آموزش زبان و ادب فارسی. ش 4 و 5. صص 26-28.
طاهری، قدرت‌الله. (1389). «شهسوار ایمان در دیدگاه عطار نیشابوری و سورن کی­یر کگور». پژوهش‌های ادبی. ش 27. صص 58-37.
طغیانی، اسحاق و زهره مشاوری. (1393). «بررسی تطبیقی مفهوم سلوک در رمان سیذارتا و حکایت شیخ صنعان». ادبیات عرفانی و اسطوره­شناختی. ش 34. صص 161-192.
عشقی سردهی، علی. (1378). «داستان‌پردازی در منطق‌الطیر عطار». مشکات. ش 65-62. صص 428-443.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد بن ابراهیم. (1384). منطق‌الطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیقات: محمدرضا شفیعی کدکنی. سخن. تهران.
علی‌پور، نعمت‌الله. (1389). «درد عارفانه در آثار عطار نیشابوری». زبان و ادب فارسی (ادب و عرفان). ش 5. صص 62-79.
فدوی، طیبه. (1392)، «مفهوم مرگ اختیاری از دیدگاه سنایی و عطار». عرفانیات در ادب فارسی. ش 17. صص 85-103.
فروزانفر، بدیع­الزمان. (1340). شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری. انجمن آثار ملی. تهران.
قهرمانی، سلطان شرف‌الدین. (1309). «فریدالدین عطار صاحب بلبل‌نامه». آرمان. ش 3. صص 114-118.
کاظمی‌فر، معین. (1392). «کارکرد سیاسی و اجتماعی دیوانگان دانا بر پایۀ حکایات مثنوی­های عطار». ادب­پژوهی. ش 24. صص 83-104.
کریم‌پسندی، کورس. (1392). «مفهوم درد از دیدگاه عطار». عرفان اسلامی. ش 37. صص 81-100.
ـــــــــــــــــــ . (1395). «مفهوم درد و لذت از دیدگاه عطار نیشابوری عرفانیات در ادب فارسی». عرفانیات در ادب فارسی. ش 28. صص 89-103.
کمالی بانیانی، محمدرضا و یوسف نیری. (1385). «مقایسۀ نظریۀ ولایت از دیدگاه شیخ محیی­الدین عربی، شیخ محمود شبستری، عطار نیشابوری و علامه طباطبایی». متن­پژوهی ادبی. ش 27. صص 139-170.
محبتی، مهدی. (1385).«قلمرو و ماهیت شعر از دیدگاه عرفانی عطار». مطالعات عرفانی. ش 4. صص 159-174.
محمدی، گردآفرین و مهدی فاموری. (1390). «بررسی و مقایسۀ دو نماد فرهنگی شرق و غرب». مطالعات ادبیات تطبیقی. ش 19. صص 133-148.
محمدی حاجی‌آبادی، فائزه و حسن‌علی پورمند. (1390). «بررسی تطبیقی سیمرغ با استناد به اوستا، شاهنامه و منطق‌الطیر». نقش‌مایه. سال چهارم. ش 8. صص 57-64.
مرادی، ایوب و سارا چالاک. (1394). «وادی مجهول (بررسی نمادهای حکایت شاه و کنیزک از رهگذر تطبیق آن با داستان‌های شیخ سمعان، سیذارتا و داستان زندگی مولانا)». کهن­نامۀ ادب پارسی. سال ششم. ش 3. صص 82-101.
مرتضوی، منوچهر. (1335). «یادداشتی درباره تأثر خواجه حافظ از داستان شیخ صنعان». زبان و ادب فارسی. ش 40. صص 362-393.
مشاوری، زهره، نصر اصفهانی محمدرضا و سید مرتضی هاشمی. (1391). «مقایسۀ تحلیلی رمان سیذارتا با حکایت شیخ صنعان». ادبیات تطبیقی. ش 6. صص 241-264.
مشتاق، زینب. (1387). «بررسی و مطالعۀ تطبیقی منطق‌الطیر عطار در افسانۀ قرون هوگو». پژوهش‌های ادبی. ش 19. صص 139-153.
مصطفوی سبزواری، رضا. (1375)، «عطار در هندوستان (پژوهشی در نسخه‌های خطی و چاپی و شرح­های آثار عطار در هند» (1)، نامۀ پارسی. ش 1. صص 255-304.
ـــــــــــــــــــــــ . (1375). «عطار در هندوستان» (2). نامۀ پارسی. ش 55. صص 66-98.
ـــــــــــــــــــــــ . (1377). «عطار در هندوستان» (3). نامۀ پارسی. ش 10. صص 188-202.
مهاجری‌زاده، غزال. (1388). «بررسی تطبیقی سخنان ابوالقاسم نصرآبادی، عارف قرن چهارم، با ترجمۀ آن­ها در منابع فارسی». کتاب ماه، ادبیات. ش 141. صص 32-35.
میرانصاری، علی. (1382). کتاب­شناسی شیخ فریدالدین عطار نیشابوری. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. تهران.
مینوی، مجتبی. (1340). «از خزائن ترکیه (3)». دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، سال هشتم. ش 3. صص 1-29.
نفیسی، سعید. (1386). زندگینامۀ عطار نیشابوری (جستجو در احوال و آثار فریدالدین عطار نیشابوری). اقبال. تهران.
نوروزی، زینب. (1391). نظامی‌پژوهی. علمی و فرهنگی. تهران.
نیک‌روز، یوسف. (1387). «بررسی مفهوم عرفانی «درد» در شعر عطار». کاوش‌نامۀ زبان و ادبیات فارسی. ش 17. صص 209-248.
 
References
Ahmadi, B. (1997). Chahar gozaresh az Tazkereh-al-Awliya [Four reports on Attar’s Tazkereh-al-Awliya]. Markaz.
Akhlaghi, A. (1998). Tahlile sakhtari Maniq-u-ayr [Structural analysis of Attar’s Maniq-u-ayr]. Farda.
Akhtarzand, N. (2015). Which Simurgh, Shahnameh or Attar’s Maniq-u-ayr? Roshd Magazine of Persian Language and Literature Education,(113), 154-134.
Alipour, N. (2010). Mystical pain in the works of Attar Neyshabouri. Persian Language and Literature (Literature and Mysticism),(5), 62-79.
Amnkhani, I., & Alimadadi, M. (2015). Attar’s  Maniq-u-ayr: Polyphony or monophony (A look at the tragic fate of literary theories in Iran: The case of the logic of Bakhtin dialogue). History of Literature, 3(77), 37-56.
As’ad, M., Kamali Baniani, M. R., & Kamali Baniani, M. R. (2015). Analysis and assessment of provincial-Islamic monotheism between Allameh Tabatabai, Sheikh Mahmoud Shabestari and Attar Neyshabouri. Theological-Doctrinal Research, (18), 7-36.
Ashrafzadeh, R. (1984). Revolutionary literature. Meshkat, (5), 181-201.
Attar, F. M. (2005). Maniq-u-ayr (M. Shafiei Kadkani, Ed.). Sokhan.
Azargoon, A. (2004). Symbol in Attar Neyshabouri’s Maniq-u-ayr. Persian Literature, (2), 130-151.
Bagheri, B. (2008). Farhange sharhhaye Hefez [Lexicon of Hafez commentaries]. Amirkabir.
Bayani, M. (1942). Sheikh Attar’s Pandnameh-Valadname- Pesarname. Mehr, 7(4), 254-256.
Bianlu, H. (1996). Attar's mystical storytelling. Letter of Culture, (24), 150-159.
Dastgheib, S. (1995). Birds possess another language: The narrative structure of Maniq-u-ayr. Kehan Farhangi, (120), 27-31.
Dehghan, A., & Dadras, M. (2012). Changes to Simurgh myth in the transition from epic to mysticism (based on Ferdowsi's Shahnameh and Attar's Maniq-u-ayr). Mysticism in Persian Literature, (10), 51-66.
Eshghi Sardehi, A. (1999). Storytelling in Maniq-u-ayr. Meshkat, (62-65), 428-443.
Esmaili, A., & Abbasi, A. (2014). The study of the narrative function of two stories from Ilahi-nameh by Attar based on theory of Gremas and Genette. Language Research, (20), 14-17.
Fadavi, T. (2013). The concept of voluntary death from the perspective of Sanai and Attar. Mysticism in Persian Literature, (17), 103-85.
Forouzanfar, B. (1961). Sharhe ahval va naghd va tahlile asare Sheikh Farid al-din Mohammad Attar Neyshabouri [Biography and critique and analysis of the works of Sheikh Farid al-din Mohammad Attar Neyshabouri]. National Works Association.
Ghahremani, S. (1930). Farid al-din Attar: The author of Bolbolnameh. Arman, (3), 114-118.
Hamidi, M. (1965). Attar in selected Masnavies and excerpts from his Masnavi. Yaghma, (210), 524-529.
Hasanli, K. (2001). Sa’di pazhuhi [Studying Sa’di]. Persian Studies Foundation.
Hasanli, K., & Hesampour, S. (2010). Khayyam pazhhi [Studying Khayyam]. Alam.
Heidari, A. (2003). A comparison between similar stories in Mowlavi Masnavi and those of Attar. Literary Text Research, 7 (17), 134-154.
Hosseinabadi, M., & Elhambakhsh, S. M. (2006). The fools: Spokesmen of the protesting fraction of society in the era of Attar. Journal of Research in Persian Language and Literature, (13), 71-100.
Hosseini, S. H. (2005). Attar, allegory and mystical symbolism. Poetry, (43), 3-10.
Kamali Baniani, M., & Nayeri, Y. (2006). Comparison of the thesis of Imamate from Mohiyeddin Arabi, Shabestari, Attar and Allame Tabataba'i perspectives. Literary Text Research, 10 (27), 139-170.
Karim Pasandi, K. (2013). Concept of pain from Attar’s viewpoint. Islamic Mysticism, 10 (37), 81-100.
Karim Pasandi, K. (2016). Concept of pain and joy in Attar's view. Mysticism in Persian literature, 7 (28), 89-103.
Kazemifar, M. (2013). The socio-political functions of intelligent fools based on the tales of Attar. Persian Language and Literature, 7 (24), 83-104.
Khazaei, M., & Farbod, F. (2003). The study of the image of the symbol of Simurgh (with emphasis on Ferdowsi's Shahnameh and Attar's Maniq-u-ayr). Visual Arts, (20), 4-14.
Khazaeifar, A. (2005). Magical realism in the Tazkereh-al-Awliya. Farhangistan Letter, 7 (1/25), 6-21.
Khodayari, M. (2015). Death and voluntary death from Sanai, Attar and Mowlana’s points of view. Mysticism in Persian Literature, 7 (25), 54-76.
Khodayari, M. (2016). Death and voluntary death from Sanai’s, Attar's and Mowlana's points of view: A symbolic approach. Journal of Research Allegory in Persian Language and Literature, 8 (27), 41-66.
Khosravi, H. (2008). A glance at Attar's symbolism in Maniq-u-ayr. Mytho-Mystic Literature, 4 (12), 65-80.
Minavi, M. (1961). From the treasures of Turkey (3). Faculty of Literature and Humanities, University of Tehran, 8 (3), 2-29.
Mir Ansari, A. (2003). Ketabshenasi Sheikh Farid al-din Attar Neyshabouri [Bibliography of Sheikh Farid al-din Attar Neyshabouri](3rd ed.). Association of Cultural Works and Honors.
Mohabbati, M. (2006). Attar’s mystical viewpoint on the realm and the nature of poetry. Mystical Studies, 1(4), 174-159.
Mohajerizadeh, Gh. (2009). Comparative study of the sayings of Abolghasem Nasrabadi, the mystic of the fourth century, with their translation in Persian sources. Book of the Month of Literature, (141), 32-35.
Mohammadi Hajiabadi, F., & Poormand, H. (2011). Comparative study of Simurgh with reference to Avesta, Shahnameh and Maniq-u-ayr. Naghshmayeh (Motif), 4 (8), 57-64.
Mohammadi, G., & and Famoori, M. (2011). The study and comparison of two cultural symbols: Faust and Sheikh San’an. Comparative Literature Studies, 5 (19), 133-148.
Mooshtaqi, Z. (2008). Analysis and comparative study of Attar’s Maniq-u-ayr and Hugo’s Centuries Legend. Literary Research, 5(19), 139-153.
Moradi, A., & Chalak, S. (2015). Unknown valley: Study of the symbols of the story of the King and the Maid through its adaptation to the stories of Sheikh San’an, Siddhartha and the life story of Mowlana. Classical Persian Literature, 6(3), 82-101.
Mortazavi, M. (1956). A note on the influence of Hafez from the story of Sheikh San’an. Persian Language and Literature, (40), 362-393.
Moshaveri, Z., Nasr Esfahani, M., & Hashemi, S. M. (2012). Analytical comparison of the novel of Siddhartha and the tale of Sheikh San'an. Comparative Literature, 3 (6), 241-264.
Mostafavi Sabzevari, R. (1996). Attar in India (2). Nameh Parsi (Persian Letter), (55), 66-98.
Mostafavi Sabzevari, R. (1996). Attar in India: A study of manuscripts and prints and descriptions of Attar in India (1). Nameh Parsi (Persian Letter), (1), 304-255.
Mostafavi Sabzevari, R. (1998). Attar in India (3). Nameh Parsi (Persian Letter), (10), 188-202.
Nafisi, S. (2007). Zendegi nameh Attar Neyshabouri [Biography of Attar Neyshabouri: Exploring the life and works of Farid al-Din Attar Neyshabouri] (3rd ed.). Iqbal.
Nikrooz, Y. (2008). The study of the mystical concept of ‘pain’ in Attar's poetry. Journal of Research in Persian Language and Literature, 9 (17), 209-248.
Nowruzi, Z. (2012). Nezami Pazhuhi [Studying Nezami]. Elmi-Farhangi.
Pourjavadi, N. (1988). Boasting by Ferdowsi and then Attar (part two). Nashr-e Danesh, (46), 21-24.
Pourjavadi, N. (1992). The wisdom of the fools in Attar's Masnavies. Nashr-e Danesh, (173), 2-16.
Pourjavadi, N. (2000). Tohfat- al-Molouk and Sheikh Sanan. Ma'aref, 17 (1), 3-20.
Pournamdarian, T. (1996). Didar ba Simurgh [Meeting Simurgh: Seven articles on mysticism, poetry and thoughts of Attar] (2nd ed.). Institute of Humanities and Cultural Studies.
Pournamdarian, T. (1997). A glance at Attar's storytelling, Journal of Research in Narrative Literature, (44), 75-61.
Rozatian, S. M., & Mirbagherifard, S. A. (2010). The position of "Sharh-e Taarrof" comparing to the other sources of Tazkerat-al Awliya. Literary Text Research, 14(44), 9-28.
Saeedi Sirjani, A. (1979). Sheikh San’an. Negin, (172), 27-34.
Saeedi Sirjani, A. (1979). Sheikh San’an. Negin, (173), 30-23.
Saeedi Sirjani, A. (1979). Sheikh San’an. Negin, (174), 20-20.
Sajedi, A. (2011). Two narratives of a story in the poetry of Attar and Rumi. Research in Literary Criticism and Stylistics, (1/5),69-83.
Sanati Nia, F. (1386). Attar storytelling. Roshd Magazine of Persian Language and Literature Education, (4 -5), 26-28.
Secretariat of Attar World Congress. (1995). Shadow in the sun: Proceedings of the world congress in honor of Attar Neyshabouri. Ayat.
Sharifi Sehhi, M. (2016). Grimas: A dead method. Literary Criticism, 9(34), 201-214.
Shustari, N. (1998). Majalis al-mu'minin (S. A. Abd al-Manafi, Ed.). Islamieh.
Taghavi, M. (2010). From Mecca to Rome: The comparative study of Attar’s Sheikh of San’an and Goethe’s Faust. Textual Criticism of Persian Literature, (6), 1-28.
Taheri, Gh. (2010). “Theknight of faith” in Attar Neishabouri and Soren Kierkegaard's view. Literary Research, 7 (27), 37-58.
Toqyani, I., & Mashaveri, Z. (2014). “Suluk” in the story of Sheikh San’an and Siddhartha: A comparative analysis. Journal of Mytho-Mystic literature, 10 (34), 161-192.
Zandi, M. (2015). Study of the effect of Attar’s Maniq-u-ayr on legend of centuries. Mysticism in Persian Literature, 6 (24), 73-92.
Zarrinkoub, A. (1971). Sheikh San’an. Yaghma, (275), 257-266.
Zarrinkoub, A. (2001). Sedaye bale Simurgh [The sound of Simurgh wing (about Attar's life and thought)](3rd ed.). Sokhan.