نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

چکیده

وحدت از مفاهیم محوری در تفکر عرفانی است. مولانا برای تفهیم این مفهوم، همچون بسیاری از مفاهیم غامض عرفانی، از استعاره بهره برده است. در این پژوهش، استعاره‌های مولانا از مفهوم وحدت در مثنوی معنوی، براساس نظریۀ استعارۀ شناختی لیکاف و جانسون، بررسی و تحلیل شده است. هدف از این مقاله آن است که با تحلیل استعاره‌ها و تشخیص نوع و کارکرد شناختی آن‌ها، دیدگاه مولانا به این مفهوم، نحوۀ معرفی آن به مخاطب و عوامل مؤثر در انتخاب این استعاره‌ها را دریابیم. ابتدا نمونه‌های استعاره‌های وحدت را استخراج کردیم و بعد به تحلیل و توصیف آن پرداختیم. مولانا در مثنوی، از هفت کلان‌استعارۀ نور، انسان، عنصر طبیعی، شیء، مکان و ظرف، روییدنی‌ها و مفهوم انتزاعی استفاده کرده که اغلب استعاره‌ها از نوع هستی‌شناختی هستند. با این استعاره‌ها، تمام ویژگی‌ها و کارکردهای مفهوم وحدت، به‌نحوی‌که با اصل حفظ اسرار منافات نداشته باشد، برای مخاطب به تصویر کشیده شده است. عواملی مانند شغل خطابه و ارتباط با عموم مردم، سبک شاعری و محیط زندگی مولانا در گزینش استعاره‌هایی ساده، ملموس و عامیانه تأثیرگذار بوده است، اما دسته‌ای از استعاره‌ها هستند که تصویر ارائه‌شده از وحدت، در آن‌ها بسیار انتزاعی است و گویی برای محرمان و مخاطب خاص به‌کار رفته است، مانند «وحدت بی‌رنگی است»، «وحدت فکر است» و... . در این استعاره‌ها، تصویری که برای معرفی مفهوم انتزاعی وحدت به‌کار رفته، خود انتزاعی است و نیاز به معرفی دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Elucidating the Concept of Unity in Masnavi through Conceptual Metaphor

نویسندگان [English]

  • Seyede Zahra Mirnezhad 1
  • Mohammad Taghavi 2
  • Maryam Salehinia 3

1 PhD student of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran,

چکیده [English]

Unity is of the central concepts in mystical thinking. Mawlana has used metaphor to elucidate this concept, similar to numerous other inexplicit mystic concepts. In this study, metaphors used for the concept of unity by Mawlana's in Masnavi Ma’navi (The Spiritual Couplets) have been studied and analyzed based on Lakoff and Johnson’s Conceptual Metaphor Theory. The present study aimed at understanding Mawlana’s view about the concept, his style of introducing that to the audience, and the factors affecting his choice of metaphors, through analyzing the metaphors and identifying their type and cognitive functions. Accordingly, we first extracted instances of unity metaphors and then analyzed and described them. In Masnavi, Mawlana has used seven meta-metaphors of light, man, natural element, object, place and container, growing entities, and abstract concept; most of which are ontological metaphors. Through these metaphors, all the features and functions of the concept of unity are displayed to the audience, though via observing confidentiality principle. Rumi's eloquence as an orator, congenial relationwith the public, poetic style, and living environment have been influential in choosing simple, tangible and popular metaphors. Nonetheless, there is a category of metaphors, such as “unity is colorlessness” or “unity is thought”, in which the presented image of unity is highly abstract; as if it needs to be interpreted by special target audience or elites. In these metaphors, the image used to introduce the abstract concept of unity is itself abstract and needs to be clarified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Unity
  • Conceptual Metaphor
  • Mawlana
  • Masnavi Ma’navi (The Spiritual Couplets)
  • Lakoff and Johnson
منابع
قرآن کریم. (1383). ترجمۀ حسین انصاری. نشر اسوه. قم.
افراشی، آزیتا. (1395). مبانی معناشناسی شناختی. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. تهران.
پالمر، فرانک. (1391). نگاهی تازه به معنی‌شناسی. ترجمۀ کورش صفوی. چ 6. کتاب ماد (وابسته به نشر مرکز). تهران.
پورنامداریان، تقی. (1364). رمزو داستان‌های رمزی در ادب فارسی (تحلیلی از داستان‌های عرفانی-فلسفی ابن‌سینا و سهروردی). شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. تهران.
تاجدینی، علی. (1394). فرهنگ نمادها و نشانه‌ها در اندیشۀ مولانا. چ 3. سروش. تهران.
جعفری، محمدتقی. (1379). مولوی و جهان‌بینی‌ها. مؤسسۀ تدوین آثار علامه جعفری. تهران.
حبیب، اسدالله. (1393). واژه‌نامۀ شعر بیدل. به اهتمام سید مهدی طباطبایی. سورۀ مهر. تهران.
شهیدی، سید جعفر. (1386). شرح مثنوی. چ 5. انتشارات علمی و فرهنگی. تهران.
فروزانفر، بدیع‌الزمان. (1361). احادیث مثنوی. امیرکبیر. تهران.
ـــــــــــــــــ . (1386). شرح مثنوی شریف. چاپ دوازدهم. انتشارات علمی و فرهنگی. تهران.
فریمن، مارگارت. (1390). «شعر و حوزۀ استعاره: به‌سوی نظریۀ شناختی در ادبیات». در کتاب استعاره و مجاز با رویکردی شناختی (آنتونیو بارسلونا). برگردان لیلا صادقی. صص 281-330. نقش جهان. تهران.
قائمی‌نیا، علیرضا. (1393). «استعاره‌های مفهومی در آیات قرآن» در کتاب زبان استعاری و استعاره‌های مفهومی (رضا داوری اردکانی، رضا نیلی‌پور، علیرضا قائمی‌نیا، آنتونی جیان حاج، لطف‌الله یارمحمدی). چ 2. صص 31-60. هرمس. تهران.
کووچش، زولتان. (1395).زبان، ذهن و فرهنگ: مقدمه‌ای مفید و کاربردی. ترجمۀ جهان‌شاه میرزابیگی. تهران: نشر آگاه.
لیکاف، جورج. (1390). «نظریۀ معاصر استعاره». ترجمۀ فرزان سجودی. در کتاب استعاره، مبنای تفکر و ابزار زیبایی‌آفرینی (گردآوری فرهاد ساسانی. چ 2). صص 135-230. سورۀ مهر. تهران.
مرتضوی، منوچهر. (1390). جهان‌بینی و حکمت مولانا. توس. تهران.
مولانا، جلال‌الدین محمد. (1380). مثنوی معنوی. براساس نسخۀ تصحیح‌شدۀ رینولد نیکلسون. با مقدمۀ بدیع‌الزمان فروزانفر. پاد. تهران.
هاشمی، زهره. (1394). عشق صوفیانه در آینۀ استعاره (نظام‌های استعاری عشق در متون عرفانی منثور براساس نظریۀ استعارۀ شناختی). نشر علمی. تهران.
همایی، جلال‌الدین. (1376). مولوی‌نامه (مولوی چه می‌گوید). چ 9. مؤسسۀ نشر هما. تهران.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A Practical Introduction.Second edition. Oxford: Oxford University Press.
Lakoff, G. (1993). The Contemporary Theory of Metaphor in Andrew Ortony (ed). Metaphor and Though. 2nd edition. Cambridge University Press. 202–251.
Lakoff, G. and Johnson, M. (2003). Metaphors We Live By. Chicago and London: The University of Chicago Press.
 
 References
The Holy Qur’an. (2004). (H. Ansari, Trans.). Osveh.
Afrashi, A. (2016). Mabani ma’na shenasi shenakhti [Essentials of cognitive semantics]. Institute for Humanities and Cultural Studies.
Foruzanfar, B. (1982). Ahadithe Masnavi [Hadiths of Masnavi]. Amir Kabir.
Foruzanfar, B. (2007). Sharh-e Masnavi Sharif [Masnavi Sharif Commentary] (12th ed.). Elmi-Farhangi.
Freeman, M. (2011). Poetry and the scope of metaphor: Towards a cognitive theory in literature. In A. Barselona (Ed.), Metaphor and imagery (L. Sadeghi, Trans.) (pp. 281-330). Naghsh-e Jahan Press.
Ghaeminia, A. (2014). Conceptual metaphor in Qur’anic verses. In R. Davari Ardekani, R. Nilipour, A. Ghaeminia , A. Jian & L. Yarmohammadi (Eds.), Metaphorical language and conceptual metaphors (2nd ed.) (pp. 31-60). Hermes.
Habib, A. (2014). Vazhe name she’re Bidel [Glossary of Bidel poetry]. Sooreh Mehr.
Hashemi, Z. (2015). Eshghe sufiyaneh dar ayene este’are [Sufi love in the mirror of metaphor]. Elmi.
Homaei, J. (1997). Mowlavi nameh: Mowlavi che migooyad? [What does Rumi say?] (9thed.). Homa Press.
Jafari, M. (2000). Mowlavi va jahanbiniha [Rumi and worldviews]. Institute for Compiling Allameh Jafari Works.
Kövecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction (2nd ed.). Oxford University Press.
Kövecses, Z. (2016). Language‚ mind and culture: A practical introduction (J. Mirzabeigi, Trans.). Agah.
Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought (2nd ed.). (pp. 202-251). Cambridge University Press.
Lakoff, G. (2011). The contemporary theory of metaphor. In F. Sassani, Metaphor: Thinking basis and beauty creation tool (pp. 135-230) (F. Sojoudi, Trans.). Sooreh Mehr.
Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. The University of Chicago Press.
Mortazavi, M. (2011). Jahanbini va Hekmate Mowlana [Rumi’sworldview and wisdom]. Toos.
Mowlana, J. M. (2001). Masnavi manavi [Spiritual couplets] (R. Nicholson, Ed.). Pad.
Palmer, F. R. (2012). Semantics: A new outline (6th ed.). (K. Safavi, Trans.). Ketab-e Mad.
Pournamdarian, T. (1985). Ramz va dastanhaye ramzi dar adabe Farsi [Symbolism and symbolic stories in Persian literature]. Elmi-Farhangi.
Shahidi, S. J. (2007). Sharhe Masnavi [Masnavi commentary] (5th ed.). Elmi-Farhangi.
Tajdini, A. (2015). Farhange namadha va neshaneha dar andisheye Mowlana [A lexicon of symbols and signs in Mowlana’s thoughts] (3th ed.). Soroush.