- قرآن کریم. (1382). ترجمۀ مهدی الهی قمشهای. دارالفکر. تهران.
- اژهای، محمدعلی. (1376). «نظریۀ تعاملی استعاره». مجلۀ علوم انسانی دانشگاه اصفهان. جلد 8 (1 و 2). تابستان. صص 1- 14.
- اصفهانی، حافظ ابونعیم. (1967). حلیة الاولیاء و طبقات الاصفیاء. دارالکتب العلمیه. بیروت.
- افلاکی عارفی، شمسالدین احمد. (1961). مناقبالعارفین. تصحیح و حواشی و تحقیق تحسین یازیجی. انجمن تاریخ ترک. آنقره.
- انصاری، خواجه عبدالله. (2007). منازل السائرین. تحقیق، ضبط و تعلیق احمد عبدالرحیم السایح و توفیق علی وهبه. المکتبة الثقافة الدینیة. القاهره.
- اولیایی، کوثر. (1390). بازتاب جنگ هشتساله در خاطرات زنان ایرانی در دورۀ پساجنگ بر مبنای رویکرد شناختی لیکاف. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات، زبانها و تاریخ دانشگاه الزهرا (س). تهران.
- بقلی شیرازی، روزبهان بن ابی نصر. (1337). عبهرالعاشقین. تصحیح و مقدمه فرانسوی و فارسی هانری کربن و محمد معین. انستیتو ایران و فرانسه. تهران.
- بهنام، مینا. (1389). «استعارۀ مفهومی نور در دیوان شمس». فصلنامۀ نقد ادبی. سال 3. ش 10. تابستان. صص 91- 114.
- جام نامقی، شیخ احمد (ژندهپیل). (1368). انیسالتائبین. تصحیح و و توضیح علی فاضل. تونس. تهران.
- حسندخت فیروز، سیما. (1388). «بررسی استعاره از دیدگاه شناختی در اشعار فروغ فرخزاد». پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس. تهران.
- حلاج، ابی المغیث الحسین بن منصور. (2007). دیوانالحلاج و یلیه کتاب الطواسین. حققه بولس نویا الیسوعی. الطبعةالثالثة. منشورات الجمل. بغداد.
- خدادادی، زهرا. (1390). «بررسی استعارههای مفهومی در عبهرالعاشقین». پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد.
- خرگوشی نیشابوری، ابو سعد عبدالملک بن محمد. (2006). تهذیبالاسرار فی اصول التصوف. تحقیق و الحواشی امام سید محمد علی. دارالکتب العلمیه. بیروت.
- دیلمی، ابوالحسن محمد بن علی. (1962). عطفالالف المألوف علی اللام المعطوف. حققه و قدمه ج.ک. فادیه. مطبعة العلمی الفرنسی للآثار الشرقیة. القاهره.
- راکعی، فاطمه. (1388). «نگاهی نو به استعاره (تحلیل استعاره در شعر قیصر امینپور)». فصلنامۀ پژوهشهای ادبی. سال 7. ش 26. زمستان. صص 77- 99.
- زرقانی، سید مهدی. (1389). «سابقة برخی مضامین حدیقه سنایی در منابع نزدیک به وی». جستارهای ادبی. ش 168. صص 147- 171.
- زرقانی، سیدمهدی و مریم آیاد. (1393). «تحلیل شناختی استعارههای عشق در غزلیات سنایی». جستارهای ادبی. ش 183. صص 1- 30.
- زرینفکر، مژگان. (1392). تحلیل استعارههای رویشی در معارف بهاءولد. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد.
- سجودی، فرزان و زهرا قنبری. (1391). «بررسی معناشناختی استعارۀ زمان در داستانهای کودک به زبان فارسی (گروههای سنی الف، ب و ج)». فصلنامۀ نقد ادبی. سال 5. ش 19. پاییز. صص 135- 156.
- سراج طوسی، ابی نصر عبدالله بن علی. (1914). اللمع فی التصوف. تصحیح رینولد نیکلسون. بریل. لیدن.
- سلمی، ابوعبدالرحمان. (1369). مجموعة آثار ابو عبدالرحمان سلمی. گردآوری نصرالله پورجوادی. مرکز نشر دانشگاهی. تهران.
- سنایی غزنوی، ابوالمجدود ابن آدم. (1386). غزل های حکیم سنایی غزنوی. تصحیح یدالله جلالی پندری. علمی و فرهنگی. تهران.
- شریفی، شهلا و زهرا حامدی شیروان. (1389). «بررسی استعاره در ادبیات کودک و نوجوان در چارچوب زبانشناسی شناختی». دوفصلنامۀ تفکر و کودک. سال 1. ش 2. پاییز و زمستان. صص 39- 63.
- ضیائی، انور. (1389). «تقابل عقل و عشق در مثنوی مولانا و حدیقۀ سنایی». فصلنامۀ اندیشههای ادبی. سال 2. ش 4. تابستان. صص 119- 140.
- عبادی، قطبالدین ابوالمظفر منصور بن اردشیر. (1368). صوفینامه، التصفیه فی احوال المتصوفه. تصحیح غلامسحین یوسفی. علمی. تهران.
- عراقی، فخرالدین. (1353). رسالة لمعات و رسالة اصطلاحات فخرالدین ابراهیم عراقی. به سعی جواد نوربخش. فردوسی. تهران.
- عرفانی، نرجس. (1385). تقابل عقل و عشق در ادب فارسی قرن 6 و 7، عطار و مولوی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. مشهد.
- عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. (1386)، تذکرة الاولیاء. بررسی و تصحیح محمد استعلامی. زوار. تهران.
- عطار نیشابوری، فریدالدین محمد .(1345). دیوان عطار. تصحیح تقی تفضلی. بنگاه ترجمه و نشر کتاب. تهران.
- غزالی، ابوحامد محمد بن محمد. (2004). إحیاء علومالدین. هیأته لتحقیق بدار الوعی العربی. حلب. دار صادر. بیروت.
- قوام، ابوالقاسم و زهره هاشمی. (1391). «امید و ناامیدی در بوف کور: تحلیلِ مفاهیم انتزاعی بوف کور براساس نظریۀ استعارۀ مفهومی». فصلنامۀ نقد ادبی. سال 5. ش 20. زمستان. صص 143- 170.
- کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه، گلفام، ارسلان و سیما حسندخت فیروز. (1388). «استعارۀ زمان در شعر فروغ فرخزاد از دیدگاه زبانشناسی شناختی». فصلنامۀ نقد ادبی. سال 2. ش 7. پاییز. صص 121- 136.
- گلفام، ارسلان و یوسفیراد، فاطمه. (1381). «زبانشناسی شناختی و استعاره». تازههای علوم شناختی. سال 4. ش 3 (مسلسل 15). صص 59- 64.
- مستملی بخاری، ابوابراهیم اسماعیل بن محمد. (1366). شرح التعرف لمذهب التصوف. مقدمه، تصحیح و تحشیة محمد روشن. 4 جلد. اساطیر. تهران.
- مکی، ابوطالب. (2009). قوتالقلوب فی معاملة المحبوب و وصف الطریق المرید الی مقام التوحید. دار الکتب العلمیه. بیروت.
- مولوی، جلالالدین محمد. (1363). کلیات شمس یا دیوان کبیر: مشتمل بر قصائد و غزلیات و مقطعات فارسی و عربی و ترجیعات و ملمعات. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. چاپ سوم. 10 جلد. امیرکبیر. تهران.
- نوری، ابوالحسین. (1368). مقاماتالقلوب، تصحیح پل نویا. ترجمة علیرضا ذکاوتی قراگوزلو. معارف. سال 6. ش 16 و 17. صص 119ـ81
- هاشمی، زهره. (1392الف). «زنجیرههای استعاری «محبت» در تصوف (بررسی دیدگاه صوفیه دربارۀ محبت از قرن دوم تا ششم هجری بر بنیاد نظریۀ استعارۀ مفهومی)». فصلنامۀ نقد ادبی. سال 6. ش 22. تابستان. صص 29- 48.
- هاشمی، زهره. (1392ب). «مفهوم ناکجاآباد در دو رسالۀ سهروردی براساس نظریۀ استعارۀ شناختی». فصلنامۀ جستارهای زبانی. دورۀ چهارم. ش 3 (پیاپی 15). پاییز. صص 237- 260.
- هاشمی، زهره. (1392ج). بررسی نظامهای استعاری عشق در پنج متن عرفانی براساس نظریۀ استعارۀ شناختی. رسالۀ دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد.
- هاشمی، زهره و ابوالقاسم قوام. (1392). «بررسی شخصیت و اندیشههای عرفانی بایزید بسطامی براساس روش استعارۀ شناختی». فصلنامۀ جستارهای ادبی. سال 46. ش 182. پاییز. صص 75- 104.
- هجویری غزنوی، ابوالحسن علی بن عثمان. (1358). کشفالمحجوب. تصحیح والنتین ژوکوفسکی. مقدمة قاسم انصاری. طهوری. تهران.
- Lakoff, G. and M. Johnson. (1980). Metaphors We Live By. University of Chicago Press. Chicago.