نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده
نسبتدادن کرامات و خوارق عادات به مشایخ صوفیه، از دوران آغازین تصوف بهصورت پراکنده در متون صوفیه رواج داشت و بخشی از تذکرهها و مقامات مشایخ صوفیه را به خود اختصاصدادهاست. اسرارالتوحید و ترجمۀ رسالۀ قشیریه از متون برجستۀ عرفانی و تذکرههای صوفیانه هستند که حکایات زیادی در آنها به ذکر کرامات اولیا اختصاص یافتهاست. ازدیدگاه لویی آلتوسر، منتقد و فیلسوف فرانسوی، گفتمان حاکم بر چنین آثاری، گفتمانی اقتدارگرایانه و ایدئولوژیک میان مرید و مراد است و ایدئولوژی در کسوت کرامات، بهطور ناخودآگاه و نامحسوس موجب سلطهجویی مشایخ بر مریدان و سوژههای خود شدهاست. از اینرو، در پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به خوانش انتقادی مفهوم کرامات در اسرارالتوحید و ترجمۀ رسالۀ قشیریه، بر اساس نظریۀ ایدئولوژی آلتوسر پرداختهایم. یافتههای پژوهش نشانمیدهند که مبحث کرامات در لایههای درونی این آثار، بهمثابۀ ساز و برگی ایدئولوژیکی برای مشروعیتبخشی و بازتولید اقتدار گفتمان تصوف و غنیسازی و تثبیت دیگر عناصر ایدئولوژیک در آن کاربردیافتهاست.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
reading of the concept of "dignity" in Asrar al-Tawheed and the translation of Qashiriyyah's treatise based on Althusser's theory of ideology
نویسندگان [English]
- Elham Kargar 1
- Ali Safayi Sangari 2
- Mahmood Rangbar 3
- Masoome Ghayoori 4
1 PHD Student Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Gilan University, Rasht, Iran
2 Professor Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Gilan University, Rasht, Iran
3 Associated Professor Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Gilan University, Rasht, Iran
4 Assistant professor Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Gilan University, Rasht, Iran.
چکیده [English]
Attributing the miracles and bad habits to Sufi olders was scattered in Sufi texts from the beginning of Sufism and it has taken part of the biographies and authorities of olders of Sufiya. Asrar al-Tawheed and the translation of Qashiriyyah's treatise are among the prominent mystical texts and Sufi biographies, in which many anecdotes are dedicated to mentioning the miracles of saints. From Louis Althusser's point of view, the French critic and philosopher, the discourse governing such works is an authoritarian and ideological discourse between the disciple and the mentor and ideology in the guise of miracles has unconsciously and imperceptibly caused the olders to dominate their disciples and subjects. . Therefore, in the present study, we have analyzed the critical reading of the concept of miracles in Asrar al-Tawheed and the translation of Al-Qashiriyya's treatise based on Althusser's theory of ideology with a descriptive-analytical method. The findings of the research show that the subject of miracles in the inner layers of these works is used as an ideological mechanism for legitimizing and reproducing the authority of the discourse of Sufism and Ghana and stabilizing other ideological elements in it.
کلیدواژهها [English]
- dignity
- ideology
- Louis Althusser
- Asrar al-Tawheed
- translation of Qashiriyyah treatise