نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

2 دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

3 استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران

چکیده

کرامت از پدیده های بسیار مهم در متون صوفیه است. یکی از انواع کرامتهای مبتنی بر تصرف در نفوس، انتقال شراست که دقیقاً نقطه مقابل شفابخشی است. در این مقاله سعی شده‌است با تکیه بر مهمترین متون عرفانی بر پایه مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی-تحلیلی و البته تطبیق با اسطوره ها مساله انتقال شر، و انگیزه‌ها و انواع آن در حکایت‌های عرفانی بررسی شود. بر اساس یافته های تحقیق در این گونه حکایت‌ها صاحب کرامت شخصی سالم رابا مقاصد و نیات مختلف از طریق قدرت معنوی به شر (مرگ یا بیماری) مبتلا می کند. انگیزه ها و اغراض انتقال شر عبارتند از تشفی خاطر شیخ، اثبات قدرت معنوی شیخ، مطیع ساختن مریدان، دفع بلا و ستم از مردم ، تنبیه و هدایت منکران،دفاع از خود(در موقعیت گناه یا وضعیت نامطلوب) و بلاگردانی .افزون بر انگیزه ها، انتقال شر از دو منظرقابل طبقه بندی است : نخست از منظر دائمی(مرگ) یا موقتی(بیماری) بودن ، دوم از جهت مستقیم(آگاهانه) و غیر مستقیم(نااگاهانه) بودن انتقال شر.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigation and analysis of the transmission of evil in Persian mystical texts

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mohsen Hosseini 1
  • Afrooz Khodabadehloo 2
  • Seyyed Ali Ghasemzadeh 3

1 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

2 P.h.D student

3 Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

Dignity is one of the most important phenomena in Sufi texts. One of the types of dignity based on taking possession of souls is transference, which is the exact opposite of healing. In this article, an attempt has been made to investigate the issue of evil transmission, and its motivations and types in mystical anecdotes by relying on the most important mystical texts based on library studies and descriptive-analytical method, and of course adapting to myths. According to the findings of the research, in such stories, the owner of dignity causes evil (death or disease) to a healthy person with different purposes and intentions through spiritual power. The motivations and purposes of the transmission of evil are to heal the heart of the sheikh, to prove the spiritual power of the sheikh, to obey the disciples, to ward off evil and oppression from the people, to punish and guide the unbelievers, to defend oneself (in a situation of sin or an unfavorable situation) and to destroy. In addition to the motivation. The transmission of evil can be classified from two points of view: first, from the point of view of being permanent (death) or temporary (disease), second, from the point of view of direct (conscious) and indirect (unconscious) transmission of evil.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mystical texts
  • myth
  • dignity
  • transmission of evil
  • destruction