آموزگار، ژاله و احمد تفضلی (به کوشش). (1386). دینکرد پنجم. معین. تهران.
آموزگار، ژاله. (1386). زبان. فرهنگ و اسطوره. معین. تهران.
ادی، ساموئیل کندی. (1347). آیین شهریاری در شرق. ترجمه فریدون بدرهای. بنگاه نشر و ترجمه کتاب. تهران.
اقبال لاهوری، محمد. (1349). سیر فلسفه در ایران. ترجمه ا.ج. آریانپور. مؤسسۀ فرهنگی منطقهای. تهران.
اوستا. (1388). گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه. مروارید. تهران.
بهار، مهرداد. (1375). پژوهشی در اساطیر ایران. پارۀ نخست و دویم. آگه. تهران.
تفضلی، احمد (به کوشش). (1391). مینوی خرد. توس. تهران.
جاماسب جی (به کوشش). (1391). متنهای پهلوی. نشر علمی. تهران.
جوکار، منوچهر و شیما فاضلی. (1393). «بررسی شباهت برخی اندیشههای سعدی و باورهای زروانی با تأکید بر مینوی خرد». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س 10. ش 37. ص 67-35.
حسنی رازی، سید مرتضی بن داعی. (1313). تبصرة العوام فی معرفة مقالات الانام. به تصحیح عباس اقبال. اساطیر. تهران.
حلبی، علیاصغر. (1386). تاریخ فلسفه در ایران و جهان اسلامی. اساطیر. تهران.
خواجهگیری، طاهره، خراسانی، فهیمه. (1394). «بررسی نقش سه عارف خطه قومس در حفظ و استمرار اندیشۀ حکمت خسروانی و حکمت اشراق». مطالعات عرفانی دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی کاشان. ش 22. صص 65- 88.
دهباشی، مهدی، مرباقری فرد، سیدعلیاصغر. (1384). تاریخ تصوف. سمت. تهران.
دیاکونوف، ایگور میخائیلویچ. (1357). تاریخ ماد. ترجمۀ کریم کشاورز. پیام. تهران.
رجبی، پرویز. (1360). «آذر و آذرگان». چیستا. ش 7. صص 447- 472.
رضانژاد (نوشین)، غلامحسین. (1360). «تجدید حکمت اشراق و تأسیس آن از مبانی فلسفه و آیین پارسیان». چیستا. ش 6. صص 684- 698.
رضایی، مریم (به کوشش). (1393). دینکرد چهارم. علمی. تهران.
زرینکوب، عبدالحسین. (1386). جستجو در تصوف ایران. امیرکبیر. تهران.
سهروردی، شهابالدین. (1380). مجموعه مصنفات شیخ اشراق. تصحیح هانری کربن. سید حسین نصر. پژوهشگاه علوم انسانی. تهران.
شایگان، داریوش. (1371). هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. ترجمۀ محمدباقر پرهام. آگاه. تهران.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1385). دفتر روشنایی از میراث عرفانی بایزید بسطامی. سخن. تهران.
شهرزوری، شمسالدین محمد بن محمود. (1365). نزهة الارواح و روضة الارواح. ترجمۀ مقصودعلی تبریزی. شرکت علمی و فرهنگی. تهران.
شهرستانی، ابوالفتح. (1335). الملل و النحل. ترجمۀ افضلالدین ترکه اصفهانی. تصحیح محمدرضا جلالی نائینی. چاپخانۀ تابان. تهران.
صائینی، محمدحسین و همکاران. (1393). «سلوک طوایف در عرفان با رویکرد به مرصادالعباد نجم رازی». فصلنامۀ عرفان اسلامی. س 11. ش 42. صص 89- 109.
صفری، جهانگیر و ابراهیم ظاهری عبدهوند. (1389). «پیوند سیاست با عرفان در مرصادالعباد نجم رازی». مطالعات عرفانی دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه کاشان. ش 12. صص 99- 120.
عامری، زهرا و مهین پناهی. (1394). «بازتاب آینه در عرفان و اسطوره با تکیه بر بندهشن و مرصادالعباد». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. ش 23. صص 143- 174.
عطار، فریدالدین. (1374). تذکرة الاولیاء. کتابخانۀ منوچهری. تهران.
غلامرضایی، محمد و لیلا حر. (1393). «مرصادالعباد انحرافی در سنت متون صوفیانه». مجلۀ مطالعات انتقادی ادبیات. س 1. ش 2. صص 1- 9.
عینالقضات همدانی. (1341). تمهیدات. با مقدمه و تصحیح و تعلیق عفیف عسیران. دانشگاه تهران. تهران.
فرنبغ دادگی. (1390). بندهشن. گزارنده مهرداد بهار. توس. تهران.
قشیری، ابوالقاسم. (1391). الرسالة القشیریة. شرح احوال تحلیل آثار. تصحیح و تعلیق سیدعلیاصغر میرباقریفرد و زهره نجفی. سخن. تهران.
کاشانی، عزالدین. (1372). مصباحالهدایة. تصحیح و مقدمۀ جلالالدین همایی. علمی و فرهنگی. تهران.
کربن، هانری. (1382). تاریخ فلسفۀ اسلامی. ترجمۀ اسدالله مبشری. مرکز. تهران.
کربن، هانری . (1394). چشماندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی. ترجمۀ انشاءالله رحمتی. سوفیا. تهران.
کربن، هانری . (1382). روابط حکمت اشراق و فلسفه ایران باستان. ترجمۀ روح بخشان. اساطیر. تهران.
کریستینسن، آرتور. (1393). ایران در زمان ساسانیان. ترجمۀ رشید یاسمی. صدای معاصر. تهران.
کریستینسن، آرتور . (1386). نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانهای ایرانیان. ترجمه و تحقیق ژاله آموزگار و احمد تفضلی. سرچشمه. تهران.
کریمان، حسین. (1349). ری باستان. ج دوم. انجمن ملی ایران. تهران.
کوپریلی، محمدفؤاد. (1385). صوفیان نخستین در ادبیات ترک. ترجمۀ توفیق سبحانی. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. تهران.
گراهام، تری. (1384). «ابوسعید بن ابیالخیر و مکتب خراسان». میراث تصوف. ویراستۀ لئونارد لویزن. ترجمۀ مجدالدین کیوانی. مرکز. تهران.
گیمن، دوشن. (1375). دین ایران باستان. ترجمۀ رؤیا منجم. فکر روز. تهران.
لندلت، هرمان. (1384). «پژوهشی در باب معنویت ایرانی». مجموعه مقالات هرمان لندلت. ترجمۀ زینب سادات ابطحی. انجمن ایرانشناسی فرانسه در تهران و مرکز نشر دانشگاهی. تهران.
لویزن، لئونارد. (1384). «اسلام ایرانی و تصوف ایرانیوار». میراث تصوف. ویراستۀ لئونارد لویزن. ترجمۀ مجدالدین کیوانی. مرکز. تهران.
مسعودی، علی. (1390). مروجالذهب. مترجم ابوالقاسم پاینده. علمی و فرهنگی. تهران.
معین، محمد. (1388). مزدیسنا و ادب پارسی. دانشگاه تهران. تهران.
مقدسی، محمد. (1361). احسن التقاسیم فی معرفة الاقالیم. ترجمۀ علینقی منزوی. شرکت مؤلفان و مترجمان ایران. تهران.
موحدی، محمدرضا. (1380). «نجمالدین رازی و تفسیر عرفانی قرآن». مجلۀ بینات. س 8. ش 2. صص 36- 55.
مهاجریزاده، غزال. (1394). «ساختار هرمسی در عرفان ایران». مطالعات عرفانی دانشکدۀ ادبیات و زبانهای خارجی کاشان. ش 21. صص 181- 214.
مهرین، مهرداد. (1362). دین بهی. نشر فروهر. تهران.
میرفخرایی، مهشید (به کوشش). (1367). روایت پهلوی. مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. تهران.
نادری، سیامک. (1390). «شباهت اساطیر گنوستیک و مانویان با مرصادالعباد نجمالدین رازی». پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب. س 7. ش 11. صص 105- 140.
نجمالدین رازی. (1352). رسالۀ عشق و عقل. به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی. بنگاه ترجمه و نشر کتاب. تهران.
نجمالدین رازی . (1365). مرصادالعباد. به اهتمام محمدامین ریاحی. علمی و فرهنگی. تهران.
نجمالدین رازی. (1381). مرموزات اسدی در مزمورات داودی. مقدمه، تصحیح و تعلیقات شفیعی کدکنی. سخن. تهران.
نصر، سیدحسین. (1384). «ظهور و تحول تصوف ایرانی». در میراث تصوف. ویراستۀ لئونارد لویزن. ترجمۀ مجدالدین کیوانی. مرکز. تهران.
واردی، زرینتاج و نجمه دانائیان. (1390). «سیر تحول و کارکرد ادبی عنصر نور». مجلۀ ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا. ش 4. صص 159- 195.
وکیلی، هادی و انسیهسادات شریفحسینی. (1391). «پیوستگیهای تصوف و تسنن در خراسان سدههای سوم تا ششم هجری». پژوهشنامۀ تاریخ اسلام. س 2. ش 7. صص 123- 136.