Document Type : Scientific-research

Authors

Assistant Professor of Persian Language and Literature, Isfahan University, Isfahan, Iran

Abstract

Due to the perceptual theory of Greimas, formal elements of discourse refer to a content which has no example in semiotic level of natural world. So it could be assumed the existence of a reciprocal relation between language & perception of the world. What makes this relation possible is the presence of a medium, named corpse. Hence, we recognize in one hand, the process of semiosis issue from linguistic system, & in other hand, we apprehend the perception which is formed by sensitive reaction into the phenomenons of natural world. Structural schema of "perception" gives meaning to the visual objects. Relation between subject & exterior context takes place through the process of this act of perception. This article intends to describe the ambivalent situation of "perception" in performing apocalyptical events of Ruzbehan. The results confirm that based on generating extension & intension, author creates during the revelation experience, a tension in his language. That, in turn, leads to a variety of visual elements as well as to the fluidity of signs. In context of mystical experience, Beliefs & desires of spectator affect on perceptual structure of this experience.

Keywords

-     رنهایم، رودولف. (1389). هنر و ادراک بصری. ترجمه مجید اخگر. سمت. تهران.
-     بابک معین، مرتضی. (1394). معنا به‌مثابۀ تجربۀ زیسته: گذر از نشانه‌شناسی کلاسیک به نشانه‌شناسی با دورنمای پدیدارشناختی. با مقدمۀ اریک لاندوفسکی. سخن. تهران.
-     بصائری، سلمان و محمد خزائی. (1392). «جلوه‌های استعاره در نظام نشانه‌ای دیداری پوسترهای عاشورایی». نقد ادبی. س 6. ش 22. صص 49- 65.
-     چپردار، نیما. (1394). «گفتاری در پدیدارشناسی ادراک و بدن». فصلنامۀ روان­شناسی تحلیلی- شناختی. ش 22. صص 13- 20.
-     روزبهان بقلی، ابومحمد بن ابی نصر. (1374). شرح شطحیات. تصحیح هانری کربن. چ سوم. طهوری. تهران.
-     ــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1381). رسالة القدس. به کوشش جواد نوربخش. چ دوم. قلم. تهران.
-     ــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1393). کشف‌الاسرار و مکاشفات الانوار. تصحیح و ترجمۀ مریم حسینی. سخن. تهران.
-     شعیری، حمیدرضا. (1391). نشانه- معناشناسی دیداری: نظریه‌ها و کاربردها. سخن. تهران.
-     شعیری، حمیدرضا و حسینعلی قبادی. (1388). «معنا در تعامل متن و تصویر: مطالعۀ نشانه- معناشناختی دو شعر دیداری از طاهره صفارزاده». فصلنامۀ پژوهش‌های ادبی. س 6. ش 25. صص 39- 70.
-     غریب­حسینی، زهرا و دیگران (1390). «مکاشفه در اندیشۀ ابن­عربی». کاوش‌نامه. ش 23. صص 61- 88.
-     غزالی، محمد. (1386). احیاء علوم الدین. ترجمۀ مؤیدالدین خوارزمی. تصحیح حسین خدیوجم. ج 3. علمی و فرهنگی. تهران.
-     ــــــــــــ . (1383). کیمیای سعادت. تصحیح حسین خدیوجم. دو جلدی. علمی و فرهنگی. تهران.
-     کاکایی، قاسم و عباس احمد سعدی. (1387). «ماهیت مکاشفه از دیدگاه صدرالمتألهین». اندیشۀ نوین دینی. س 4. ش 15. صص 43- 66.
-     کهوند مریم و شهاب‌الدین عادل. (1390). «فرهنگ دیداری و مفهوم دیدن». نامۀ هنرهای تجسمی. ش 8. صص 5- 18.
-     ویتگنشتاین، لودویگ. (1380). پژوهش‌های فلسفی. ترجمۀ فریدون فاطمی. مرکز. تهران.
 
-        Atharinikazm, Marzieh. (2006). Vision, Passion, Point de vue: unemodèlesémiotique chez Paul Valéry. Thèse de doctorat. Univrsité de Paris 8. Paris.
-        Bachelard, Gaston. (1993). La Poétique de la Rêverie. PUF. Paris.
-        Bordron, Jean- Francois. (2002). ‘Perception & Enonciation, Dans L'expérience Gustative’. In Henault, Anne (sous la dir.). Questions de sémiotique. PUF. Paris.
-        Dikovitskaya, M. (2005). Visual Culture: The Study of the Visual Culture after the Cultural Turn. MIT Press. Cambridge.
-        Fontanille, J. (1999). Sémiotique & Litérature. PUF. Paris.
-        Fontanille, J., Zilberberg, Claude. (1998). Tension & Signification. Mardaga. Belgique.
-        Greimas, A. J., Fontanille, J. (1991). Semiotique des Passions, Des Etats des Choses aux Etatsd'Ame. Seuil. Paris.
-        Greimas. (1987). De L'imperfection. Périgueux. P. Fanlac.
-        Lester, P. M. (2011). Visual Communication Images with Messages. 5th Edition. Wadsworth. Boston.
-        Ouellet, P. (2000). Poétique du regard, Literature, Perception, indentité, Limoges: PULIM.
-        Merleau-Ponty, Maurice. (1964). L'oeil etl'esprit. Gallimard. Paris.