دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 6
تحلیل مؤلفههای تجربۀ عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریۀ والتر استیس و ویلیام جیمز
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، صفحه 9-38
چکیده
داستان دقوقی در مثنوی معنوی روایتی چند وجهی است و بهدلیل ساختار سیالش میتوان آن را از ابعاد مختلف تحلیل کرد. شناخت ویژگیهای تجربۀ عرفانی که جوهرۀ اصلی برسازندۀ این تمثیل است، میتواند یکی از این ... بیشترتحلیل نشانهشناختی و کارکردهای «خواب و واقعه» در صفوة الصفا ابنبزاز اردبیلی
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، صفحه 39-71
چکیده
نشانههای زبانی هر اثر با توجه به تجربههای عرفانی و شرایط زمانی، مقامی و زیستی عارف میتواند بر معانی متعددی دلالت کند. جستوجوی این آفاق معنایی و آشکارکردن روند تولید معنا از رویکردها و اهداف دانش ... بیشترحکمت متعالیه از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، صفحه 73-102
چکیده
یکی از مسائل مهم در فلسفۀ عرفان، نقش ساختارهای تجربهگر در محتوای تجارب عرفانی و نسبت این تجارب با یکدیگر است که باعث شکلگیری رویکردهای پرینالیزم، ذاتگرایی، ساختارگرایی و زمینهزدایی شده است. در ... بیشترخرقهدریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیه
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، صفحه 103-134
چکیده
در این پژوهش، سنت خانقاهی خرقه دریدن با آداب مشابهی در فرهنگهای ایران باستان، مسیحیت، یهودیت و همچنین برخی رسوم کهن عرب جاهلی، مصری و بینالنهرینی مقایسه شده است. در بخش نخست این مقاله به معرفی اجمالی ... بیشترمعناشناسی عشق در بازخوانی متون عرفانی بر بنیان نظریۀ ربط
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، صفحه 135-165
چکیده
پژوهش حاضر به بازکاوی معنای عشق در گذر از متون عرفانی میپردازد. نظریۀ ربط اسپربر و ویلسون که بنیادی زبانی دارد و در گروه مقولات کاربردشناسی شناختی قرار میگیرد، چارچوب نظری این پژوهش را شکل داده است. ... بیشترنمادها و نمادوارههای ابداعی در مصیبتنامۀ عطار
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، صفحه 167-197