قرآن کریم.
آزاد، پیمان. (1379). قبلۀ جان: کاربرد مثنوی مولوی در شناخت درمانی. تهران: البرز.
آزاد، پیمان. (۱۳۹۲). کلید فهم مثنوی. تهران: علم.
آزاد، پیمان. (۱۳۹۳). الماسهای مولوی. تهران: علم.
آقازاده، محرم؛ احدیان، محمد (۱۳۷۷). مبانی نظری و کاربردهای آموزشی: نظریۀ فراشناخت. تهران: پیوند.
بیابانگرد، اسماعیل. (۱۳۸۱). «تحلیلی بر فراشناخت و شناختدرمانی». تازههای علومشناختی. ۴(۴). صص 39- 32.
پاشایی فخری، کامران؛ ذبیحی، فرناز. (1393). روانشناسی ادراک. تهران: مولی علی.
صادقی، لیلا. (1402). نقد ادبی با رویکرد شناختی. جلد2: همگانیهای شناختی. تهران: لوگوس.
فکوهی، ناصر. (۱۳۸۱). نظریههای انسانشناسی. تهران: نی.
قاضی مرادی، حسن. (۱۳۹۱). درآمدی بر تفکر انتقادی. تهران: نشر دات.
قنبری، بخشعلی. (1388). «موانع خودشناسی از نظر مولوی». اطلاعات حکمت و معرفت. 4(7). صص 34 – 29.
کریمی، سودابه. (1384). بانگ آب: دریچهای به جهاننگری مولانا. تهران: شور.
محبوبی، طاهر؛ مصطفایی، علی. (۱۳۸۸). تفکر و فراشناخت (مفاهیم. نظریهها و کاربرد آن). تهران: پرسش.
مسعودیفر، جلیل. (1382). معرفتشناسی مثنوی مولوی. تهران: آهنگ قلم.
مسعودیفر، جلیل. (1387). منازل و راههای معرفت در مثنوی. قم: مؤسسۀ فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان.
مصفا، محمدجعفر. (۱۳۹۳). با پیر بلخ. تهران: نفس.
معینزاده، مهدی. (۱۳۷۸). «رابطۀ معرفت و عمل در مثنوی». کتاب ماه ادبیات و فلسفه. (۲۶). صص ۵۱- 46.
منصوری، بیوک. (1389). «عنصر تفکر در مثنوی مولوی». پایاننامۀ ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.
مورن، ادگار. (۱۳۷۴). شناختِ شناخت. ترجمۀ علی اسدی. تهران: سروش.
مورن، ادگار. (۱۳۸۸). درآمدی بر اندیشۀ پیچیده. ترجمۀ افشین جهاندیده. چاپ2. تهران: نشر نی.
مولوی، جلالالدین محمدبنمحمد. (1378). مثنوی معنوی. تصحیح توفیق سبحانی. تهران: روزنه.
نیکویی، علیرضا. (1392). «بازخوانی قصههای کودکان بر مبنای مؤلفۀ طرحواره در رویکرد شناختی». مطالعات ادبیات کودک. 4(2). صص 174- 149.
وادزورث، باری جی. (۱۳۷۸). روانشناسی رشد تحولشناختی و عاطفی از دیدگاه پیاژه. ترجمۀ جواد صالحی فدردی و سید امیر امین یزدی. مشهد: دانشگاه فردوسی.
یوسفپور، محمدکاظم. (1389). توتیای چشم جان: تحلیل موضوعی معرفت از نگاه مولانا. تهران: خانۀ کتاب.
یوسفی، زهرا. (۱۳۸۸). نشخوار فکری؛ تعاریف و نظریهها. تازههای رواندرمانی. (۵۱ و ۵۲). صص ۱۳۶- 128.
یونسی، جلال؛ رحیمیان بوگر، اسحاق. (۱۳۸۷). جان تیزدیل دریچهای به فراشناخت. تهران: دانژه.
Holy Quran
Aghazadeh, Muharram; Ahadian, Mohammad (1377). Theoretical Foundations and Educational Applications: Theory of Metacognition. Tehran: Peyvand.
Azad, Peyman. (1379). The Qiblah of Jan: Application of Mowlavi's Mathnawi in Cognitive Therapy. Tehran: Alborz.
Azad, Peyman. (1392). The key to understanding Mathnavi. Tehran: Elm.
Azad, Peyman. (1393). Mowlavi's diamonds. Tehran: Elm.
Biabangard, Esmail. (1381). "An analysis of metacognition and cognitive therapy". Advances in Cognitive Sciences. 4(4). pp. 32-39.
Cook, Guy (1990), Theory of Discourse Deviation: The Application of Schema Theory to the Analysis of Literary Discourse, Unpublished Ph.D. Thesis. Thesis, University of Leeds.
Fakuhi, Naser. (1381). Anthropological Theories. Tehran: Ney.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive – developmental inquiry. American Psychologist, 34,906-911
Flavell, J. H., (1981), Cognitive Monitoring: In W. P. Dickson (Ed), Children s oral communication skills. New York: Academic Press.
Ghanbari, Bakhshali. (1388). "Obstacles to self-knowledge according to Molavi". Wisdom and Knowledge Information. 4 (7). pp. 29-34.
Ghazi Moradi, Hassan. (1391). An Introduction to Critical Thinking. Tehran: Daat.
Karimi, Sudabeh. (1384). Baange Aab: A Way to Mowlavi's Worldview. Tehran: Shur.
Mahboubi, Taher; Mustafaii, Ali. (2008). Thinking and metacognition (concepts, theories and its application). Tehran: Porsesh.
Mandler, J., (1984), Stories, Scripts, and Scenes: Aspects of Schema Theory. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Mansouri, Biuk. (1389). "Element of Thought in Mowlavi's Mathnawi". Master thesis. Islamic Azad University, Central Organization.
Masoudifar, Jalil. (1382). Epistemology of Mowlavi's Mathnawi. Tehran: Ahange Qalam.
Masoudifar, Jalil. (1387). Houses and ways of knowledge in Mathnawi: Tebian, Cultural and Information Institute.
Moinzadeh, Mehdi. (1378). The Relationship between Knowledge and Action in Mathnawi. Monthly book of Literature and Philosophy. (26). pp. 46-51.
Morin, Edgar. (1374). La Connaissanca da La Connaissance. Translated by Ali Asadi. Tehran: Soroush.
Morin, Edgar. (1388). On Complexity. Translated by Afshin Jahandideh. Second edition. Tehran: Ney.
Mosffa, Mohammad Jafar. (1393). Ba Pire Balkh, Tehran: Nafas.
Mowlavi, Jalal al-din Muhammad ibn Mohammad. (1378). Mowlavi's Mathnawi. Edited by Tawfiq Sobhani. Tehran: Rozaneh.
Nikouei, Alireza; Babashakouri, Sharareh (2012). "Re-reading of children's Tales Based on Schema Component in Cognitive Theory". Journal of Children's Literature Studies. 4(2). pp. 149-174.
Pashaei Fakhri, Kamran; Zabihi, Farnaz. (2013). Psychology of Perception. Tehran: Mola Ali.
Sadeghi, Leila. (1402). Literary Criticism with a Cognitive Approach. Volume 2: Cognitive Consonance. Tehran: Logos.
Wadsworth, Barry J. (1378). Piaget's Theory of Cognitive and Affective Development. Translated by Javad Salehi Fadardi and Seyyed Amir Aminyazdi. Mashhad: Ferdowsi University.
Wells, A. (1995), Metacognition and Worry: A cognitive Model of Generalized Anxiety Disorder. Behavioral and cognitive Psychotherapy. 23, 301-320.
Younesi, Jalal; Rahimian Boger, Eshaaqh. (1387). John Teasdale, A Way to Metacognition. Tehran: Danje.
Yousefi, Zahra. (2008). Obsessive Rumination; Definitions and Theories. Advances in Psychotherapy. (51 and 52). pp. 136-128.
Yousefpour, Mohammad Kazem. (1389). Totiyaie Cheshme Jan: Thematic Analysis of Knowledge from Mowlavi's Point of View. Tehran: Book House.