دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)

علمی- پژوهشی
معناشناسی عشق در بازخوانی متون عرفانی بر بنیان نظریة ربط
معناشناسی عشق در بازخوانی متون عرفانی بر بنیان نظریة ربط

مینا بهنام

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آذر 1402

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44120.2480

چکیده
  پژوهش حاضر به بازکاوی معنای عشق در گذر از متون عرفانی می پردازد. نظریة ربط اسپربر و ویلسون که بنیادی زبانی دارد و در گروه مقولات کاربردشناسی شناختی قرار می گیرد، چارچوب نظری این پژوهش را شکل داده است. ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
نمادها و نمادواره‌های ابداعی در مصیبت‌نامۀ عطار
نمادها و نمادواره‌های ابداعی در مصیبت‌نامۀ عطار

فاطمه رضایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 اسفند 1402

https://doi.org/10.22051/jml.2024.44740.2502

چکیده
  نماد مفهومی بسیار گسترده است که تعاریف متعددی در کتب مختلف از آن ارائه شده است و در نگاه کلی عبارت از هر علامت، اشاره، کلمه، ترکیب و عبارتی است که بر معنی و مفهومی ورای آن‌چه ظاهر آن می‌نماید، دلالت دارد. ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل مؤلّفه‌های تجربة عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریة والتر استیس و ویلیام جیمز
تحلیل مؤلّفه‌های تجربة عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریة والتر استیس و ویلیام جیمز

میلاد صلاحی خلخالی؛ قدرت الله طاهری؛ احمد خاتمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46640.2560

چکیده
  داستان دقوقی در مثنوی معنوی روایتی چند وجهی­ست و به دلیل ساختار سیّالش می­توان آن­را از ابعاد مختلف تحلیل کرد. شناخت ویژگی­های تجربة عرفانی که جوهرة اصلی برسازندة این تمثیل است، می­تواند یکی ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
حکمت متعالیه از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی
حکمت متعالیه از ساختارگرایی تا پساساختارگرایی

نفیسه مصطفوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.37666.2548

چکیده
  یکی از مسائل مهم در فلسفه عرفان، نقش ساختارهای تجربه‌گر در محتوای تجارب عرفانی و نسبت این تجارب با یکدیگر است که باعث شکل‌گیری رویکردهای پرینالیزم، ذات گرایی، ساختارگرایی و زمینه زدایی شده است. در این ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
«خرقه دریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیّه»
«خرقه دریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیّه»

نگین مژگانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46571.2555

چکیده
  در این پژوهش، سنّت خانقاهی خرقه دریدن با آداب مشابهی در فرهنگ‌های ایران باستان، مسیحیّت، یهودیّت و همچنین برخی رسوم کهن عرب جاهلی، مصری و بین‌النهرینی مقایسه شده‌است. در بخش نخست این مقاله به معرّفی ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل نشانه‌شناختی و کارکردهای «خواب و واقعه» در صفوة الصفا ابن‌بزاز اردبیلی
تحلیل نشانه‌شناختی و کارکردهای «خواب و واقعه» در صفوة الصفا ابن‌بزاز اردبیلی

مولود جوانمرد؛ حسین فقیهی؛ محبوبه مباشری؛ سید سلمان صفوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 مرداد 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47230.2574

چکیده
  این مقاله تحلیل واقعهٔ عرفانی در کتاب صفوه الصفا اثر ابن‌بزاز اردبیلی پیرامون احوالات شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی با روش نشان‌شناسی امبرتو اکو است. معنی‌شناسی واقعه سابقه‌ای طولانی دارد اما نشانه‌شناسی ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
«داستان تحول» در کشف‌الاسرار و عدة‌الابرار میبدی
«داستان تحول» در کشف‌الاسرار و عدة‌الابرار میبدی

لیلا پژوهنده؛ مریم سادات دستغیب

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 مرداد 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47402.2579

چکیده
  در برخی حکایت‌های صوفیانه شاهد تغییر و تحول یکی از شخصیت‌ها هستیم. هرچند انتظار می‌رود در قصه‌ با شخصیت‌های ایستا روبه‌رو شویم در این مورد شخصیت دگرگون می‌شود و - بر خلاف ساختار قصه‌ها به جای وقایع ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
پندِ پیران، معرّفیِ دست‌نوشته‌ها و تحریرِ تازه و ترجمۀ عربیِ آن
پندِ پیران، معرّفیِ دست‌نوشته‌ها و تحریرِ تازه و ترجمۀ عربیِ آن

محمود ندیمی هرندی؛ تهمینه عطائی کچوئی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47703.2592

چکیده
  کتاب پند پیران براساسِ یک نسخۀ خطیِ محفوظ در موزۀ بریتانیا به همّت جلال متینی تصحیح و در 1357 منتشر شد. نام کتاب و نام نویسنده و تاریخِ تألیفِ آن در متن کتاب نیامده است. در این مقاله، ابتدا دست‌نوشته‌های ...  بیشتر