دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد مقالات: 254
«انسان کامل» درعرفان اسلامی و مقایسه آن با هرمزدبغ درآیین مانوی
دوره 6، شماره 10 ، تیر 1393، ، صفحه 7-30
چکیده
آیین مانوی آیینی است گنوسی که جزء فرقه های عرفانی به شمار میرود. اصل اساسی این آیین، هبوط روح از عالم اعلا که جایگاه حقیقی اوست و گرفتاری آن در عالم ماده است، وظیفه انسان دراین دنیا رها سازی روح علوی ... بیشتربررسی فرآیند نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی
دوره 6، شماره 11 ، مهر 1393، ، صفحه 7-42
چکیده
سنایی با بهرهگیری از کیفیتهای تصویری و ترکیبی حروف الفبا در دیوان خود اشعار بسیار زیبایی سروده است. بهکارگیری نظریّهای فراگیر در مطالعه این سرودهها که زمینههای فرهنگی هنر سنایی را پوشش دهد ... بیشترتحلیل انتقادی روایت زندگی و مرگ حلاج در گفتمان انقلابی/ چپ
دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، ، صفحه 7-43
چکیده
روایت زندگی، اندیشه و مرگ حلاج دربیشتر متون عرفانی همواره از ظرفیت و توانمایگی برای معرفی زمینهها ونشانههای گفتمان صوفیانه برخورداربوده است. برخی گفتمانها بتدریج این نشانهها رابعنوان «دالهای ... بیشتررد یک اشکال از حدیقه برپایه نمادشناسی سنایی
دوره 9، شماره 16 ، مرداد 1396، ، صفحه 7-21
چکیده
مدرس رضوی در تعلیقات حدیقه ذیل حکایت «شتر مست در بیابان» دربارة واژة «شتر» اظهاراتی داشته است که از منظر وی حاکی از سوءترجمه یا سوءبرداشت سنایی از منبع اصلی این حکایت، یعنی کلیلهودمنة ابنمقفع ... بیشتراز خیال عارفان تا تخیل ژیلبر دوران
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، ، صفحه 7-33
چکیده
«خیال» و «تخیل» جوهرۀ اصلی هنر و ادبیات هستند؛ از وهم گرفته تا رؤیا و الهام و مراتب قدسی، از دورۀ یونان باستان تا فلسفه و عرفان اسلامی، همه با خیال و تخیل پیوند دارند. این دو واژه اگرچه نزدیکاند، ... بیشتربررسی تطبیقی عرفان شمنی و تصوف اسلامی
دوره 10، شماره 19 ، آذر 1397، ، صفحه 7-26
چکیده
بیشتر مکاتب عرفانی جهان سعی بر آن دارند تا با شیوهها و روشهایی، سالک و نوآموز را از هستی روزمره و دنیوی جدا سازند و به سرمنشأ نیروی حقیقی عالم و دنیای پررمزوراز جهان مینوی هدایت کنند. شمنیسم یکی از ... بیشتربررسی استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در متون عرفانی
دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 7-31
چکیده
در جستار حاضر، استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در سه متن عرفانی انسان کامل عزیزالدین نسفی، مرصادالعباد نجمالدین رازی و معارف بهاءولد بررسی میشود. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: 1. نویسندگان ... بیشتربررسی کارنامۀ عطارپژوهی در مقالات فارسی از 1300ش تا 1395ش
دوره 11، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 7-32
چکیده
دربارۀ عطار، شاعر عارف و بلندآوازۀ ایرانی، کتابها و مقالات بسیاری نوشته شده است و تاکنون کارنامۀ پرباری در عرصۀ عطارپژوهی پیش رو داریم. شمار زیاد این پژوهشها، ضرورت بررسی و تحلیل آنها را بیش از پیش ... بیشتربازخوانی حکایتهای عرفانی اسرارالتوحید با رویکرد روانشناسی مثبتگرا
دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، ، صفحه 7-32
چکیده
روانشناسی مثبت گرا با تکیه بر فضیلتها و قابلیت ها، توانمندی انسان را تقویت می کند و در پی آن است که با شناخت و طبقهبندی قابلیت ها و فضیلت ها، و کشف زوایای پنهان وجودی انسان، او را در ... بیشتراز قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبتهای سهگانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عینالقضات همدانی
دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، ، صفحه 9-35
چکیده
تأویل در گفتمان تصوف ذوقی، ازجمله در آثار و اندیشههای عینالقضات، اصلی بنیادین بهشمار میآید. در عرفان فلسفیِ او که دارای طرحی پلّکانی و مدرج است، هر مفهوم ابتدا و انتهایی دارد. سالک از ابتدا ... بیشتربازنمایی و تحلیل ساختارهای مردم گرایی در سیرۀ عملی و نظری ابوسعید ابوالخیر با رویکرد نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو
دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 9-39
چکیده
ابوسعید ابوالخیر در گفتار، منش و اندیشه به انسان و دغدغه های او توجه ویژه ای داشته و نظام عرفانی خود را بر این اساس انسجام بخشیده است. در مکتب روانشناسی انسان گرا که آبراهام مزلو برجسته ترین ... بیشتربحر المحبة فی اسرار المودة تفسیری ادبی- عرفانی از سورۀ یوسف علیه السلام و ناگفته هایی دربارۀ آن
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 9-38
چکیده
بحر المحبة فی اسرار المودة ازجمله تفاسیر صوفیانه به زبان عربی است که در آن، سورۀ یوسف همراه با برخی نکات، اشارات، اقوال و حکایات عرفانی در ساختار و نثری ساده و دلنشین تفسیر شده است. محتوای جذاب و اهمیت ... بیشترآرمان های سیاسیِ جامی و نجم الدین رازی در هفت اورنگ و مرصادالعباد
دوره 13، شماره 26 ، آبان 1400، ، صفحه 9-33
چکیده
این نوشتار در پی آن است تا با بررسی حکایتهای هفت اورنگ جامی (قرن 9 هجری) و نیز مرصادالعباد نجمالدین رازی (قرن 7 هجری)، به تبیین دیدگاه سیاسیِ این دو عارف شهیر بپردازد که عرفانی متفاوت با عرفانِ ... بیشتربررسی ویژگیهای «متن مغلوب صوفیانه» در انطباق با المواقف و المخاطبات عبدالجبّار نفّری
دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، ، صفحه 9-38
چکیده
عبدالجبّار نفّری از عارفان گمنام قرن چهارم هجری است. یکی از دلایل گمنامی او پیچیدگی در نثر صوفیانة وی است. مهمترین اثر منثور نفّری دو کتاب المواقف و المخاطبات است که محتوای آن را گزارشهای مستقیمِ تجارب ... بیشتربررسی تطبیقی هستیشناسی عرفانی ابوحامد غزالی و بهاءولد
دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، ، صفحه 9-37
چکیده
هستیشناسی یکی از مهمترین مباحث عرفان اسلامی است که کمابیش از ابتدای مکتوب شدن مطالب عرفانی مورد توجه عرفا و متصوفه بوده است. هر یک از عرفای بزرگ صاحب اثر، براساس مشاهده، مکاشفه و تجربه ای که خود ... بیشترآگاهی هایی تازه دربارة تاج الدّین محمود اُشْنوی و ارتباط وی با مجدالدّین بغدادی و دربار خوارزمشاهیان
دوره 14، شماره 29 ، مرداد 1401، ، صفحه 9-44
چکیده
ازآنجاکه دربارۀ احوال تاجالدّین محمود اُشْنوی اطلاعات دقیقی در دست نیست و پژوهشگران نیز با حدس و گمان دربارۀ جزئیّات زندگی وی سخن گفتهاند، انتشار هرگونه سندی که بتواند برخی از زاویای زندگی ... بیشترتحلیل تطبیقی الگوی کنشگر در رسائل فارسی سهروردی از منظر گرماس
دوره 14، شماره 30 ، آبان 1401، ، صفحه 9-43
چکیده
از رویکردهای مهم در شناخت ساختار روایت، تحلیل آنها براساس نظام تقابلهای دوگانۀ گرماس است. او با بخشبندی عناصر کنشگر به سه تقابل دوتایی و تقسیم سهگانۀ پیرفتها میکوشید به الگویی فراگیر در تحلیل ... بیشتربررسی چرایی و چگونگی تأویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، ، صفحه 9-36
چکیده
کشفالمحجوب نخستین کتابی است که در تصوف به زبان فارسی تألیف شده و استناد به آیات قرآن از ویژگیهای سبکی این متن کهن بهشمار میآید. در این پژوهش، چگونگی تأویل آیات قرآنیِ بهکاررفته در مقدمه و ... بیشتربررسی و تحلیل مشرب عرفانی ابن خفیف شیرازی
دوره 15، شماره 32 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 9-49
چکیده
ابوعبدالله محمد بن خفیف شیرازی، بنیانگذار سلسله عرفانی خفیفیّه، از شخصیتهای جریان ساز و اثرگذار در تاریخ تصوف اسلامی است. باوجود نقش مؤثر این عارف در سیر تطوّر و گسترش عرفان اسلامی، تاکنون پژوهشی ... بیشتراباحت سماع به روایت ابنقیسرانی و غزالی
دوره 15، شماره 33 ، مرداد 1402، ، صفحه 9-37
چکیده
جستار پیشرو بر آن است که نقش ابن قیسرانی را در دفاع از تصوف و تثبیت جایگاه آن از رهگذر سماع تبیین کند. با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی ابتدا گزارشی مختصر از دو روایت ابن قیسرانی در صفوة التصوف و کتاب ... بیشتر«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 9-37
چکیده
از منظر نشانهشناسی فرهنگی، متون در حکم حافظۀ فرهنگی، محصول شرایط و ارتباطات بینافرهنگی و نمایانگر فرهنگ و نحوۀ سازمانبندی آن هستند. در طی قرون متمادی، عرفان و تصوف اسلامی در هیئت مجموعه ای ... بیشترپرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقاتالصوفیه
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 9-33
چکیده
«اید» یکی از کلمات دشوار و ناشناخته در «طبقاتالصوفیه» است. این فعل حدود 300 بار در این کتاب بهکار رفته و تاکنون تحقیقی جامع پیرامونِ آن انجام نشده است. در نوشتار حاضر، با بررسی دقیقِ کتاب ... بیشترتحلیل مؤلفههای تجربۀ عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریۀ والتر استیس و ویلیام جیمز
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 9-38
چکیده
داستان دقوقی در مثنوی معنوی روایتی چند وجهی است و بهدلیل ساختار سیالش میتوان آن را از ابعاد مختلف تحلیل کرد. شناخت ویژگیهای تجربۀ عرفانی که جوهرۀ اصلی برسازندۀ این تمثیل است، میتواند یکی از این ... بیشتراستعارۀ مفهومی در شعر قلندری
دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 9-41
چکیده
قلندریه یکی از فرقههای مهم در عرفان و تصوف اسلامی است که بسیاری از ابعاد نظری، اجتماعی و سلوکی آن، به دلیل تنوع شکل زندگی قلندران و وجود زمینههای مثبت و منفی و تناقضهای آشکار و پنهانی که در این فرقه ... بیشتراقوال و احوال صوفی محتضر، در آینۀ حکایات تذکرة الاولیا عطار و نفحات الانس جامی
دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 9-38