دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)

«انسان کامل» درعرفان اسلامی و مقایسه آن با هرمزدبغ درآیین مانوی
«انسان کامل» درعرفان اسلامی و مقایسه آن با هرمزدبغ درآیین مانوی

فرشته جعفری؛ احمد خاتمی

دوره 6، شماره 10 ، تیر 1393، ، صفحه 7-30

https://doi.org/10.22051/jml.2015.1816

چکیده
  آیین مانوی آیینی است گنوسی که جزء فرقه های عرفانی به شمار می‌رود. اصل اساسی این آیین، هبوط روح از عالم اعلا که جایگاه حقیقی اوست و گرفتاری آن در عالم ماده است، وظیفه انسان دراین دنیا رها سازی روح علوی ...  بیشتر
بررسی فرآیند نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی
بررسی فرآیند نشانگی حروف الفبا در دیوان سنایی

مرتضی حیدری

دوره 6، شماره 11 ، مهر 1393، ، صفحه 7-42

https://doi.org/10.22051/jml.2015.1923

چکیده
  سنایی با بهره‌گیری از کیفیت‌های تصویری و ترکیبی حروف الفبا در دیوان خود اشعار بسیار زیبایی سروده است. به‌کارگیری نظریّه‌ای فراگیر در مطالعه این سروده‌ها که زمینه‌های فرهنگی هنر سنایی را پوشش دهد ...  بیشتر
تحلیل انتقادی روایت زندگی و مرگ حلاج در گفتمان انقلابی/ چپ
تحلیل انتقادی روایت زندگی و مرگ حلاج در گفتمان انقلابی/ چپ

آرزو ابراهیمی دینانی؛ محمدکاظم یوسف پور؛ علیرضا نیکویی

دوره 7، شماره 12 ، فروردین 1394، ، صفحه 7-43

https://doi.org/10.22051/jml.2016.2325

چکیده
  روایت زندگی، اندیشه و مرگ حلاج دربیشتر متون عرفانی همواره از ظرفیت و توانمایگی برای معرفی زمینه‌ها ونشانه‌های گفتمان صوفیانه برخورداربوده است. برخی گفتمان‌ها بتدریج این نشانه‌ها رابعنوان «دال‌های ...  بیشتر
رد یک اشکال از حدیقه برپایه نمادشناسی سنایی
رد یک اشکال از حدیقه برپایه نمادشناسی سنایی

ویدا دستمالچی؛ رحمان مشتاق مهر

دوره 9، شماره 16 ، مرداد 1396، ، صفحه 7-21

https://doi.org/10.22051/jml.2018.19685.1489

چکیده
  مدرس رضوی در تعلیقات حدیقه ذیل حکایت «شتر مست در بیابان» دربارة واژة «شتر» اظهاراتی داشته ‌است که از منظر وی حاکی از سوءترجمه یا سوءبرداشت سنایی از منبع اصلی این حکایت، یعنی کلیله‌ودمنة ابن‌مقفع ...  بیشتر
از خیال عارفان تا تخیل ژیلبر دوران
از خیال عارفان تا تخیل ژیلبر دوران

نسیم کرامت؛ حسین فقیهی

دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، ، صفحه 7-33

https://doi.org/10.22051/jml.2019.21668.1578

چکیده
  «خیال» و «تخیل» جوهرۀ اصلی هنر و ادبیات هستند؛ از وهم گرفته تا رؤیا و الهام و مراتب قدسی، از دورۀ یونان باستان تا فلسفه و عرفان اسلامی، همه با خیال و تخیل پیوند دارند. این دو واژه اگرچه نزدیک‌اند، ...  بیشتر
بررسی تطبیقی عرفان شمنی و تصوف اسلامی
بررسی تطبیقی عرفان شمنی و تصوف اسلامی

بهزاد اتونی؛ مهدی شریفیان؛ بهروز اتونی

دوره 10، شماره 19 ، آذر 1397، ، صفحه 7-26

https://doi.org/10.22051/jml.2019.25258.1728

چکیده
  بیشتر مکاتب عرفانی جهان سعی بر آن دارند تا با شیوه‌ها و روش‌هایی، سالک و نوآموز را از هستی روزمره و دنیوی جدا سازند و به سرمنشأ نیروی حقیقی عالم و دنیای پررمزوراز جهان مینوی هدایت کنند. شمنیسم یکی از ...  بیشتر
بررسی استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در متون عرفانی
بررسی استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در متون عرفانی

فاطمه سلطانی؛ طاهره میرهاشمی

دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 7-31

https://doi.org/10.22051/jml.2020.26604.1768

چکیده
  در جستار حاضر، استعارۀ مفهومی «جهان هستی، درخت است» در سه متن عرفانی انسان کامل عزیزالدین نسفی، مرصادالعباد نجم‌الدین رازی و معارف بهاءولد بررسی می­شود. پرسش‌های پژوهش عبارت­اند از: 1. نویسندگان ...  بیشتر
بررسی کارنامۀ عطارپژوهی در مقالات فارسی از 1300ش تا 1395ش
بررسی کارنامۀ عطارپژوهی در مقالات فارسی از 1300ش تا 1395ش

مرتضی داوری؛ علیرضا فولادی؛ سید محمد راستگوفر؛ رضا شجری

دوره 11، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22051/jml.2020.31315.1950

چکیده
  دربارۀ عطار، شاعر عارف و بلندآوازۀ ایرانی، کتاب‌ها و مقالات بسیاری نوشته شده است و تاکنون کارنامۀ پرباری در عرصۀ عطارپژوهی پیش رو داریم. شمار زیاد این پژوهش‌ها، ضرورت بررسی و تحلیل آن‌ها را بیش از پیش ...  بیشتر
بازخوانی حکایت‌های عرفانی اسرارالتوحید با رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا
بازخوانی حکایت‌های عرفانی اسرارالتوحید با رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا

منصور پیرانی

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، ، صفحه 7-32

https://doi.org/10.22051/jml.2020.32012.1993

چکیده
  روانشناسی مثبت­ گرا با تکیه بر فضیلت­ها و قابلیت­ ها، توانمندی­ انسان را تقویت می ­کند و در پی آن است که با شناخت و طبقه‌بندی قابلیت­ ها و فضیلت­ ها، و کشف زوایای پنهان وجودی انسان، او را در ...  بیشتر
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی

علیرضا تقوی کوتنائی؛ سیاوش حق جو؛ فرزاد بالو؛ علی اکبر باقری خلیلی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، ، صفحه 9-35

https://doi.org/10.22051/jml.2021.34975.2158

چکیده
  تأویل در گفتمان تصوف ذوقی، ازجمله در آثار و اندیشه‌های عین‌القضات، اصلی بنیادین  به‌شمار می‌آید. در عرفان فلسفیِ او که دارای طرحی پلّکانی و مدرج است، هر مفهوم ابتدا و انتهایی دارد. سالک از ابتدا ...  بیشتر
بازنمایی و تحلیل ساختارهای مردم گرایی در سیرۀ عملی و نظری ابوسعید ابوالخیر با رویکرد نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو
بازنمایی و تحلیل ساختارهای مردم گرایی در سیرۀ عملی و نظری ابوسعید ابوالخیر با رویکرد نظریۀ خودشکوفایی آبراهام مزلو

سیدمحمد ساعدی؛ مسعود خردمندپور؛ عبدالله مقامیان زاده؛ امیرمحمد اردشیرزاده

دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 9-39

https://doi.org/10.22051/jml.2021.35704.2191

چکیده
  ابوسعید ابوالخیر در گفتار، منش و اندیشه به انسان و دغدغه­ های او توجه ویژه­ ای داشته و نظام عرفانی خود را بر این اساس انسجام بخشیده است. در مکتب روانشناسی انسان­ گرا که آبراهام مزلو برجسته ­ترین ...  بیشتر
بحر المحبة فی اسرار المودة تفسیری ادبی- عرفانی از سورۀ یوسف علیه ‏السلام و ناگفته‎ هایی دربارۀ آن
بحر المحبة فی اسرار المودة تفسیری ادبی- عرفانی از سورۀ یوسف علیه ‏السلام و ناگفته‎ هایی دربارۀ آن

محبوبه شمشیرگرها

دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22051/jml.2021.36497.2213

چکیده
  بحر المحبة فی اسرار المودة ازجمله تفاسیر صوفیانه به زبان عربی است که در آن، سورۀ یوسف همراه با برخی نکات، اشارات،‌ اقوال و حکایات عرفانی در ساختار و نثری ساده و دلنشین تفسیر شده است. محتوای جذاب و اهمیت ...  بیشتر
آرمان های سیاسیِ جامی و نجم الدین رازی در هفت اورنگ و مرصادالعباد
آرمان های سیاسیِ جامی و نجم الدین رازی در هفت اورنگ و مرصادالعباد

احسان سیّدمحرّمی؛ حمیدرضا سلیمانیان؛ عباس خیرآبادی؛ محمود فیروزی مقدم

دوره 13، شماره 26 ، آبان 1400، ، صفحه 9-33

https://doi.org/10.22051/jml.2021.36374.2209

چکیده
  این نوشتار در پی آن است تا با بررسی حکایت­های هفت ­اورنگ جامی (قرن 9 هجری) و نیز مرصاد­العباد نجم­الدین رازی (قرن 7 هجری)، به تبیین دیدگاه سیاسیِ این دو عارف شهیر بپردازد که عرفانی متفاوت با عرفانِ ...  بیشتر
بررسی ویژگی‌های «متن مغلوب صوفیانه» در انطباق با المواقف و المخاطبات عبدالجبّار نفّری
بررسی ویژگی‌های «متن مغلوب صوفیانه» در انطباق با المواقف و المخاطبات عبدالجبّار نفّری

رضا عباسی

دوره 13، شماره 27 ، دی 1400، ، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22051/jml.2022.39469.2306

چکیده
  عبدالجبّار نفّری از عارفان گمنام قرن چهارم هجری است. یکی از دلایل گمنامی او پیچیدگی در نثر صوفیانة وی است. مهم‌ترین اثر منثور نفّری دو کتاب المواقف و المخاطبات است که محتوای آن را گزارش‌های مستقیمِ تجارب ...  بیشتر
بررسی تطبیقی هستی‌شناسی عرفانی ابوحامد غزالی و بهاءولد
بررسی تطبیقی هستی‌شناسی عرفانی ابوحامد غزالی و بهاءولد

محمدرضا فرضی؛ عاتکه رسمی

دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، ، صفحه 9-37

https://doi.org/10.22051/jml.2022.39525.2307

چکیده
  هستی‌شناسی یکی از مهم‌ترین مباحث عرفان اسلامی است که کمابیش از ابتدای مکتوب شدن مطالب عرفانی مورد توجه عرفا و متصوفه بوده است. هر یک از عرفای بزرگ صاحب اثر، براساس مشاهده، مکاشفه و تجربه­ ای که خود ...  بیشتر
آگاهی هایی تازه دربارة تاج الدّین محمود اُشْنوی و ارتباط وی با مجدالدّین بغدادی و دربار خوارزمشاهیان
آگاهی هایی تازه دربارة تاج الدّین محمود اُشْنوی و ارتباط وی با مجدالدّین بغدادی و دربار خوارزمشاهیان

علی صباغی؛ عبدالامیر عمیرات

دوره 14، شماره 29 ، مرداد 1401، ، صفحه 9-44

https://doi.org/10.22051/jml.2022.40883.2393

چکیده
   ازآنجاکه دربارۀ احوال تاج­الدّین محمود اُشْنوی اطلاعات دقیقی در دست نیست و پژوهشگران نیز با حدس و گمان دربارۀ جزئیّات‌ زندگی‌ وی سخن گفته­اند، انتشار هرگونه سندی که بتواند برخی از زاویای زندگی ...  بیشتر
تحلیل تطبیقی الگوی کنشگر در رسائل فارسی سهروردی از منظر گرماس
تحلیل تطبیقی الگوی کنشگر در رسائل فارسی سهروردی از منظر گرماس

مجید هوشنگی؛ عارفه حجتی

دوره 14، شماره 30 ، آبان 1401، ، صفحه 9-43

https://doi.org/10.22051/jml.2022.41947.2406

چکیده
  از رویکردهای مهم در شناخت ساختار روایت، تحلیل آنها براساس نظام تقابل­های دوگانۀ گرماس است. او با بخش‌بندی عناصر کنشگر به سه تقابل دوتایی و تقسیم سه­گانۀ پیرفت­ها می‌کوشید به الگویی فراگیر در تحلیل ...  بیشتر
بررسی چرایی و چگونگی تأویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری
بررسی چرایی و چگونگی تأویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری

بهرام شعبانی؛ محمد عباس زاده جهرمی

دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، ، صفحه 9-36

https://doi.org/10.22051/jml.2022.41361.2387

چکیده
  کشف­المحجوب نخستین کتابی است که در تصوف به زبان فارسی تألیف شده و استناد به آیات قرآن از ویژگی­های سبکی این متن کهن به‌شمار می­آید. در این پژوهش، چگونگی تأویل آیات قرآنیِ به­کاررفته در مقدمه و ...  بیشتر
بررسی و تحلیل مشرب عرفانی ابن خفیف شیرازی
بررسی و تحلیل مشرب عرفانی ابن خفیف شیرازی

امیر حسین کوهستانی؛ سید علی اصغر میرباقری فرد؛ طاهره خوشحال دستجردی؛ زهره نجفی نیسیانی

دوره 15، شماره 32 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 9-49

https://doi.org/10.22051/jml.2023.42279.2414

چکیده
  ابوعبدالله محمد بن خفیف شیرازی، بنیان‌گذار سلسله عرفانی خفیفیّه، از شخصیت‌های جریان­ ساز و اثرگذار در تاریخ تصوف اسلامی است. باوجود نقش مؤثر این عارف در سیر تطوّر و گسترش عرفان اسلامی، تاکنون پژوهشی ...  بیشتر
اباحت سماع به روایت ابن‌قیسرانی و غزالی
اباحت سماع به روایت ابن‌قیسرانی و غزالی

حبیب الله عباسی؛ زهرا نمازی

دوره 15، شماره 33 ، مرداد 1402، ، صفحه 9-37

https://doi.org/10.22051/jml.2023.43194.2448

چکیده
  جستار پیش‌رو بر آن است که نقش ابن‌ قیسرانی را در دفاع از تصوف و تثبیت جایگاه آن از رهگذر سماع تبیین کند. با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی ابتدا گزارشی مختصر از دو روایت ابن قیسرانی در صفوة التصوف و کتاب ...  بیشتر
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»

زهرا ناظری؛ مهدی فیّاض؛ سیدمحسن حسینی مؤخر

دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 9-37

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44312.2489

چکیده
  از منظر نشانه­شناسی فرهنگی، متون در حکم حافظۀ فرهنگی، محصول شرایط و ارتباطات بینافرهنگی و نمایانگر فرهنگ و نحوۀ سازمان­­بندی آن هستند. در طی قرون متمادی، عرفان و تصوف اسلامی در هیئت مجموعه ­ای ...  بیشتر
پرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقات‌الصوفیه
پرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقات‌الصوفیه

محسن صادقی

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 9-33

https://doi.org/10.22051/jml.2023.45395.2528

چکیده
  «اید» یکی از کلمات دشوار و ناشناخته در «طبقات‌الصوفیه» است. این فعل حدود 300 بار در این کتاب به‌کار رفته و تاکنون تحقیقی جامع پیرامونِ آن انجام نشده است. در نوشتار حاضر، با بررسی دقیقِ کتاب ...  بیشتر
تحلیل مؤلفه‌های تجربۀ عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریۀ والتر استیس و ویلیام جیمز
تحلیل مؤلفه‌های تجربۀ عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریۀ والتر استیس و ویلیام جیمز

میلاد صلاحی خلخالی؛ قدرت الله طاهری؛ احمد خاتمی

دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46640.2560

چکیده
  داستان دقوقی در مثنوی معنوی روایتی چند وجهی است و به‌دلیل ساختار سیالش می‌توان آن را از ابعاد مختلف تحلیل کرد. شناخت ویژگی‌های تجربۀ عرفانی که جوهرۀ اصلی برسازندۀ این تمثیل است، می‌تواند یکی از این ...  بیشتر
استعارۀ مفهومی در شعر قلندری
استعارۀ مفهومی در شعر قلندری

محمدکاظم بریدی اللامی؛ محمد رضا صرفی؛ علی اصغر یاری اصطهباناتی

دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 9-41

https://doi.org/10.22051/jml.2024.44125.2481

چکیده
  قلندریه یکی از فرقه‌های مهم در عرفان و تصوف اسلامی است که بسیاری از ابعاد نظری، اجتماعی و سلوکی آن، به دلیل تنوع شکل زندگی قلندران و وجود زمینه‌های مثبت و منفی و تناقض‌های آشکار و پنهانی که در این فرقه ...  بیشتر
اقوال و احوال صوفی محتضر، در آینۀ حکایات تذکرة الاولیا عطار و نفحات الانس جامی
اقوال و احوال صوفی محتضر، در آینۀ حکایات تذکرة الاولیا عطار و نفحات الانس جامی

ساجده نیک خواه؛ سید حسن طباطبائی

دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47681.2591

چکیده
  مرگ معمایی است که بشر از آغاز حیات تاکنون با آن مواجه بوده و تدقیق او در چیستی این پدیده، راهگشا نبوده است. گروه‌های مختلف جامعه باتوجه‌به عقاید، افکار، محیط و سبک زندگی نگرش‌های متفاوتی به مرگ دارند ...  بیشتر