دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
موضوعات = عرفان و تصوف
تعداد مقالات: 8
نسبت سماع صوفیانه با تجارب عرفانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1403
چکیده
سماع در نگاه بسیاری از عارفان از ارکان اساسی سلوک محسوب میشود و قدری عظیم دارد. این مفهوم که دارای شئون مختلفی چون آواز، صدای خوش، الحان، موسیقی و سازها، رقص، خرقهدریدن و... است در برساختن هویت عارفان ... بیشترتطور معنایی واژۀ «خدا» در متون اهل حق از قرن دوم تا هجری تاکنون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1403
چکیده
چکیده تجلی خداوند اصل اساسی آیین اهلحق است. در این نگرش خداوند با تجلی عام جهان هستی را آفریده و با تجلی خاص در جامۀ انسان جلوهگر کردهاست. از این رو، یارسانیان، انسان مجالی ذات(فیض) حق را با اوصاف مختلفی ... بیشترپندِ پیران، معرفیِ دستنوشتهها و تحریرِ تازه و ترجمۀ عربیِ آن
دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 103-134
چکیده
کتاب پند پیران براساسِ یک نسخۀ خطیِ محفوظ در موزۀ بریتانیا به همت جلال متینی تصحیح و در 1357 منتشر شد. نام کتاب و نام نویسنده و تاریخِ تألیفِ آن در متن کتاب نیامده است. در این مقاله، ابتدا دستنوشتههای ... بیشترتحلیل گفتمان بازنمایی چهرۀ حلاج در آثار خواجه عبدالله انصاری
دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 135-165
چکیده
انصاری صوفی برجستۀ شیوۀ صحو و از علمای مشهور حنبلی است. زندگیاش در اهتمام بر نوشتن حدیث، ارشاد و بدعتستیزی گذشت. او نیز مانند دیگر صوفیان همعصر خود چون هجویری و قشیری، در آثار خود ضمن تبیین برخی از ... بیشترخرقهدریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیه
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 103-134
چکیده
در این پژوهش، سنت خانقاهی خرقه دریدن با آداب مشابهی در فرهنگهای ایران باستان، مسیحیت، یهودیت و همچنین برخی رسوم کهن عرب جاهلی، مصری و بینالنهرینی مقایسه شده است. در بخش نخست این مقاله به معرفی اجمالی ... بیشترخواجه عبدالله انصاری و نجمالدین کبری، بازشناسی دو الگوی متفاوت در سنّت نخست عرفانی
دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 109-136
چکیده
خواجه عبدالله انصاری شخصیتی است که آشکارا کوشید یک نظام منسجم در سنّت نخست عرفانی ارائه دهد. امروزه با اسم خواجه و آثارش به خصوص منازل السائرین واژگانی چون عرفان عملی و سنّت نخست عرفانی به ذهن متبادر ... بیشترتحلیل انتقادی یا تخریب جدلی؛ بحثی پیرامون مواجهه با جنبه های نظری تصوف در ردیه های بر تصوف در دورة صفویه
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 63-81
چکیده
دورة «صفویه» از حیث جدال کانونهای قدرت بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی، از دورههای خاص تاریخ ایران است. در این دوره شاهد تلاش نهادهای روحانیت شیعی، سلطنت صفوی و تصوف برای تثبیت مشروعیت خود و ... بیشترتصحیح و تحقیقِ سبکشناسی رسالة عرفانی «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی»
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 83-116