دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
نسبت سماع صوفیانه با تجارب عرفانی
نسبت سماع صوفیانه با تجارب عرفانی

میلاد صلاحی خلخالی؛ قدرت الله طاهری؛ احمد خاتمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.48082.2609

چکیده
  سماع در نگاه بسیاری از عارفان از ارکان اساسی سلوک محسوب میشود و قدری عظیم دارد. این مفهوم که دارای شئون مختلفی چون آواز، صدای خوش، الحان، موسیقی و سازها، رقص، خرقه‌دریدن و... است در برساختن هویت عارفان ...  بیشتر
تطور معنایی واژۀ «خدا» در متون اهل حق از قرن دوم تا هجری تاکنون
تطور معنایی واژۀ «خدا» در متون اهل حق از قرن دوم تا هجری تاکنون

منصور رستمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 آبان 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47580.2583

چکیده
  چکیده تجلی خداوند اصل اساسی آیین اهل‌حق است. در این نگرش خداوند با تجلی عام جهان هستی را آفریده و با تجلی خاص در جامۀ انسان جلوه‌گر کرده‌است. از این رو، یارسانیان، انسان مجالی ذات(فیض) حق را با اوصاف مختلفی ...  بیشتر
پندِ پیران، معرفیِ دست‌نوشته‌ها و تحریرِ تازه و ترجمۀ عربیِ آن
پندِ پیران، معرفیِ دست‌نوشته‌ها و تحریرِ تازه و ترجمۀ عربیِ آن

محمود ندیمی هرندی؛ تهمینه عطائی کچوئی

دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 103-134

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47703.2592

چکیده
  کتاب پند پیران براساسِ یک نسخۀ خطیِ محفوظ در موزۀ بریتانیا به همت جلال متینی تصحیح و در 1357 منتشر شد. نام کتاب و نام نویسنده و تاریخِ تألیفِ آن در متن کتاب نیامده است. در این مقاله، ابتدا دست‌نوشته‌های ...  بیشتر
تحلیل گفتمان بازنمایی چهرۀ حلاج در آثار خواجه عبدالله انصاری
تحلیل گفتمان بازنمایی چهرۀ حلاج در آثار خواجه عبدالله انصاری

مهراد اسد پاسکی؛ علی تسلیمی؛ محمد کاظم یوسف پور

دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 135-165

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46259.2543

چکیده
  انصاری صوفی برجستۀ شیوۀ صحو و از علمای مشهور حنبلی است. زندگی‌اش در اهتمام بر نوشتن حدیث، ارشاد و بدعت‌ستیزی گذشت. او نیز مانند دیگر صوفیان هم‌عصر خود چون هجویری و قشیری، در آثار خود ضمن تبیین برخی از ...  بیشتر
خرقه‌دریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیه
خرقه‌دریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیه

نگین مژگانی

دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 103-134

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46571.2555

چکیده
  در این پژوهش، سنت خانقاهی خرقه دریدن با آداب مشابهی در فرهنگ‌های ایران باستان، مسیحیت، یهودیت و همچنین برخی رسوم کهن عرب جاهلی، مصری و بین‌النهرینی مقایسه شده ‌است. در بخش نخست این مقاله به معرفی اجمالی ...  بیشتر
خواجه عبدالله انصاری و نجم‌الدین کبری، بازشناسی دو الگوی متفاوت در سنّت نخست عرفانی
خواجه عبدالله انصاری و نجم‌الدین کبری، بازشناسی دو الگوی متفاوت در سنّت نخست عرفانی

محمد رودگر

دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 109-136

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46671.2561

چکیده
  خواجه عبدالله انصاری شخصیتی است که آشکارا کوشید یک نظام منسجم در سنّت نخست عرفانی ارائه دهد. امروزه با اسم خواجه و آثارش به خصوص منازل السائرین واژگانی چون عرفان عملی و سنّت نخست عرفانی به ذهن متبادر ...  بیشتر
تحلیل انتقادی یا تخریب جدلی؛ بحثی پیرامون مواجهه با جنبه های نظری تصوف در ردیه های بر تصوف در دورة صفویه
تحلیل انتقادی یا تخریب جدلی؛ بحثی پیرامون مواجهه با جنبه های نظری تصوف در ردیه های بر تصوف در دورة صفویه

حسین عبدی

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 63-81

https://doi.org/10.22051/jml.2024.45032.2516

چکیده
  دورة «صفویه» از حیث جدال کانون­های قدرت بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی، از دوره­های خاص تاریخ ایران است. در این دوره شاهد تلاش نهادهای روحانیت شیعی، سلطنت صفوی و تصوف برای تثبیت مشروعیت خود و ...  بیشتر
تصحیح و تحقیقِ سبک‌شناسی رسالة عرفانی «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی»
تصحیح و تحقیقِ سبک‌شناسی رسالة عرفانی «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی»

میثم احمدی؛ یوسف کرمی‌ چمه

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 83-116

https://doi.org/10.22051/jml.2024.45570.2531

چکیده
  رسالة «وصال احمدی» یا «اواخر حیات مجدّدِ ألْفِ ثانی» درحقیقت تکملة تذکره‌‌ای موسوم به «زبدة‌المقامات» یا «برکات احمدیة باقیه» است که در بابِ زندگی، آثار، احوال و ملفوظات شیخ ...  بیشتر