دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
راهبرد ناهم‌خوانی-گره‌گشایی در گفت‌وگوهای عرفانی
راهبرد ناهم‌خوانی-گره‌گشایی در گفت‌وگوهای عرفانی

زینب اکبری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2025.49050.2635

چکیده
  مدل ناهم‌خوانی-گره‌گشایی (Incongruity-Resolution Model) یا IR که به طور سنتی ریشه در مطالعات طنز دارد، تاکنون به طور گسترده در تحلیل متون عرفانی به کار گرفته نشده است. این پژوهش با هدف ارائه یک مدل توسعه‌یافته برای ...  بیشتر
خوانش مفهوم «کرامت» در اسرارالتوحید و ترجمۀ رسالۀ قشیریه براساس نظریۀ ایدئولوژی آلتوسر
خوانش مفهوم «کرامت» در اسرارالتوحید و ترجمۀ رسالۀ قشیریه براساس نظریۀ ایدئولوژی آلتوسر

الهام کارگر؛ علی صفایی سنگری؛ محمود رنجبر؛ معصومه غیوری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1404

https://doi.org/10.22051/jml.2025.50452.2676

چکیده
  نسبت‌دادن کرامات و خوارق عادات به مشایخ صوفیه، از دوران آغازین تصوف به‌صورت پراکنده در متون صوفیه رواج داشت و بخشی از تذکره‌ها و مقامات مشایخ صوفیه را به خود اختصاص‌داده‌است. اسرارالتوحید و ترجمۀ ...  بیشتر
نوآوری های عین القضات همدانی در مفهوم کفر
نوآوری های عین القضات همدانی در مفهوم کفر

نیلوفر بهرام زاده؛ سلمان ساکت؛ علی اشرف امامی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1404

https://doi.org/10.22051/jml.2025.49178.2639

چکیده
  یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح‌شده نزد متصوّفه، مسألۀ کفر و ایمان و پیوند آنها با یکدیگر است. اگرچه مفهوم کفر و ایمان در سده‌های نخست اسلام، تقریبا مبتنی بر مبانی اسلامی است، اما با بررسی دقیق آثار عین‌القضات، ...  بیشتر
تحلیل گفتمان انتقادی داستان «شیخ صنعان» بر مبنای الگوی ون لیوون
تحلیل گفتمان انتقادی داستان «شیخ صنعان» بر مبنای الگوی ون لیوون

فائزه عرب یوسف آبادی؛ سعید غفروئی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 فروردین 1404

https://doi.org/10.22051/jml.2025.49199.2641

چکیده
  منطق‌الطیر، اثری عرفانی است که در آن داستان «شیخ صنعان»، به دلیل استفاده از کارگزاران اجتماعی و شیوه‌های مختلف بازنمایی کارگزاران اجتماعی، جایگاهی خاص دارد. هدف در این پژوهش، تحلیل گفتمان این ...  بیشتر
بررسی و تحلیل کارکرد راوی در مناسبات معنایی و انتقال مفاهیم کشف المحجوب
بررسی و تحلیل کارکرد راوی در مناسبات معنایی و انتقال مفاهیم کشف المحجوب

مجید هوشنگی؛ زهرا قربانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22051/jml.2025.50559.2679

چکیده
  در دانش روایت‌شناسی، همواره نقش و کارکرد راوی‌ها در موضع انتقال معنا و بررسی چگونگی آن، مورد توجه تحلیلگران بوده است. از آنجایی که در متون عرفانی، فهم و درک معنای عمیق متن به‌طور مستقیم وابسته به نحوه ...  بیشتر
بررسی ساختاری حکایاتِ یقظۀ (انتباهِ) مشایخ تصوف در منظومه‌های صوفیانۀ فارسی
بررسی ساختاری حکایاتِ یقظۀ (انتباهِ) مشایخ تصوف در منظومه‌های صوفیانۀ فارسی

سالومه صیاد راجبی؛ محمد ابراهیم‌پور نمین؛ خسرو جلیلی کهنه‌شهری

دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، ، صفحه 9-37

https://doi.org/10.22051/jml.2025.49241.2646

چکیده
  مشایخ صوفیه در مرتبه‌ای فروتر از پیامبر(ص)، اسوه‌های ایمان و عمل‌ صالح برای اهل طریقت‌اند، ازهمین‌رو حکایات مشایخِ صوفیه بخشی مهم از متون صوفیانه است، حاکی از اقوال و افعال و احوال آنان در معامله با ...  بیشتر
بررسی شأن وجودی «حیوان» در آرا و اندیشه‌های ابن‌عربی
بررسی شأن وجودی «حیوان» در آرا و اندیشه‌های ابن‌عربی

علی صفایی سنگری؛ مجتبی هوشیار محبوب

دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، ، صفحه 37-61

https://doi.org/10.22051/jml.2024.48374.2617

چکیده
  با اینکه معمولاً توجه به مسائل محیط زیستی و حیوانات، از دغدغه‌های متأخر بشری به حساب می‌آید، باید دانست مسئلۀ «حیوان» و شأن وجودی آن، از مباحث درازدامن در حکمت و تصوف اسلامی است. ابن‌عربی در شرح ...  بیشتر
تحلیل عناصر معنادرمانی در منطق‌الطیر عطار نیشابوری
تحلیل عناصر معنادرمانی در منطق‌الطیر عطار نیشابوری

فریده داودی مقدم

دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، ، صفحه 63-94

https://doi.org/10.22051/jml.2025.49262.2649

چکیده
  منطق‌الطیر به‌عنوان یکی از متون مهم‌ ادبیات عرفانی، نمادی از جست‌وجوی انسان برای یافتن معنا و حقیقت است. برای بازنمایی ابعاد بیشتر این اثر ارزشمند، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان نظریۀ معنادرمانی ...  بیشتر
قلندریات به‌مثابۀ زیرگونه‌ای برای غزل عرفانی (با تأکید بر غزلی از سنایی)
قلندریات به‌مثابۀ زیرگونه‌ای برای غزل عرفانی (با تأکید بر غزلی از سنایی)

فاطمه رحیمی؛ هاتف سیاه کوهیان

دوره 16، شماره 39 ، دی 1403، ، صفحه 141-172

https://doi.org/10.22051/jml.2025.49220.2643

چکیده
  در پژوهش‌های مربوط به قلندریات عمدتاً دو رویکرد اصلی وجود دارد؛ نخست رویکرد تأویلی که در آن تصاویر نمادین و به ظاهر خلاف عرف و شرع، در این شعرها به‌مثابۀ نشانگانی عرفانی مورد تفسیر و تأویل قرار می‌گیرند؛ ...  بیشتر
اقوال و احوال صوفی محتضر، در آینۀ حکایات تذکرة الاولیا عطار و نفحات الانس جامی
اقوال و احوال صوفی محتضر، در آینۀ حکایات تذکرة الاولیا عطار و نفحات الانس جامی

ساجده نیک خواه؛ سید حسن طباطبائی

دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47681.2591

چکیده
  مرگ معمایی است که بشر از آغاز حیات تاکنون با آن مواجه بوده و تدقیق او در چیستی این پدیده، راهگشا نبوده است. گروه‌های مختلف جامعه باتوجه‌به عقاید، افکار، محیط و سبک زندگی نگرش‌های متفاوتی به مرگ دارند ...  بیشتر
بررسی و تحلیل انتقال شرّ در متون عرفانی فارسی
بررسی و تحلیل انتقال شرّ در متون عرفانی فارسی

افروز خدابنده لو؛ سید محسن حسینی موخر؛ سیدعلی قاسم زاده

دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 39-71

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47359.2577

چکیده
  کرامت از پدیده‌های بسیار مهم در متون صوفیه است. یکی از انواع کرامت‌های مبتنی‌‎بر تصرف در نفوس، انتقال شرّ است که دقیقاً نقطۀ مقابل شفابخشی است. در این مقاله سعی شده ‌است باتکیه‌بر مهم‌ترین متون عرفانی ...  بیشتر
«داستان تحول» در کشف ‌الاسرار و عدة‌ الابرار میبدی
«داستان تحول» در کشف ‌الاسرار و عدة‌ الابرار میبدی

لیلا پژوهنده؛ مریم سادات دستغیب

دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 167-197

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47402.2579

چکیده
  در برخی حکایت‌های صوفیانه شاهد تغییروتحول یکی از شخصیت‌ها هستیم؛ هرچند انتظار می‌رود در قصه‌ با شخصیت‌های ایستا روبه‌رو شویم. در این موارد شخصیت دگرگون می‌شود و برخلاف ساختار قصه‌ها، به‌جای وقایع ...  بیشتر
تحلیل نشانه‌شناختی و کارکردهای «خواب و واقعه» در صفوة الصفا ابن‌بزاز اردبیلی
تحلیل نشانه‌شناختی و کارکردهای «خواب و واقعه» در صفوة الصفا ابن‌بزاز اردبیلی

مولود جوانمرد؛ حسین فقیهی؛ محبوبه مباشری؛ سید سلمان صفوی

دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 39-71

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47230.2574

چکیده
  نشانه‌های زبانی هر اثر با توجه به تجربه‌های عرفانی و شرایط زمانی، مقامی و زیستی عارف می‌تواند بر معانی متعددی دلالت کند. جست‌وجوی این آفاق معنایی و آشکارکردن روند تولید معنا از رویکردها و اهداف دانش‌ ...  بیشتر
معناشناسی عشق در بازخوانی متون عرفانی بر بنیان نظریۀ ربط
معناشناسی عشق در بازخوانی متون عرفانی بر بنیان نظریۀ ربط

مینا بهنام

دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 135-165

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44120.2480

چکیده
  پژوهش حاضر به بازکاوی معنای عشق در گذر از متون عرفانی می‌پردازد. نظریۀ ربط اسپربر و ویلسون که بنیادی زبانی دارد و در گروه مقولات کاربردشناسی شناختی قرار می‌گیرد، چارچوب نظری این پژوهش را شکل داده است. ...  بیشتر
نمادها و نمادواره‌های ابداعی در مصیبت‌نامۀ عطار
نمادها و نمادواره‌های ابداعی در مصیبت‌نامۀ عطار

فاطمه رضایی

دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 167-197

https://doi.org/10.22051/jml.2024.44740.2502

چکیده
  نماد مفهومی بسیار گسترده است که تعاریف متعددی در کتب مختلف از آن ارائه شده است. در دسته‌بندی نمادها یکی از اقسام نمادهایی که از آن نام برده شده، نمادهای ابداعی است که با عناوینی دیگر چون نمادهای تصادفی، ...  بیشتر
استعارۀ مفهومی در شعر قلندری
استعارۀ مفهومی در شعر قلندری

محمدکاظم بریدی اللامی؛ محمد رضا صرفی؛ علی اصغر یاری اصطهباناتی

دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 9-41

https://doi.org/10.22051/jml.2024.44125.2481

چکیده
  قلندریه یکی از فرقه‌های مهم در عرفان و تصوف اسلامی است که بسیاری از ابعاد نظری، اجتماعی و سلوکی آن، به دلیل تنوع شکل زندگی قلندران و وجود زمینه‌های مثبت و منفی و تناقض‌های آشکار و پنهانی که در این فرقه ...  بیشتر
معرفی و ضرورت تصحیح شرح لمعات عراقی موسوم به معارف الحقایق فی تحقیق الدقایق
معرفی و ضرورت تصحیح شرح لمعات عراقی موسوم به معارف الحقایق فی تحقیق الدقایق

طیبه شیخ ویسی؛ مهدی نیک منش؛ سیدمهدی طباطبائی

دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 137-164

https://doi.org/10.22051/jml.2023.45022.2515

چکیده
  معارف الحقایق فی تحقیق الدقایق در زمره متون عرفانی قرار می­ گیرد. نویسندة آن فردی به نام میرپادشاه است و در دست نویسش خود را از نوادگان میر حیدر کسبی معرفی می­کند که از شیوخ فرقه نقشبندیه است و مزار ...  بیشتر
مقاومت سلبی و ایجابی در تذکرة‌الاولیاء عطار
مقاومت سلبی و ایجابی در تذکرة‌الاولیاء عطار

مجتبی فدایی؛ سید مهدی زرقانی

دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 165-193

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46346.2546

چکیده
  تصوف معطوف به نجات آحاد جامعه است و برای مدیریت جامعه برنامة مدونی ندارد؛ اما این بدان معنا نیست که عرفا نیز نسبت به شرایط اجتماعی و سیاسی اطراف‌شان بی‌توجه بوده‌اند. در این پژوهش تلاش شده با بازخوانی ...  بیشتر
پرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقات‌الصوفیه
پرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقات‌الصوفیه

محسن صادقی

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 9-33

https://doi.org/10.22051/jml.2023.45395.2528

چکیده
  «اید» یکی از کلمات دشوار و ناشناخته در «طبقات‌الصوفیه» است. این فعل حدود 300 بار در این کتاب به‌کار رفته و تاکنون تحقیقی جامع پیرامونِ آن انجام نشده است. در نوشتار حاضر، با بررسی دقیقِ کتاب ...  بیشتر
تحلیل ارتباط کمال طلبی و اضطراب در آثار و اندیشه عطار
تحلیل ارتباط کمال طلبی و اضطراب در آثار و اندیشه عطار

حامد رحمانی کرویق؛ محمد پاشایی؛ ویدا دستمالچی

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 35-61

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44545.2492

چکیده
  «کمال ­طلبی» به معنای تعیین استانداردها و معیارهای بسیار بالا و مطلق­ اندیشانه در ساحت­ های مختلف زندگی و فعالیت‌های انسانی است که برای نائل­شدن به هدفی مشخص، در مسیری از پیش تعیین­ شده ...  بیشتر
قهرمان و ضدقهرمان؛ شخصیت پردازی ابلیس در تذکره الاولیاء عطار نیشابوری
قهرمان و ضدقهرمان؛ شخصیت پردازی ابلیس در تذکره الاولیاء عطار نیشابوری

سید جعفر علوی؛ قدسیه رضوانیان

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 117-142

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46395.2547

چکیده
  آرتور جعفری واژه ابلیس را محرف (ِDiabolos) یونانی می داند که مسیحیان آرامی یا عربی زبان، آن را وارد زبان عربی کرده اند.تلقی عرفای سکری از مفهوم ابلیس با طرح واره های ذهنی فقها و به تبع آن توده مردم سازگار نیست. ...  بیشتر
مفهوم «وحدت» در مثنوی‌های مولانا و بیدل دهلوی بر اساس استعاره ها‌ی شناختی
مفهوم «وحدت» در مثنوی‌های مولانا و بیدل دهلوی بر اساس استعاره ها‌ی شناختی

سیده زهرا میرنژاد؛ محمد تقوی؛ مریم صالحی نیا

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 143-183

https://doi.org/10.22051/jml.2023.42685.2431

چکیده
  مفهوم «وحدت» یکی از مفاهیم انتزاعی، مبهم و بنیادی در حوزة عرفان و فلسفه است و استعاره عمده‌ترین و مهم‌ترین محملی است که شعرای عارف، از جمله بیدل دهلوی و مولانا، برای ملموس­کردن مفاهیم انتزاعیِ ...  بیشتر
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»

زهرا ناظری؛ مهدی فیّاض؛ سیدمحسن حسینی مؤخر

دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 9-37

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44312.2489

چکیده
  از منظر نشانه­شناسی فرهنگی، متون در حکم حافظۀ فرهنگی، محصول شرایط و ارتباطات بینافرهنگی و نمایانگر فرهنگ و نحوۀ سازمان­­بندی آن هستند. در طی قرون متمادی، عرفان و تصوف اسلامی در هیئت مجموعه ­ای ...  بیشتر
«شکل شناسی مثنوی‌های تعلیمی و عرفانی بر مبنای سنت‌های ادبی» (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)
«شکل شناسی مثنوی‌های تعلیمی و عرفانی بر مبنای سنت‌های ادبی» (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)

رحمان مشتاق مهر؛ یدالله نصراللهی؛ علی حاجی زاده

دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 101-139

https://doi.org/10.22051/jml.2023.43770.2471

چکیده
  تاریخ ادب فارسی جاودانگی و تأثیرگذاری بیشتر مباحث ناب­ تعلیمی و عرفانی خود را درگونه ­های مختلف آن، ‎‎مدیون قالب شعریِ «مثنوی» است. قالب مثنوی به دلیل ویژگی ممتاز و بارز آن در قافیه‏ پردازی، ...  بیشتر
فاصلۀ ایمان و اعتقاد در نظریّۀ مولانا
فاصلۀ ایمان و اعتقاد در نظریّۀ مولانا

قدرت الله طاهری

دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 141-168

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44620.2495

چکیده
  دو اصطلاح ایمان (Faith) و اعتقاد (Belief) به دلیل حوزۀ معنایی مشترک و کثرت کاربرد، نه تنها در نزد عامّه؛ بلکه در نزد خواص اعم از شاعران و نویسندگان نیز به­ جای هم استفاده می­ شوند و گویی مرزهای مفهومی متمایزی ...  بیشتر