دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
موضوعات = ادبیات عرفانی
تعداد مقالات: 20
بررسی شأن وجودی «حیوان» در آراء و اندیشههای ابنعربی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403
چکیده
با اینکه معمولاً توجه به مسائل محیط زیستی و حیوانات، از دغدغههای متأخر بشری به حساب میآید، اما باید دانست مسئله «حیوان» و شأن وجودی آن، از مباحث درازدامن در حکمت و تصوف اسلامی است. ابنعربی ... بیشتراقوال و احوال صوفی محتضر، در آینۀ حکایات تذکرة الاولیا عطار و نفحات الانس جامی
دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 9-38
چکیده
مرگ معمایی است که بشر از آغاز حیات تاکنون با آن مواجه بوده و تدقیق او در چیستی این پدیده، راهگشا نبوده است. گروههای مختلف جامعه باتوجهبه عقاید، افکار، محیط و سبک زندگی نگرشهای متفاوتی به مرگ دارند ... بیشتربررسی و تحلیل انتقال شرّ در متون عرفانی فارسی
دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 39-71
چکیده
کرامت از پدیدههای بسیار مهم در متون صوفیه است. یکی از انواع کرامتهای مبتنیبر تصرف در نفوس، انتقال شرّ است که دقیقاً نقطۀ مقابل شفابخشی است. در این مقاله سعی شده است باتکیهبر مهمترین متون عرفانی ... بیشتر«داستان تحول» در کشف الاسرار و عدة الابرار میبدی
دوره 16، شماره 38 ، مهر 1403، ، صفحه 167-197
چکیده
در برخی حکایتهای صوفیانه شاهد تغییروتحول یکی از شخصیتها هستیم؛ هرچند انتظار میرود در قصه با شخصیتهای ایستا روبهرو شویم. در این موارد شخصیت دگرگون میشود و برخلاف ساختار قصهها، بهجای وقایع ... بیشترتحلیل نشانهشناختی و کارکردهای «خواب و واقعه» در صفوة الصفا ابنبزاز اردبیلی
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 39-71
چکیده
نشانههای زبانی هر اثر با توجه به تجربههای عرفانی و شرایط زمانی، مقامی و زیستی عارف میتواند بر معانی متعددی دلالت کند. جستوجوی این آفاق معنایی و آشکارکردن روند تولید معنا از رویکردها و اهداف دانش ... بیشترمعناشناسی عشق در بازخوانی متون عرفانی بر بنیان نظریۀ ربط
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 135-165
چکیده
پژوهش حاضر به بازکاوی معنای عشق در گذر از متون عرفانی میپردازد. نظریۀ ربط اسپربر و ویلسون که بنیادی زبانی دارد و در گروه مقولات کاربردشناسی شناختی قرار میگیرد، چارچوب نظری این پژوهش را شکل داده است. ... بیشترنمادها و نمادوارههای ابداعی در مصیبتنامۀ عطار
دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 167-197
چکیده
نماد مفهومی بسیار گسترده است که تعاریف متعددی در کتب مختلف از آن ارائه شده است. در دستهبندی نمادها یکی از اقسام نمادهایی که از آن نام برده شده، نمادهای ابداعی است که با عناوینی دیگر چون نمادهای تصادفی، ... بیشتراستعارۀ مفهومی در شعر قلندری
دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 9-41
چکیده
قلندریه یکی از فرقههای مهم در عرفان و تصوف اسلامی است که بسیاری از ابعاد نظری، اجتماعی و سلوکی آن، به دلیل تنوع شکل زندگی قلندران و وجود زمینههای مثبت و منفی و تناقضهای آشکار و پنهانی که در این فرقه ... بیشترمعرفی و ضرورت تصحیح شرح لمعات عراقی موسوم به معارف الحقایق فی تحقیق الدقایق
دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 137-164
چکیده
معارف الحقایق فی تحقیق الدقایق در زمره متون عرفانی قرار می گیرد. نویسندة آن فردی به نام میرپادشاه است و در دست نویسش خود را از نوادگان میر حیدر کسبی معرفی میکند که از شیوخ فرقه نقشبندیه است و مزار ... بیشترمقاومت سلبی و ایجابی در تذکرةالاولیاء عطار
دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 165-193
چکیده
تصوف معطوف به نجات آحاد جامعه است و برای مدیریت جامعه برنامة مدونی ندارد؛ اما این بدان معنا نیست که عرفا نیز نسبت به شرایط اجتماعی و سیاسی اطرافشان بیتوجه بودهاند. در این پژوهش تلاش شده با بازخوانی ... بیشترپرتوی نو بر فعل ربطی «اید» در طبقاتالصوفیه
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 9-33
چکیده
«اید» یکی از کلمات دشوار و ناشناخته در «طبقاتالصوفیه» است. این فعل حدود 300 بار در این کتاب بهکار رفته و تاکنون تحقیقی جامع پیرامونِ آن انجام نشده است. در نوشتار حاضر، با بررسی دقیقِ کتاب ... بیشترتحلیل ارتباط کمال طلبی و اضطراب در آثار و اندیشه عطار
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 35-61
چکیده
«کمال طلبی» به معنای تعیین استانداردها و معیارهای بسیار بالا و مطلق اندیشانه در ساحت های مختلف زندگی و فعالیتهای انسانی است که برای نائلشدن به هدفی مشخص، در مسیری از پیش تعیین شده ... بیشترقهرمان و ضدقهرمان؛ شخصیت پردازی ابلیس در تذکره الاولیاء عطار نیشابوری
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 117-142
چکیده
آرتور جعفری واژه ابلیس را محرف (ِDiabolos) یونانی می داند که مسیحیان آرامی یا عربی زبان، آن را وارد زبان عربی کرده اند.تلقی عرفای سکری از مفهوم ابلیس با طرح واره های ذهنی فقها و به تبع آن توده مردم سازگار نیست. ... بیشترمفهوم «وحدت» در مثنویهای مولانا و بیدل دهلوی بر اساس استعاره های شناختی
دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 143-183
چکیده
مفهوم «وحدت» یکی از مفاهیم انتزاعی، مبهم و بنیادی در حوزة عرفان و فلسفه است و استعاره عمدهترین و مهمترین محملی است که شعرای عارف، از جمله بیدل دهلوی و مولانا، برای ملموسکردن مفاهیم انتزاعیِ ... بیشتر«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 9-37
چکیده
از منظر نشانهشناسی فرهنگی، متون در حکم حافظۀ فرهنگی، محصول شرایط و ارتباطات بینافرهنگی و نمایانگر فرهنگ و نحوۀ سازمانبندی آن هستند. در طی قرون متمادی، عرفان و تصوف اسلامی در هیئت مجموعه ای ... بیشتر«شکل شناسی مثنویهای تعلیمی و عرفانی بر مبنای سنتهای ادبی» (از آغاز تا پایان قرن هفتم هجری)
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 101-139
چکیده
تاریخ ادب فارسی جاودانگی و تأثیرگذاری بیشتر مباحث ناب تعلیمی و عرفانی خود را درگونه های مختلف آن، مدیون قالب شعریِ «مثنوی» است. قالب مثنوی به دلیل ویژگی ممتاز و بارز آن در قافیه پردازی، ... بیشترفاصلۀ ایمان و اعتقاد در نظریّۀ مولانا
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 141-168
چکیده
دو اصطلاح ایمان (Faith) و اعتقاد (Belief) به دلیل حوزۀ معنایی مشترک و کثرت کاربرد، نه تنها در نزد عامّه؛ بلکه در نزد خواص اعم از شاعران و نویسندگان نیز به جای هم استفاده می شوند و گویی مرزهای مفهومی متمایزی ... بیشترکهن الگوی عروج و نسبتِ ساختاری معراج نامه و منطق الطیر در ادبیات پیشامدرن و عرفان اسلامی
دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 169-197
چکیده
سفرِ نَفس که در اساطیر ملل و ادیان توحیدی از آن به عروج، تشرّف و معراج یاد میشود، یک کهنالگویِ معطوف به رستگاری است که اسطورۀ هبوط را تبدیل به اسطورۀ بازگشت جاودان میکند. ادبیات کلاسیک ایران و عرفان ... بیشتربررسی مفهوم وحی و شهادت در شعر و کلام نوروز سورانی (متون مقدس گوران) براساس روش پدیدارشناسی هرمنوتیک پُل ریکور
دوره 15، شماره 33 ، مرداد 1402، ، صفحه 39-67
چکیده
پدیدارشناسی هرمنوتیک با ورود به حوزۀ مطالعات دینی، اقتدار متون مقدس را بهعنوان یک راهنمای هنجاری با الگوهای مشخص و تعریفشده در پرانتز قرار میدهد. این تعلیق، عرصۀ ارجاعِ شاعرانۀ غیرتوصیفی ... بیشترروایتی دیگر از تحول شعر و شخصیت سنایی
دوره 15، شماره 33 ، مرداد 1402، ، صفحه 137-168