دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تحلیل مؤلفه‌های تجربۀ عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریۀ والتر استیس و ویلیام جیمز
تحلیل مؤلفه‌های تجربۀ عرفانی در داستان دقوقی با استفاده از نظریۀ والتر استیس و ویلیام جیمز

میلاد صلاحی خلخالی؛ قدرت الله طاهری؛ احمد خاتمی

دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 9-38

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46640.2560

چکیده
  داستان دقوقی در مثنوی معنوی روایتی چند وجهی است و به‌دلیل ساختار سیالش می‌توان آن را از ابعاد مختلف تحلیل کرد. شناخت ویژگی‌های تجربۀ عرفانی که جوهرۀ اصلی برسازندۀ این تمثیل است، می‌تواند یکی از این ...  بیشتر
تحلیل محتوایی حکایتِ «گازُر و خر او» در مثنوی
تحلیل محتوایی حکایتِ «گازُر و خر او» در مثنوی

طاهر لاوژه

دوره 15، شماره 32 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 105-131

https://doi.org/10.22051/jml.2022.41567.2395

چکیده
  اعمالِ قواعدی خاص در اسلوب، زبان و لحن روایت‌های گوناگون، یک حکایت را در بافتارِ متن نظم می‌بخشد. حکایت «گازُر و خر او» برگرفته از کلیله‌ودمنه، در مثنوی به‌گونه‌ای دیگر بازآفرینی می‌شود و مولانا ...  بیشتر
تحلیل داستان «طوطی و بازرگان» مثنوی معنوی براساس نظریۀ افشانش ژاک دریدا
تحلیل داستان «طوطی و بازرگان» مثنوی معنوی براساس نظریۀ افشانش ژاک دریدا

علی حسن نژاد

دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، ، صفحه 77-99

https://doi.org/10.22051/jml.2022.41550.2392

چکیده
  نظریۀ افشانش معنا الگویی است که زیرمجموعۀ ساخت­شکنی قرار می­ گیرد و براساس آن می ­توان زمینه ­ها و شیوه‌های تکثّر معنا را در یک متن بررسی کرد. در این پژوهشِ توصیفی-تحلیلی، حکایت طوطی و خواجۀ بازرگان ...  بیشتر
معرفی الهی‌نامه حسینی شیرازی و اثرپذیری وی از مثنوی معنوی
معرفی الهی‌نامه حسینی شیرازی و اثرپذیری وی از مثنوی معنوی

معصومه صادقی؛ مهین پناهی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، ، صفحه 211-246

https://doi.org/10.22051/jml.2021.34946.2155

چکیده
  الهی‌نامه، مثنوی چهارم از پنج‌گنج محمد حسین حسینی شیرازی (1184- 1249 ق)، از آثار عرفانی دورة قاجار است که تاکنون پژوهشی دربارة آن انجام نشده ‌است. از الهی‌نامه که در دستِ تصحیح است، هفت نسخة خطی موجود است ...  بیشتر
همگرایی دو گفتمان فقهی و عرفانی در مثنوی‌های حدیقةالحقیقه، منطق‌الطیر و مثنوی معنوی
همگرایی دو گفتمان فقهی و عرفانی در مثنوی‌های حدیقةالحقیقه، منطق‌الطیر و مثنوی معنوی

عبدایمان محقق؛ حبیب الله عباسی

دوره 12، شماره 22 ، شهریور 1399، ، صفحه 163-188

https://doi.org/10.22051/jml.2020.31757.1975

چکیده
  گفتمان عرفانی و خرده­گفتمان­های آن مانند شعر عرفانی در بستر دین و از بطن جریان زهدی نشأت گرفت که در واکنش به شرایط اجتماعی سیاسی روزگار اموی و دورۀ نخست عباسی در عراق و شام پدیدار گشته بود. در جستار ...  بیشتر
تبیین مفهوم وحدت در مثنوی با استعارۀ شناختی
تبیین مفهوم وحدت در مثنوی با استعارۀ شناختی

سیده زهرا میرنژاد؛ محمد تقوی؛ مریم صالحی نیا

دوره 11، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 33-67

https://doi.org/10.22051/jml.2020.31111.1939

چکیده
  وحدت از مفاهیم محوری در تفکر عرفانی است. مولانا برای تفهیم این مفهوم، همچون بسیاری از مفاهیم غامض عرفانی، از استعاره بهره برده است. در این پژوهش، استعاره‌های مولانا از مفهوم وحدت در مثنوی معنوی، براساس ...  بیشتر
تجربۀ عرفانی در «موقعیت‌های مرزی» و بازتاب آن در مثنوی (مطالعۀ موردی حکایت‌های پیر چنگی و موسی و شبان)
تجربۀ عرفانی در «موقعیت‌های مرزی» و بازتاب آن در مثنوی (مطالعۀ موردی حکایت‌های پیر چنگی و موسی و شبان)

قدرت الله طاهری

دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 51-78

https://doi.org/10.22051/jml.2020.28816.1855

چکیده
  در مطالعات اخیر، عرفان را به سه حوزۀ تجربۀ عرفانی، سلوک عرفانی و نظریۀ عرفانی تقسیم می‌کنند و دربارۀ تقدم و تأخر آن‌ها نسبت به یکدیگر، آرا و عقاید مختلفی وجود دارد. گاهی مبانی نظری را مقدم بر سلوک و تجربه ...  بیشتر
منطق حاشیه در مثنوی: سبک ایضاحی و اقتدار مؤلف-راوی
منطق حاشیه در مثنوی: سبک ایضاحی و اقتدار مؤلف-راوی

پارسا یعقوبی جنبه سرایی

دوره 9، شماره 17 ، آذر 1396، ، صفحه 141-165

https://doi.org/10.22051/jml.2018.21708.1582

چکیده
  مثنوی معنوی از جمله متن‌هایی است که مؤلف-راوی آن با به‌کارگیری مداوم فرازبان، سطوحی از حاشیه را همسو با متن به‌وجود آورده است؛ به‌طوری‌که در قیاس با سایر متن‌های کلاسیک فارسی، حاشیه‌پردازی مذکور ...  بیشتر
مؤلفه­ های پدیدارشناسی هوسرلی
مؤلفه­ های پدیدارشناسی هوسرلی

علی اکبر سام خانیانی

دوره 5، شماره 9 ، مهر 1392، ، صفحه 173-204

https://doi.org/10.22051/jml.2014.130

چکیده
      مثنوی معنوی جلال­الدین محمد مولوی(604-672ه.ق) دربردارنده شناخت­شناسی ویژ­ه­ای است که شناختن آن در فهم جایگاه اثر و تفکر شاعر اهمیت زیادی دارد. مؤلفه­های این شناخت­شناسی، گاه به­طور ...  بیشتر
خطاهای اندیشه از دیدگاه فرانسیس بیکن  و جست‌وجوی آن در آرای مولانا
خطاهای اندیشه از دیدگاه فرانسیس بیکن و جست‌وجوی آن در آرای مولانا

پروین گلی زاده؛ سیّده سمانه صالحی؛ سیّد آرمان حسینی آبباریکی

دوره 2، شماره 3 ، دی 1389، ، صفحه 115-136

https://doi.org/10.22051/jml.2010.3247

چکیده
  آگاه شدن از مسئلة خطاهای اندیشه، جهت پرهیز از داوری‌های نادرست، مقوله‌ای است که فلاسفة قدیم و عصر جدید و نیز بسیاری از شاعران سرزمین‌های اسلامی که از این حلقه به‌شمار می‌آیند، بر آن اتفاق‌نظر دارند. ...  بیشتر