دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تحلیلی بر ساحت‌های وجودی شمس تبریزی از خلال بررسی مقالات شمس
تحلیلی بر ساحت‌های وجودی شمس تبریزی از خلال بررسی مقالات شمس

شهرام احمدی؛ کوثر ولی پور

دوره 14، شماره 29 ، مرداد 1401، ، صفحه 73-98

https://doi.org/10.22051/jml.2022.40857.2358

چکیده
  ساحت‌های وجودی انسان نمایان‌گر اندیشه و رفتاری از اوست که ریشه در علوم گوناگون دارند. کنش‌ها و رفتارهایی که از این ساحت‌ها در انسان نمود می یابد، براساس نوع تقسیم‌بندی مشمول ویژگی‌هایی مخصوص به ­خود ...  بیشتر
سفر؛ تجربۀ زیسته خوانش اگزیستانسیالیستی از الگوی سفر-زندگی شمس پرنده
سفر؛ تجربۀ زیسته خوانش اگزیستانسیالیستی از الگوی سفر-زندگی شمس پرنده

نگین بی نظیر

دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 129-151

https://doi.org/10.22051/jml.2020.28812.1854

چکیده
  وجود اصیل/ دازاین، انسان تنها و فردیت‌یافته‌ای است که با انتخاب‌های خویش، هم خود را از وجود غیر اصیل و غوطه‌ورشدن در جماعت توده‌ای (کیرکگور)، گله‌ای (نیچه) و داسمنی (هیدگر) رها می‌کند و هم امکان‌ها ...  بیشتر
دیگری به‌مثابه خود ارتباط شمس و مولانا از دیدگاه ژاک لکان
دیگری به‌مثابه خود ارتباط شمس و مولانا از دیدگاه ژاک لکان

فواد مولودی؛ مریم عاملی رضایی

دوره 9، شماره 17 ، آذر 1396، ، صفحه 95-114

https://doi.org/10.22051/jml.2018.21631.1575

چکیده
  مفهوم «دیگری»، از وجوه ممتاز و واسازانۀ دستگاه نظری ژاک لکان و یکی از مهم‌ترین فراروی‌های او از اندیشۀ فرویدی است. دستگاه فکری فروید بر مفهوم «خود» بنا شده بود. وی بخش اعظم مباحث مربوط به ناخودآگاهی ...  بیشتر
مهلتی بایست تا خون شیر شد (زایش شمس تبریزی از خون حسین بن منصور حلاج در یک نسخه تعزیه)
مهلتی بایست تا خون شیر شد (زایش شمس تبریزی از خون حسین بن منصور حلاج در یک نسخه تعزیه)

محمد نجاری

دوره 9، شماره 17 ، آذر 1396، ، صفحه 167-182

https://doi.org/10.22051/jml.2018.21709.1583

چکیده
  احتمالاً اصل و مبدأ تعزیه یا شبیه را باید در آیین‏های پیش از اسلام واکاوی کرد که پس از اسلام، با الهام از فاجعۀ کربلا به‌عنوان یک نمایش دینی نمود یافت و در دور تکاملی، اشخاص و قصه‏های دیگری نیز به آن ...  بیشتر
شمس تبریزی و تأویل های عرفانی او از احادیث نبوی
شمس تبریزی و تأویل های عرفانی او از احادیث نبوی

محمد خدادادی؛ مهدی ملک ثابت؛ یدالله جلالی پندری

دوره 2، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 73-104

https://doi.org/10.22051/jml.2014.115

چکیده
  شمس تبریزی برای احادیث نبوی اهمیّت بسزایی قایل بوده و همان گونه که خود اشاره می کند، کمترین سخن حضرت محمّد (ص) را با تمام کتاب های عالم قابل مقایسه نمی داند. او معتقد است، ورای ظاهر احادیث، معناهای باطنی ...  بیشتر