دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
خرقه‌دریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیه
خرقه‌دریدن، از روزگار باستان تا خانقاه صوفیه

نگین مژگانی

دوره 16، شماره 37 ، مرداد 1403، ، صفحه 103-134

https://doi.org/10.22051/jml.2024.46571.2555

چکیده
  در این پژوهش، سنت خانقاهی خرقه دریدن با آداب مشابهی در فرهنگ‌های ایران باستان، مسیحیت، یهودیت و همچنین برخی رسوم کهن عرب جاهلی، مصری و بین‌النهرینی مقایسه شده ‌است. در بخش نخست این مقاله به معرفی اجمالی ...  بیشتر
تحلیل انتقادی یا تخریب جدلی؛ بحثی پیرامون مواجهه با جنبه های نظری تصوف در ردیه های بر تصوف در دورة صفویه
تحلیل انتقادی یا تخریب جدلی؛ بحثی پیرامون مواجهه با جنبه های نظری تصوف در ردیه های بر تصوف در دورة صفویه

حسین عبدی

دوره 15، شماره 35 ، بهمن 1402، ، صفحه 63-81

https://doi.org/10.22051/jml.2024.45032.2516

چکیده
  دورة «صفویه» از حیث جدال کانون­های قدرت بر سر عامل مشروعیت سیاسی - دینی، از دوره­های خاص تاریخ ایران است. در این دوره شاهد تلاش نهادهای روحانیت شیعی، سلطنت صفوی و تصوف برای تثبیت مشروعیت خود و ...  بیشتر
اباحت سماع به روایت ابن‌قیسرانی و غزالی
اباحت سماع به روایت ابن‌قیسرانی و غزالی

حبیب الله عباسی؛ زهرا نمازی

دوره 15، شماره 33 ، مرداد 1402، ، صفحه 9-37

https://doi.org/10.22051/jml.2023.43194.2448

چکیده
  جستار پیش‌رو بر آن است که نقش ابن‌ قیسرانی را در دفاع از تصوف و تثبیت جایگاه آن از رهگذر سماع تبیین کند. با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی ابتدا گزارشی مختصر از دو روایت ابن قیسرانی در صفوة التصوف و کتاب ...  بیشتر
نقدهای شاه‌نعمت‌الله ولی در حوزه های تصوّف، فلسفه و کلام
نقدهای شاه‌نعمت‌الله ولی در حوزه های تصوّف، فلسفه و کلام

اعظم سیامک؛ تقی اژه ای

دوره 14، شماره 29 ، مرداد 1401، ، صفحه 151-180

https://doi.org/10.22051/jml.2022.40853.2357

چکیده
  در نوشتار حاضر با روش توصیفی-تشریحی نقدهای یکی از اثرگذارترین چهره ­های تصوّف، شاه‌نعمت‌الله ولی، در رسائل منسوب به او با هدف شناسایی حوزه‌هایی که  نقد کرده است و نیز روش و زبان او در این نقدها بررسی ...  بیشتر
نسبت‌ سلوک و شهود در عرفان مولانا
نسبت‌ سلوک و شهود در عرفان مولانا

امیر یوسفی؛ محمود شیخ

دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 101-129

https://doi.org/10.22051/jml.2021.35143.2167

چکیده
  اگر سلوک را مجموعة خصوصیات زیست‌عملی در مقابل محتوای معرفتیِ شهود که در تبیین نظام هستی و معرفت حق به‌کار می­آید، درنظر بگیریم، آنگاه می­توانیم دربارۀ نسبت میان آن دو در عرفان عارفان بزرگی چون مولانا ...  بیشتر
تحلیل معرفت‌شناختی کرامات شیخ احمد جام ژنده پیل
تحلیل معرفت‌شناختی کرامات شیخ احمد جام ژنده پیل

امین رضایی؛ تقی پورنامداریان؛ یوسف محمد نژاد عالی زمینی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، ، صفحه 111-140

https://doi.org/10.22051/jml.2021.35411.2176

چکیده
  مفهوم معرفت و چگونگی کسب آن در متون صوفیه مسئله ­ای مورد توجه و جزء اولویت‌های فکری نویسندگان و مشایخ تصوف بوده است. از سوی دیگر بارزترین وجه رفتاری بزرگان صوفیه مقولۀ کرامت است که در نظر جامعۀ هر عصر  ...  بیشتر
تحلیل گفتمانی رساله های ردیه بر تصوف در عصر صفوی
تحلیل گفتمانی رساله های ردیه بر تصوف در عصر صفوی

حسین عبدی؛ سید مهدی زرقانی

دوره 9، شماره 16 ، مرداد 1396، ، صفحه 119-144

https://doi.org/10.22051/jml.2018.17853.1429

چکیده
   رابطة متعارض و چندبعدی حوزه‌های تشیع، تصوف و سلطنت در دورة صفویه، سبب شکل‌گیری گفتمان‌ها، گزاره‌ها و کنش‌های گفتمانی خاصی در آن دوران شده است. این رابطه حول محور تلاش برای کسب مشروعیت سیاسی و اجتماعی ...  بیشتر
از زبان نار تا زبان نور چگونگی تکوین نثر عرفانی
از زبان نار تا زبان نور چگونگی تکوین نثر عرفانی

حبیب الله عباسی

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، ، صفحه 97-109

https://doi.org/10.22051/jml.2014.108

چکیده
  پس از شکل‌گیری زهد تحت تأثیر علل و اسبابی چند، جریان فربه تصوف به دنبال درآمیختن اکسیر عشق با مس زهد پدید آمد و نثر عرفانی نیز از بطن نثر زاهدانه متولد شد و رشد و نمو یافت.این نثر نیز شاخه‌ای از نثر دینی ...  بیشتر