دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»
«بررسی سپهرنشانه ای عرفان و تصوف اسلامی در کشف المحجوب»

زهرا ناظری؛ مهدی فیّاض؛ سیدمحسن حسینی مؤخر

دوره 15، شماره 34 ، آبان 1402، ، صفحه 9-37

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44312.2489

چکیده
  از منظر نشانه­شناسی فرهنگی، متون در حکم حافظۀ فرهنگی، محصول شرایط و ارتباطات بینافرهنگی و نمایانگر فرهنگ و نحوۀ سازمان­­بندی آن هستند. در طی قرون متمادی، عرفان و تصوف اسلامی در هیئت مجموعه ­ای ...  بیشتر
تحلیل روابط بینامتنی ملفوظات شبه‌قاره و مجالس‌ (مطالعۀ موردی مجالس سبعه و فوایدالفؤاد)
تحلیل روابط بینامتنی ملفوظات شبه‌قاره و مجالس‌ (مطالعۀ موردی مجالس سبعه و فوایدالفؤاد)

زهره مهدوی؛ محمد تقوی؛ منصور معتمدی

دوره 15، شماره 33 ، مرداد 1402، ، صفحه 69-99

https://doi.org/10.22051/jml.2023.42583.2428

چکیده
  در قرن هفتم و هشتم هجری قمری آثـار فراوانـی در شبه‌قاره (هند و پاکستان با نام «ملفوظات» در حوزۀ ادبیات عرفانی نگاشته شد. وجود برخی اشتراکات میان این متون و مجالس، این سؤال را به ذهن متبادر می­کند ...  بیشتر
نسبت‌ سلوک و شهود در عرفان مولانا
نسبت‌ سلوک و شهود در عرفان مولانا

امیر یوسفی؛ محمود شیخ

دوره 13، شماره 24 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 101-129

https://doi.org/10.22051/jml.2021.35143.2167

چکیده
  اگر سلوک را مجموعة خصوصیات زیست‌عملی در مقابل محتوای معرفتیِ شهود که در تبیین نظام هستی و معرفت حق به‌کار می­آید، درنظر بگیریم، آنگاه می­توانیم دربارۀ نسبت میان آن دو در عرفان عارفان بزرگی چون مولانا ...  بیشتر
تجربۀ عرفانی در «موقعیت‌های مرزی» و بازتاب آن در مثنوی (مطالعۀ موردی حکایت‌های پیر چنگی و موسی و شبان)
تجربۀ عرفانی در «موقعیت‌های مرزی» و بازتاب آن در مثنوی (مطالعۀ موردی حکایت‌های پیر چنگی و موسی و شبان)

قدرت الله طاهری

دوره 11، شماره 20 ، تیر 1398، ، صفحه 51-78

https://doi.org/10.22051/jml.2020.28816.1855

چکیده
  در مطالعات اخیر، عرفان را به سه حوزۀ تجربۀ عرفانی، سلوک عرفانی و نظریۀ عرفانی تقسیم می‌کنند و دربارۀ تقدم و تأخر آن‌ها نسبت به یکدیگر، آرا و عقاید مختلفی وجود دارد. گاهی مبانی نظری را مقدم بر سلوک و تجربه ...  بیشتر
پر ریختن رمزی جهان‌شمول از مثال اعلایی واحد در فرهنگ عرفانی ملل
پر ریختن رمزی جهان‌شمول از مثال اعلایی واحد در فرهنگ عرفانی ملل

مهدی نوریان؛ المیرا تخشا قهفرخی؛ ساسان زندمقدم

دوره 3، شماره 5 ، دی 1390، ، صفحه 181-207

https://doi.org/10.22051/jml.2013.97

چکیده
  رمزهای مشترک در ادبیات عرفانی اقوام مختلف جهان از موضوع‌هایی است که می‌توان در ادبیات عرفانی به آن پرداخت. دلیل این اشتراک چیزی جز وجود یک مثال اعلای واحد نمی‌تواند باشد، که هرجا رخ نموده، حتی در سنت‌های ...  بیشتر