دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
بررسی چرایی و چگونگی تأویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری
بررسی چرایی و چگونگی تأویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری

بهرام شعبانی؛ محمد عباس زاده جهرمی

دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، ، صفحه 9-36

https://doi.org/10.22051/jml.2022.41361.2387

چکیده
  کشف­المحجوب نخستین کتابی است که در تصوف به زبان فارسی تألیف شده و استناد به آیات قرآن از ویژگی­های سبکی این متن کهن به‌شمار می­آید. در این پژوهش، چگونگی تأویل آیات قرآنیِ به­کاررفته در مقدمه و ...  بیشتر
تأویل‌پذیری مفهوم کفر در اندیشۀ عرفانی (نمونۀ موردی حکایت شیخ صنعان از عطار)
تأویل‌پذیری مفهوم کفر در اندیشۀ عرفانی (نمونۀ موردی حکایت شیخ صنعان از عطار)

پرنوش پژوهش

دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 67-94

https://doi.org/10.22051/jml.2021.36430.2210

چکیده
  حکایت «شیخ صنعان و دختر ترسا» که از بلندترین داستان‌های منطق‌الطیر عطار است، دارای زمینه‌های واقعی بوده و پیش از عطار توسط بسیاری از منابع معتبر نقل شده است. با این‌حال، روایت عطار از این داستان ...  بیشتر
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی

علیرضا تقوی کوتنائی؛ سیاوش حق جو؛ فرزاد بالو؛ علی اکبر باقری خلیلی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، ، صفحه 9-35

https://doi.org/10.22051/jml.2021.34975.2158

چکیده
  تأویل در گفتمان تصوف ذوقی، ازجمله در آثار و اندیشه‌های عین‌القضات، اصلی بنیادین  به‌شمار می‌آید. در عرفان فلسفیِ او که دارای طرحی پلّکانی و مدرج است، هر مفهوم ابتدا و انتهایی دارد. سالک از ابتدا ...  بیشتر
بررسی تأویل و سطوح مختلف آن در حدیقة سنایی
بررسی تأویل و سطوح مختلف آن در حدیقة سنایی

پویان لاری زاده؛ سید علی اصغر میرباقری فرد

دوره 8، شماره 14 ، فروردین 1395، ، صفحه 33-64

https://doi.org/10.22051/jml.2017.12365.1223

چکیده
  تأویل از ویژگی‌های مشترک زبان قرآن و متون عرفانی است. در این مقاله با تمرکز بر تأویلات حدیقة سنایی، تقسیم‌بندی‌های متنوعی برای تأویل ارائه می‌گردد. تأویل‌های حدیقه را می‌توان در دو گروه کلی تأویل ...  بیشتر
ترکیب ساختاری و درون‌مایه‌های عرفانیِ مثنوی مصیبت‌نامه عطار
ترکیب ساختاری و درون‌مایه‌های عرفانیِ مثنوی مصیبت‌نامه عطار

بهمن نزهت

دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، ، صفحه 135-159

https://doi.org/10.22051/jml.2014.110

چکیده
  مثنوی مصیبت‌‌نامه در چهل مقاله و در ساختاری منسجم و سامانمند دیدگاه‌ها و تجارب عرفانی عطار را به وضوح نمایان می‌سازد.اصالت مصیبت‌نامه عطار به سبب تجارب جدید و پویایی‌ است که عطار به واسطه آن، هم حرکت ...  بیشتر
شیوه‌های تفسیر و تأویل آیات قرآن در معارف بهاء ولد
شیوه‌های تفسیر و تأویل آیات قرآن در معارف بهاء ولد

سیّدمحمّد دشتی؛ سمیه سهرابی

دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، ، صفحه 65-85

https://doi.org/10.22051/jml.2013.79

چکیده
  کتاب معارف بهاء ولد دربرگیرنده آیات فراوانی است که وی در فصول گوناگون کتاب به تفسیر و تأویل آن‌ها پرداخته است. در این مقاله، پس از مقدّمه‌ای درباره تفسیر و تأویل، به رویکرد‌های تفسیری و تأویلی معارف ...  بیشتر