دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
کلیدواژهها = تأویل
تعداد مقالات: 6
بررسی چرایی و چگونگی تأویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری
دوره 14، شماره 31 ، دی 1401، ، صفحه 9-36
چکیده
کشفالمحجوب نخستین کتابی است که در تصوف به زبان فارسی تألیف شده و استناد به آیات قرآن از ویژگیهای سبکی این متن کهن بهشمار میآید. در این پژوهش، چگونگی تأویل آیات قرآنیِ بهکاررفته در مقدمه و ... بیشترتأویلپذیری مفهوم کفر در اندیشۀ عرفانی (نمونۀ موردی حکایت شیخ صنعان از عطار)
دوره 13، شماره 25 ، مرداد 1400، ، صفحه 67-94
چکیده
حکایت «شیخ صنعان و دختر ترسا» که از بلندترین داستانهای منطقالطیر عطار است، دارای زمینههای واقعی بوده و پیش از عطار توسط بسیاری از منابع معتبر نقل شده است. با اینحال، روایت عطار از این داستان ... بیشتراز قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبتهای سهگانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عینالقضات همدانی
دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، ، صفحه 9-35
چکیده
تأویل در گفتمان تصوف ذوقی، ازجمله در آثار و اندیشههای عینالقضات، اصلی بنیادین بهشمار میآید. در عرفان فلسفیِ او که دارای طرحی پلّکانی و مدرج است، هر مفهوم ابتدا و انتهایی دارد. سالک از ابتدا ... بیشتربررسی تأویل و سطوح مختلف آن در حدیقة سنایی
دوره 8، شماره 14 ، فروردین 1395، ، صفحه 33-64
چکیده
تأویل از ویژگیهای مشترک زبان قرآن و متون عرفانی است. در این مقاله با تمرکز بر تأویلات حدیقة سنایی، تقسیمبندیهای متنوعی برای تأویل ارائه میگردد. تأویلهای حدیقه را میتوان در دو گروه کلی تأویل ... بیشترترکیب ساختاری و درونمایههای عرفانیِ مثنوی مصیبتنامه عطار
دوره 4، شماره 7 ، دی 1391، ، صفحه 135-159
چکیده
مثنوی مصیبتنامه در چهل مقاله و در ساختاری منسجم و سامانمند دیدگاهها و تجارب عرفانی عطار را به وضوح نمایان میسازد.اصالت مصیبتنامه عطار به سبب تجارب جدید و پویایی است که عطار به واسطه آن، هم حرکت ... بیشترشیوههای تفسیر و تأویل آیات قرآن در معارف بهاء ولد
دوره 3، شماره 4 ، فروردین 1390، ، صفحه 65-85