دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تحلیل ابیات برگردان در تفسیر قصه‌های دفتر اول مثنوی
تحلیل ابیات برگردان در تفسیر قصه‌های دفتر اول مثنوی

طاهر لاوژه؛ فریبا آرایش طبیعت

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1403

https://doi.org/10.22051/jml.2024.47694.2589

چکیده
  مولانا جلال‌الدین در ضمن نقل قصه‌های مثنوی، در موارد متعددی از روایت آن‌ها چشم می‌پوشد و به بیان معارف باطنی گریز می‌زند و پس از تبیین موضوعات متکثر عرفانی و در اعلام بازگشت به ظاهر قصة اصلی، از عبارتِ ...  بیشتر
تحلیلی ‌شناختی بر اشعار عربی مثنوی
تحلیلی ‌شناختی بر اشعار عربی مثنوی

طاهر لاوژه

دوره 16، شماره 36 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 43-70

https://doi.org/10.22051/jml.2023.44634.2497

چکیده
  جلال‌الدین محمد بلخی در تبیین معارف مثنوی برخی از صور برجستة هنری و مضامین ویژة عرفانی را در قالب اشعار عربی می‌نهد. این پژوهش از طریق بررسی ابیات و مصاریع تمام‌عربیِ مثنوی، جنبه‌های زبانی و ادبی این ...  بیشتر
تحلیل محتوایی حکایتِ «گازُر و خر او» در مثنوی
تحلیل محتوایی حکایتِ «گازُر و خر او» در مثنوی

طاهر لاوژه

دوره 15، شماره 32 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 105-131

https://doi.org/10.22051/jml.2022.41567.2395

چکیده
  اعمالِ قواعدی خاص در اسلوب، زبان و لحن روایت‌های گوناگون، یک حکایت را در بافتارِ متن نظم می‌بخشد. حکایت «گازُر و خر او» برگرفته از کلیله‌ودمنه، در مثنوی به‌گونه‌ای دیگر بازآفرینی می‌شود و مولانا ...  بیشتر
مناجات ـ قصه‌های مثنوی
مناجات ـ قصه‌های مثنوی

طاهر لاوژه

دوره 14، شماره 28 ، فروردین 1401، ، صفحه 131-152

https://doi.org/10.22051/jml.2022.39919.2326

چکیده
  «مناجات» در مثنوی از یک طرف مفهومی مکاشفه‌ای دارد و از سوی دیگر نقش هنری آن اغلب، توضیح مضامین و تبیین مفاهیم قصه‌های آن است. مولانا به‌منظور بیان نکات عرفانی و در جهت تکمیل دقایق باطنی خویش کاربرد ...  بیشتر