دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی
از قوس هرمنوتیکی ریکور تا نوبت‌های سه‌گانۀ تأویلی در اندیشه و آثار عین‌القضات همدانی

علیرضا تقوی کوتنائی؛ سیاوش حق جو؛ فرزاد بالو؛ علی اکبر باقری خلیلی

دوره 12، شماره 23 ، دی 1399، ، صفحه 9-35

https://doi.org/10.22051/jml.2021.34975.2158

چکیده
  تأویل در گفتمان تصوف ذوقی، ازجمله در آثار و اندیشه‌های عین‌القضات، اصلی بنیادین  به‌شمار می‌آید. در عرفان فلسفیِ او که دارای طرحی پلّکانی و مدرج است، هر مفهوم ابتدا و انتهایی دارد. سالک از ابتدا ...  بیشتر
طرح‌وارۀ عمودی (نزولی/ صعودی) در منطق‌الطیر عطار
طرح‌وارۀ عمودی (نزولی/ صعودی) در منطق‌الطیر عطار

علی اکبر باقری خلیلی؛ عارفه طاهری

دوره 11، شماره 21 ، دی 1398، ، صفحه 119-144

https://doi.org/10.22051/jml.2020.31534.1960

چکیده
  زبان‌شناسی شناختی با بررسی روابط میان ذهن و زبان به کشف معنا می‌پردازد و با بررسی طرح‌واره‌های تصویری و کشف انگاشته‌ای میان حوزۀ ذهنی و عینی، شناخت تازه‌ای از سوژه به دست می‌دهد. طرح‌وارۀ حرکتی، ...  بیشتر
شادی در غزلیّات شمس تبریزی با تکیه بر عوامل عرفانی
شادی در غزلیّات شمس تبریزی با تکیه بر عوامل عرفانی

علی اکبر باقری خلیلی؛ عصمت عامری

دوره 2، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22051/jml.2014.114

چکیده
  با وجود آنکه مولوی پرورده ی دوران آشوب زده ای چون دوران مغول است، تحت تأثیر تعالیم پدرش، بهاء ولد، و استادش، محقق ترمذی، و به ویژه شمس تبریزی، با سلوک در تصوّف بسطی و عرفان عاشقانه، شادی و طرب را درون خود ...  بیشتر