نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسندۀ مسئول).
چکیده
اگرچه عرفان بهتمامی معرفت و شناخت است، از آنجا که این مکتب فکری ابعاد مختلفی دارد، شناخت به معنای دریافت و وصول به حقیقت، بخشی از راه اتصال به حقیقت است. این پژوهش به تبیین شناخت به این معنا و همچنین راهها و مراتب آن از منظر روزبهان بقلی فسایی شیرازی میپردازد. مسئلۀ اصلی این پژوهش، تبیین معرفت بهعنوان هدف غایی عارف، انواع و مراتب آن، روشهای رسیدن به آن، مقدمات و آثار و نتایج آن در مشرب عرفانی این عارف بزرگ قرن ششم هجری است. روش تحقیق در این گفتار، اسنادی کتابخانهای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. ارائۀ نظریات روزبهان دربارۀ معرفت، تقسیمبندی صاحبان معرفت به سه نوع عوام و خواص و خاص الخاص، بررسی انواع و مراتب معرفت، مقدمات و آثار و ثمرات آن از نوآوریهای این پژوهش است. در نظر این عارف بزرگ، چهار عنصر نفس، روح، عقل و قلب دستگاههای دریافت و وصول به حقیقتاند، اما هریک از این چهار عنصر، ساحتی از معرفت را درمییابند که در ساحت تجلی حق، این همه را به دست قادر حق بسوزاند و آمادۀ جذبهای شود که توسط حق او را در بر میکشد و به ساحت حضور میبرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Recognition in Mystical Disposition of Ruzbihan Baqli
نویسندگان [English]
- Elham Tamaddon 1
- Mohammad Reza NasrNasr Isfahani 2
1 PH.D Student of Mystical Literature, Isfahan University, Isfahan, Iran
2 Associate Professor, Persian Language and Literature Department, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]
Although mysticism is all recognition and insight, yet, since this school of thought enjoys different aspects, recognition which means receiving and reaching the reality is considered part of joining the reality. Conceived thus, this study attempts to clarify recognition, its ways, and orders from the viewpoint of Ruzbihan Baqli Fasayee Shirazi. The main problem addressed is clarifying recognition as the final purpose of the mystic, its types and orders, methods of reaching, prerequisites, impacts and results in the mystical disposition of this great mystic of the sixth century (AH). The adopted research method is library-documentary and descriptive–analytical. Presentation of Ruzbihan’s viewpoints on recognition, classification of mystics into three groups of lay people, elites, and special elites, investigation of the types and orders of recognition, its prerequisites, impacts and results are the innovations of this study. From the viewpoint of this great mystic, four elements of self, soul, reason, and heart are the apparatuses for receiving and reaching the reality. However, each one of these four elements fathoms one facet of recognition which in His glorious manifestation burns all this by the capable hands of God and becomes prepared for a spiritual attraction (jazbeh) from God to be absorbed and taken to His presence.
کلیدواژهها [English]
- Mystic Knowledge
- Ruzbihan Baqli
- The purpose and Ultimate Objective of the Mystic
- Recognition Orders